Openbaar vervoer op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 23 aug 2004 16:00

Duidelijk toch?

Johannes 5
16 En daarom wilden de Joden Jezus vervolgen, omdat Hij deze dingen op sabbat deed. 17 Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.

Groet Rene

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 aug 2004 17:32

Josh schreef:De Sabbat is niet de zondag, want de Sabbat is de 7-de dag en niet de 1e dag van de week. Zondagsheiliging komt uit de 4e eeuw en is door de RK-ingevoerd ter ere van de 3-ene-zonnegod!

De Sabbat -de Scheppings-rustdag-van-GOD- is pas later door de Joden in de Geboden/Wet ontvangen en de Joden vieren de Sabbatsdag sindsdien. En als iemand weet welke dag de Sabbat is, dan zijn het de Joden!

Sabbat begint vrijdagavond (zonsondergang) en eindigt op zaterdagavond (zonsondergang). Overeenkomstig Genesis waarin de dag begint met zonsondergang en eindigt zonsondergang. De Romeinse keizers gingen over op de zonnetijd en eindigden vervolgens om 24.00 uur de dag.

Jezus is de Heer van de Sabbat zegt de Bijbel. Welke dag zouden de kinderen van GOD in Jezus dan heiligen?

Meer lezen over hoe de Sabbat in zondag werd veranderd door de RK-kerk + met welke motieven?

Het is wel handig om eerst te weten wat de Sabbat precies is als je wilt verder praten wat je wel of niet op de Sabbat kan of mag doen....

Josh :!: :wink:

Dit mag je in andere topics gaan uitdragen. Deze discussie wordt gevoerd door mensen die de zondag als rustdag als uitgangspunt nemen. Jouw posting is off-topic. Volgende posting wordt dus verwijderd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 aug 2004 18:06

Marnix schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je verantwoordelijk bent als iemand op zondag werkt... Als iemand speciaal voor jou zou moeten werken wel, anders niet, want het is de keuze van die persoon om wel of niet te gaan werken, als ik daar niks aan kan veranderen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, wel kan ik zo iemand vertellen waarom ik niet werk op zondag en op die manier op lange termijn iets proberen te veranderen.

Sorry Marnix, maar nu volg ik je even niet hoor.

"Tap effe een lekker biertje voor mij (maw werk voor mij (op zondag) ) en dan zal ik je even uitleggen waarom je op zondag niet moet werken."

Ik werk op zondag. En daar heb ik het soms best moeilijk mee. Want omdat ik moet werken zijn er anderen die dat ook moeten. Klinkt raar misschien dus even een voorbeeld. Uit de praktijk van vorige week.

De Nederlandse meneer A woont al een aantal jaren in Benidorm en heeft de vervelende eigenschap om, op zaterdag, zonder enige vorm van voorafkondiging, dood te gaan. Mevrouw A is gigantisch in paniek. Ze verstaat niet of nauwelijks Spaans en belt mijn (klinkt lekker) organisatie. Ik vlieg op zondagmorgen naar Alicante, huur een auto en rij naar Benidorm om mevrouw te helpen.

Dus op zondag moet er voor mij een taxi van Essen naar Brussel rijden, een vliegtuig van Brussel naar Allicante vliegen en een verhuurbedrijf klaar staan voor m'n auto.
Alleen omdat ik zonodig een iemand moet helpen, en daar overigens weer aan verdien ook.

Ik heb het daar best moeilijk mee en ben er niet uit. Die regeling had ook op maandag gekunt. Maar ......

Ons hele leven is gebaseerd op een economie die 24 uur per dag en zeven dagen per week draait. Jammer? Ja
Kun je jezelf daaraan onttrekken? Nee

Moet je op zondag sigaretten gaan kopen? Nee dat had je op zaterdag kunnen doen.
Mijn vriendje woont in Zeist en als ik daar een weekend ben kan ik niet op maandag terug. Da's veels te vroeg.
Nou, dan ga je op zaterdagavond terug en anders slaap je op maandag niet uit. Wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen.
Ja, maar ik werk in de zorg en moet wel op zondag gebruik maken van het OV. Onzin, koop een fiets of ga op loopafstand van je werk wonen.

Voor elke uitvlucht is een reden te bedenken. maar ook een reden die de uitvlucht zinloos maakt.
En weet jij dan het juiste antwoord? Ik niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 aug 2004 19:30

Josh schreef:De Sabbat is niet de zondag, want de Sabbat is de 7-de dag en niet de 1e dag van de week. Zondagsheiliging komt uit de 4e eeuw en is door de RK-ingevoerd ter ere van de 3-ene-zonnegod!

De Sabbat -de Scheppings-rustdag-van-GOD- is pas later door de Joden in de Geboden/Wet ontvangen en de Joden vieren de Sabbatsdag sindsdien. En als iemand weet welke dag de Sabbat is, dan zijn het de Joden!

Sabbat begint vrijdagavond (zonsondergang) en eindigt op zaterdagavond (zonsondergang). Overeenkomstig Genesis waarin de dag begint met zonsondergang en eindigt zonsondergang. De Romeinse keizers gingen over op de zonnetijd en eindigden vervolgens om 24.00 uur de dag.

Jezus is de Heer van de Sabbat zegt de Bijbel. Welke dag zouden de kinderen van GOD in Jezus dan heiligen?!

Meer lezen over hoe de Sabbat in zondag werd veranderd door de RK-kerk + met welke motieven?

Het is wel handig om eerst te weten wat de Sabbat precies is als je wilt verder praten wat je wel of niet op de Sabbat kan of mag doen....

Josh :!: :wink:

Als jij de Bijbel goed gelezen zou hebben had je kunnen zien dat in Christus de wet voltooid is en het gebod "God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf" van kracht is op bevel des Heren.

Christenen komen samen op de eerste dag der week om de glorierijke verrijzenis van hun Heer te gedenken en te vieren.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 24 aug 2004 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 aug 2004 21:17

Rene Z schreef:Duidelijk toch?

Johannes 5
16 En daarom wilden de Joden Jezus vervolgen, omdat Hij deze dingen op sabbat deed. 17 Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.

Groet Rene

Volgens mij is de zondag de sabbath niet. Om niet verklaarbare redenen heeft men aan de zondag dezelfde belangrijkheid toegedicht als aan de sabbath.

Ik heb geen enkel bezwaar om op zondag met het OV te reizen. Als het uitkomt maak ik ook gewoon gebruik hiervan. De zondag is niet door God ingesteld als rustdag dus alle inzetting door God ingesteld voor de sabbath gelden niet voor de zondag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2004 23:17

Zareb schreef:
Marnix schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je verantwoordelijk bent als iemand op zondag werkt... Als iemand speciaal voor jou zou moeten werken wel, anders niet, want het is de keuze van die persoon om wel of niet te gaan werken, als ik daar niks aan kan veranderen is dat niet mijn verantwoordelijkheid, wel kan ik zo iemand vertellen waarom ik niet werk op zondag en op die manier op lange termijn iets proberen te veranderen.

Sorry Marnix, maar nu volg ik je even niet hoor.

"Tap effe een lekker biertje voor mij (maw werk voor mij (op zondag) ) en dan zal ik je even uitleggen waarom je op zondag niet moet werken."

Ik werk op zondag. En daar heb ik het soms best moeilijk mee. Want omdat ik moet werken zijn er anderen die dat ook moeten. Klinkt raar misschien dus even een voorbeeld. Uit de praktijk van vorige week.

De Nederlandse meneer A woont al een aantal jaren in Benidorm en heeft de vervelende eigenschap om, op zaterdag, zonder enige vorm van voorafkondiging, dood te gaan. Mevrouw A is gigantisch in paniek. Ze verstaat niet of nauwelijks Spaans en belt mijn (klinkt lekker) organisatie. Ik vlieg op zondagmorgen naar Alicante, huur een auto en rij naar Benidorm om mevrouw te helpen.

Dus op zondag moet er voor mij een taxi van Essen naar Brussel rijden, een vliegtuig van Brussel naar Allicante vliegen en een verhuurbedrijf klaar staan voor m'n auto.
Alleen omdat ik zonodig een iemand moet helpen, en daar overigens weer aan verdien ook.

Ik heb het daar best moeilijk mee en ben er niet uit. Die regeling had ook op maandag gekunt. Maar ......

Ons hele leven is gebaseerd op een economie die 24 uur per dag en zeven dagen per week draait. Jammer? Ja
Kun je jezelf daaraan onttrekken? Nee

Moet je op zondag sigaretten gaan kopen? Nee dat had je op zaterdag kunnen doen.
Mijn vriendje woont in Zeist en als ik daar een weekend ben kan ik niet op maandag terug. Da's veels te vroeg.
Nou, dan ga je op zaterdagavond terug en anders slaap je op maandag niet uit. Wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen.
Ja, maar ik werk in de zorg en moet wel op zondag gebruik maken van het OV. Onzin, koop een fiets of ga op loopafstand van je werk wonen.

Voor elke uitvlucht is een reden te bedenken. maar ook een reden die de uitvlucht zinloos maakt.
En weet jij dan het juiste antwoord? Ik niet.

Het is geoorloofd goed te doen op de sabbath, vriend.

Ik reis 1x per maand op zondag naar GODfashion, Zwolle... heb geen auto, fietsen is veeeel te ver vanaf Arnhem... dus ga ik met de trein... Maar als ik hoor hoeveel mensen aan de viering hebben ben ik blij dat ik daaraan mag meehelpen... en weet ik dat God dat ook is. En wat dat biertje tappen betreft... wat zou er anders zijn als ik er niet was geweest? Dan had ze op zondag net zo goed gewerkt... en in plaats van 200 biertjes er 198 getapt. Had dat iets veranderd? Nee... Ik voel me dus niet verantwoordelijk, ik vind het wel jammer dat ze werkt op zondag... en probeer haar van God te vertellen, in de hoop dat ze Hem leert kennen en zijn geboden gaat accepteren.

EU, het maakt me wel uit dat winkels open zijn. Ik wil graag dat iedereen op zondag dicht is omdat ze God kennen en zich aan Zijn rustdag willen houden. Daarnaast zou het een hoop christenen problemen besparen (als je op zondag open bent wil je baas ook graag dat je dan werkt) Als ik politicus zou zijn zou ik zeker me hard maken voor de zondag als rustdag, een dag waarop winkels gesloten zijn en mensen niet verplicht hoeven te werken. Zolang ik geen politicus ben en de winkels gewoon open zijn op zondag, wat kan ik dan doen? Het enige wat ik me kan bedenken is: Mensen over God vertellen... als ze Hem leren kennen gaan ze ook de zondag als rustdag zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 24 aug 2004 08:19

Marnix schreef:
EU, het maakt me wel uit dat winkels open zijn. Ik wil graag dat iedereen op zondag dicht is omdat ze God kennen en zich aan Zijn rustdag willen houden. Daarnaast zou het een hoop christenen problemen besparen (als je op zondag open bent wil je baas ook graag dat je dan werkt) Als ik politicus zou zijn zou ik zeker me hard maken voor de zondag als rustdag, een dag waarop winkels gesloten zijn en mensen niet verplicht hoeven te werken. Zolang ik geen politicus ben en de winkels gewoon open zijn op zondag, wat kan ik dan doen? Het enige wat ik me kan bedenken is: Mensen over God vertellen... als ze Hem leren kennen gaan ze ook de zondag als rustdag zien.

Meestal kan ik je bijdragen aardig volgen, maar nu gaat even het licht uit. Je wil graag dat de winkels dicht zijn, maar je werkt er ook aan mee dat ze open zijn. Immers, jij zorgt ervoor dat ze omzet hebben, dus een reden om open te blijven. Dat is immers wat jij kan doen. Jij kan niet zorgen dat ze sluiten, maar je kan wel de legitimatie om open te blijven (namelijk omzet) wegnemen, door ze niet op zondag te spekken.

Je wilt (niet) weten hoeveel winkels er in de grote steden zijn die niet meer op zondag open zijn, puur door te lage omzetten. Mooi toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2004 10:46

Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialen :) Ik weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 24 aug 2004 10:50

Ik werk op een raffinaderij in de vol continu dienst. Ik weet niet wie hier auto rijden en tegen werken op zondag zijn? Maar benzine wordt echt ook op zondag gemaakt :wink:

Groet Rene

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 aug 2004 10:57

caprice schreef:Openbaar vervoer is niet nodig op zondag. Als ik al die lege bussen en treinen door mijn woonplaats zie rijden. In de trein zitten misschien 1 of 2 mensen behalve machinist en conducteur.

Voor de hand liggende eerste reactie, misschien wat flauw :wink: :

Misschien wonen er in jouw woonplaats meerdere mensen die er zo over denken als jij. Of woon je in een plaats waar weinig mensen wonen of gebruik maken van het OV.
In mijn woonplaats zitten de bussen gevuld en wel, net als de treinen. Maak eens een wandelingetje langs het station of busstation op zondagavond. :)

EQ.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 aug 2004 11:05

Marnix schreef:Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialen :) Ik weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.

Maar het gaat natuurlijk om het principe.. als jij alleen elke zondag voor 50euro zou inslaan maakt ook weinig verschil, maar als iedereen dat doet wel.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 aug 2004 11:15

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialen :) Ik weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.

Maar het gaat natuurlijk om het principe.. als jij alleen elke zondag voor 50euro zou inslaan maakt ook weinig verschil, maar als iedereen dat doet wel.

Inderdaad, je moet aan je principes nooit een geldbedrag koppelen, das altijd tricky.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 aug 2004 11:20

Rene Z schreef:Ik werk op een raffinaderij in de vol continu dienst. Ik weet niet wie hier auto rijden en tegen werken op zondag zijn? Maar benzine wordt echt ook op zondag gemaakt :wink:

Groet Rene

Inderdaad, de oven van een glasfabriek moet ook continue doordraaien. In de uitvaartbranche werk je vol continue, in de beveiligingsbranche (m'n tweede vakgebied) gaat dat nu eenmaal ook door.

Alleen, waar is de grens. Ik wil geen "regeltjes-nicht" zijn maar zondagsheiliging houd mij vaak bezig. Want wie bepaald wat noodzakelijk is? En waar ligt de grens?
Beveiligingsmedewerkers van ons werken op zondag b.v. bij een raffinaderij van Shell in de Antwerpse haven. Daar heb ik geen moeite mee want de criminele bedreiging is nu eenmaal altijd aanwezig en tevens fungeren ze als EHBO team bij bedrijfsongevallen. Maar ik zal onze mensen absoluut niet op zondag bij een evenement of bij een discotheek neerzetten.

Of is het iets dat je onder het mom van christelijke vrijheid en eigen verantwoording maar gewoon zelf moet uitzoeken?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 24 aug 2004 11:31

Rene Z schreef:Duidelijk toch?

Johannes 5

Groet Rene

Ik vind dit antwoord duidelijk genoeg (lees zondag ipv sabbat). Ik denk dat God wil dat we 1 dag in de week rust nemen. Een mens kan nu eenmaal niet 7 dagen in de week 365 dagen per jaar werken. Ik zie het gewoon praktisch. En ik probeer iedere dag als een dag van God te zien en hier ook naar te leven :wink:

Groet Rene

caprice

Berichtdoor caprice » 24 aug 2004 18:57

Equilibrist schreef:
caprice schreef:Openbaar vervoer is niet nodig op zondag. Als ik al die lege bussen en treinen door mijn woonplaats zie rijden. In de trein zitten misschien 1 of 2 mensen behalve machinist en conducteur.

Voor de hand liggende eerste reactie, misschien wat flauw :wink: :

Misschien wonen er in jouw woonplaats meerdere mensen die er zo over denken als jij. Of woon je in een plaats waar weinig mensen wonen of gebruik maken van het OV.
In mijn woonplaats zitten de bussen gevuld en wel, net als de treinen. Maak eens een wandelingetje langs het station of busstation op zondagavond. :)

EQ.

Plaats van ruim 60.000 mensen, 3 treinstations en treinen en bussen doordeweeks stampvol, vooral in de spits.

Terug naar “Archief”