Moderator: Moderafo's
Komt er een vrouw op de preekstoel of al die andere duivelse onzin dan mag het wel.
Arjanopurk schreef:Dan heb je er iig eentje die vertrekt as er een vrouw op de preekstoel komtDat ben ik
Maja de Bij schreef:Een vrouw op de kansel duivelse onzin????
Kom op zeg, houdt uw tong in toom!
Er zijn best redelijke argumenten voor, waar je het al dan niet mee eens kan zijn.
't Heeft in ieder geval helemaal niets te maken met het verschil tussen ware en valse kerk, en is dus ook nooit een legitiem argument om te vertrekken, net zo min als het homohuwelijk, overigens.
elbert schreef:Het gaat niet zozeer om het feit van een vrouw op de kansel of het homohuwelijk, maar of gemeenten gedwongen worden om dingen te doen die tegen de Bijbel ingaan. Als dat gebeurt, dan verwordt de kerk tot een valse kerk en daar gaat denk ik de discussie ten diepste ook over.
Maja de Bij schreef:elbert schreef:Het gaat niet zozeer om het feit van een vrouw op de kansel of het homohuwelijk, maar of gemeenten gedwongen worden om dingen te doen die tegen de Bijbel ingaan. Als dat gebeurt, dan verwordt de kerk tot een valse kerk en daar gaat denk ik de discussie ten diepste ook over.
Dat gaat alleen op voor hoofdzaken van het geloof. Genoemde voorbeelden zijn echter bijzaken. Daar loop je niet om weg, maar dan heb je als gemeentelid je kruis te dragen.
't Heeft in ieder geval helemaal niets te maken met het verschil tussen ware en valse kerk, en is dus ook nooit een legitiem argument om te vertrekken, net zo min als het homohuwelijk, overigens.
elbert schreef:Nou, zulke bijzaken zijn het niet hoor, de Bijbel is daar toch wel duidelijk over. Ik ben me bewust van het feit dat er mensen zijn die vinden dat de Bijbel daar niet zo duidelijk over is: met hen ben ik het dus oneens.
Bovendien, als een synode of classis bij ons in de gemeente voor zou schrijven wat we moeten geloven en als dit voorschrift in tegenspraak zou zijn met wat de Bijbel (en de gereformeerde belijdenisgeschriften) hierover zegt, dan is er sprake van machtsmisbruik en dat hoort niet bij een kerk. Kruisdragen is goed als het om echt ondergeschikte punten gaat, maar als er bij ons iemand (m/v) op de kansel zou staan die bijv. feministische theologie of theologie a la Kuitert/den Heyer op ons los zou laten, dan is het denk ik tijd om een andere gemeente en/of kerk te zoeken. Alles mooi en aardig, maar ik moet ook om m'n eigen geestelijke welzijn denken en dat van m'n kind(eren).
Omega schreef:Daarover verschillen we dan toch duidelijk van mening. Met name over dat laatste is de bijbel zeer uitgesproken. Het standpunt van de PKN in dezen is daarom ook duidelijk onbijbels. Zodra plaatselijke gemeenten hiertoe (of tot andere onbijbelse zaken) verplicht worden, is de grens overschreden. Maar nogmaals, ik verwacht niet dat kerkenraden uiteindelijk zullen besluiten om uit de PKN te stappen. Het is immers duidelijk wat de straf hierop is: verlies van alle eigendommen. De meeste hervormden hechten nu eenmaal meer aan hun aardse bezittingen, dan aan hun geestelijke eigendommen. Hooguit zullen individuele leden opstappen, maar ook dat zullen er niet veel zijn. Ik heb tenminste nog niet gehoord dat er in Maartensdijk behoudende PKN'ers hebben bedankt nadat de classis daar een vrouwelijke ambtsdrager heeft geïnstalleerd.
Maja de Bij schreef:elbert schreef:Nou, zulke bijzaken zijn het niet hoor, de Bijbel is daar toch wel duidelijk over. Ik ben me bewust van het feit dat er mensen zijn die vinden dat de Bijbel daar niet zo duidelijk over is: met hen ben ik het dus oneens.
Bovendien, als een synode of classis bij ons in de gemeente voor zou schrijven wat we moeten geloven en als dit voorschrift in tegenspraak zou zijn met wat de Bijbel (en de gereformeerde belijdenisgeschriften) hierover zegt, dan is er sprake van machtsmisbruik en dat hoort niet bij een kerk. Kruisdragen is goed als het om echt ondergeschikte punten gaat, maar als er bij ons iemand (m/v) op de kansel zou staan die bijv. feministische theologie of theologie a la Kuitert/den Heyer op ons los zou laten, dan is het denk ik tijd om een andere gemeente en/of kerk te zoeken. Alles mooi en aardig, maar ik moet ook om m'n eigen geestelijke welzijn denken en dat van m'n kind(eren).
Nou ja, denk aan de eerste Korinthebrief. Ze geloofden daar bijv. niet meer in de opstanding, ze zopen aan het avondmaal en ze gingen naar de hoeren (vlgs mij nog erger dan homohuwelijk).
En weet jehoe Paulus ze noemt : geroepen heiligen! En nergens lees je een oproep om weg te lopen. Dat doen we in Nederland veeeeel te snel. Blijf op je post, wachter!
Maja de Bij schreef:elbert schreef:Waarom denk je dat ik nog steeds lid van de PKN ben? Ik vind het (nog) te vroeg om er uit te stappen, maar dat wil niet zeggen dat dit moment nooit zou kunnen komen.
Is de vrouw in het ambt dan werkelijk een breekpunt voor je?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten