Seks in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 05:12

Dus het is beter als je niet meer dan 8 kinderen krijgt. 8)

Jakob had er meer, maar die had natuurlijk ook meer vrouwen.

En MM, je moet die kinderen ook wat in het huishouden laten doen. De moeder hoeft niet alles te doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 aug 2004 07:48

Lalage schreef:Je kunt ook iets van Natural Family Planning doen -> hoef je geen hormoontjes te eten. Moet je wel de kunst van zelfbeheersing verstaan, maar die heb je al kunnen oefenen in je verkeringstijd (kweenie of het moeilijker is als je al gewend bent om wel seks met elkaar te hebben, joepie?)

In ons geval niet. Ik vind inderdaad dat je verkeringstijd daar een goede oefen periode voor is.
Maar als je de methode gebruikt van de natuurlijke vruchtbaarheid, en je wordt geleerd als meisje om al vroeg naar de tekenen van je lichaam te kijken. Zodat je ook weet wanneer de eisprong is, dan is die methode heel goed te doen. Naar dan moet je daar ook al aan beginnen vanaf dat je ongesteld bent.
En je kunt die methode doen als je in je achterhoofd weet dat je eventueel wel zwanger zou kunnen raken, en dat kind dan ook gewoon welkom is. Wij hebben het in ieder geval altijd toegepast.

Het is inderdaad zo dat borstvoeding geven niet meer een zeker voorbehoedsmiddel is. Dat komt ook omdat wij niet meer zo intensief borstvoeding geven. In de binnenlanden van Afrika is het dus nog wel zo. En ook in Nederland zijn er nog wel vrouwen waar het zo bij werkt.
Maar ja dat weet je dus niet van te voren...

Waar het in de Bijbel staat dat er in de Bijbel geen vrouwen te vinden zijn die meer dan acht kinderen kregen? Ja, duh, in de Bijbel.
Zal niet zeggen dat ik er gedegen onderzoek naar gedaan heb.... :wink:
Maar we hebben er eens een preek over gehad en die Dominee zei het in zijn preek. Nu geloof ik niet altijd de Dominee, maar in dit geval vond ik het wel aardig kloppen. Hij heeft er toen ook diverse vrouwen bij gehaald.
Dus dat is mijn bronvermelding.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 aug 2004 07:52

Er staat niet in de Bijbel dat God Onan doodde omdat voor het zingen de kerk uit ging en zijn zaad tegen de grond verdierf, ik vermoed dat God hem strafte omdat hij zo egoístisch was, dat hij zijn broer geen kinderen (of zaad) wilde geven... niet omdat hij geen kinderen wilde (exegese is vrij zeggen ze) maar dit is mijn idee achter deze tekst.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2004 08:42

bloempie20 schreef:
Lalage schreef:Je kunt ook iets van Natural Family Planning doen -> hoef je geen hormoontjes te eten. Moet je wel de kunst van zelfbeheersing verstaan, maar die heb je al kunnen oefenen in je verkeringstijd (kweenie of het moeilijker is als je al gewend bent om wel seks met elkaar te hebben, joepie?)

Dat is ook niet 100% veilig hoor. Mijn moeder werd gewoon zwanger.

Tja, misschien heb je een kans van 1 op 20 ofzo. De pil is ook niet 100% veilig.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 aug 2004 08:43

Klaas schreef:TJ:
dat vraag ik me af caprice.. ik denk niet dat alle mensen die het 10e kind of het zoveelste kind krijgen het nog zien als zegening.....!!

Sterker. Mijn vrouw werkt(e) in het ziekenhuis en heeft meerdere malen refo echtparen meegemaakt die min of meer blij waren met een miskraam...

dat is toch erg eigenlijk!!! het zet je wel tot denken!!

André

Berichtdoor André » 20 aug 2004 11:04

trijntjejohanna schreef:
Klaas schreef:TJ:
dat vraag ik me af caprice.. ik denk niet dat alle mensen die het 10e kind of het zoveelste kind krijgen het nog zien als zegening.....!!

Sterker. Mijn vrouw werkt(e) in het ziekenhuis en heeft meerdere malen refo echtparen meegemaakt die min of meer blij waren met een miskraam...

dat is toch erg eigenlijk!!! het zet je wel tot denken!!

Ik ben dan misschien iets cynischer, ik hoop het.

André

Berichtdoor André » 20 aug 2004 11:16

joepie schreef:Waar het in de Bijbel staat dat er in de Bijbel geen vrouwen te vinden zijn die meer dan acht kinderen kregen? Ja, duh, in de Bijbel.
Zal niet zeggen dat ik er gedegen onderzoek naar gedaan heb.... :wink:
Maar we hebben er eens een preek over gehad en die Dominee zei het in zijn preek. Nu geloof ik niet altijd de Dominee, maar in dit geval vond ik het wel aardig kloppen. Hij heeft er toen ook diverse vrouwen bij gehaald.
Dus dat is mijn bronvermelding.

Offtopic:
Ik ben hier in eerste instantie op het forum gekomen om de Refo leef/geloof stijl te leren begrijpen.
Wat ik dan best wel jammer vind, als je bij dit soort vraagstukken komt, dat het dan redelijk tot bijzonder vaag wordt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 aug 2004 11:28

Offtopic:
Ik ben hier in eerste instantie op het forum gekomen om de Refo leef/geloof stijl te leren begrijpen.
Wat ik dan best wel jammer vind, als je bij dit soort vraagstukken komt, dat het dan redelijk tot bijzonder vaag wordt.

Kun je aangeven waar die vaagheid in zit? Wat vind je vaag aan dit onderwerp?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

André

Berichtdoor André » 20 aug 2004 11:46

Klaas schreef:
Offtopic:

Kun je aangeven waar die vaagheid in zit? Wat vind je vaag aan dit onderwerp?

Klaas

Ga ik proberen, ten eerste vind ik het antw. van Joepie zonder argumenten.
Mijn vraag is b.v. past er in een leven waar je je vertrouwen geheel op God stelt, dan geen geboorte regelaar, in de vorm van een voorbehoedsmiddel?
Wat mij betreft is dat n.m. een gave van God.
En heb je van God de opdr8 om je eigen verantwoordelijkheid aan te wenden, ook in deze.
Is het dan echt zo: Ik vertrouw op God, that's all??
Dus laat maar komen die kids, sommige mensen mag je dan aanmelden voor een langdurige behandeling, simpelweg omdat ze het niet aankunnen.

Misschien ben ik nu vaag...

joepie

Berichtdoor joepie » 20 aug 2004 13:59

Heeeeeeeeeeeeeeeeel vaag! Want ik zeg helemaal niet dat je niet aan geboorteregeling mag doen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 aug 2004 14:33

caprice schreef:Dus het is beter als je niet meer dan 8 kinderen krijgt. 8)

Jakob had er meer, maar die had natuurlijk ook meer vrouwen.

En MM, je moet die kinderen ook wat in het huishouden laten doen. De moeder hoeft niet alles te doen.

Nee de vader is er ook nog die kan zn handen ook wel uit zn mauwen steken thuis met stofzuigen ofzo iets. Iedergeval je vrouw helpen in het huishouden kan geen kwaad. 8)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 aug 2004 15:54

joepie schreef:Heeeeeeeeeeeeeeeeel vaag! Want ik zeg helemaal niet dat je niet aan geboorteregeling mag doen.

Je komt nu heel inconsequent over. Je vertrouwd in alles op God maar toch niet. Je vertrouwd er niet op dat God je zoveel kinderen geeft dan dat je aan kunt. Je wilt hier wel zelf in ingrijpen. Als als je geen kinderen meer "mag" krijgen kun je er toch ook op vertrouwen dat God ze niet meer geeft. Krijg je ze nog wel dan kan het blijkbaar ook nog. Ook hierin kun en mag je heel sterk op God vertrouwen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 aug 2004 15:55

Krijgen we nou het hele fiets-op-slot-verhaal weer?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 aug 2004 15:56

Dan moet je heel veel vertrouwen hebben...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 20 aug 2004 16:44

Is dat ook niet hetgeen we de laatste tijd weinig lijken te hebben?
We willen alles plannen, verzekeren, indekken, vooruit bezien, voorkomen, regelen.........dat we misschien weleens het hebben van vertrouwen te snel aan de kant zetten?

Ik pleit niet voor onvoorzichtig zo maar in het wilde weg leven, God heeft ons ook verantwoordelijkheden gegeven, maar........grijpen we God de verantwoordelijkheden niet veelal met een hebberige graai uit Zijn handen, en misbruiken we die om eigen leven alsnog in zn geheel persoonlijk in te vullen?

Zo maar even een overdenking tussen door.
Dit naar aanleiding van wat ik las elders, in het kiezen van studie boven huwelijk en kinderen, een gewentijd want we moeten voorkomen dat...enz enz.

Sexualiteit in het huwelijk.
Zijn er werkelijk geen mensen meer die zonder voorbehoedsmiddelen hun huwelijk beleven? Of ziet iedereen dit als iets van God gegeven en als zodanig te gebruiken.

Wanneer maken we overigens de keuze dat er geen kinderen meer kunnen komen? Wat bepaalt onze keuze?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”