Homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 13 jan 2003 09:53

Vraag aan Inspector Morse: Waar baseer jij je geloof op? Als Christen moet dat toch de Bijbel zijn. als je daar aan twijfelt, moet er wat anders zijn. Voor mij is de Bijbel mijn handboek. Als ik die op mijn eigen manier uit ga leggen, en toepassen op mijn voorkeuren klopt het niet meer. Als ik niet geloof wat er in de Bijbel staat, waar moet ik dan in geloven als Christen?

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 13 jan 2003 09:57

misschien is het handiger om daar twee topics van te maken :?:

Merel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merel » 13 jan 2003 10:33

Ja, maybe wel. Alleen vind ik als je zo uit je eigen normen en waarden praat wat een discussie dan voor zin heeft. Homofilie wordt door de Bijbel veroordeeld. einde verhaal. Maar als je niet in bijbel gelooft en toch christen bent, snap ik dat niet helemaal.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 11:39

En hebben de voorstanders er al eens over nagedacht dat, waar de Bijbel over liefde spreekt, zij het bijna altijd heeft over liefde van God tot de mens en vice versa, of over naastenliefde? Dit is denk ik best wel relevant voor de discussie.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 12:14

En hebben de voorstanders er al eens over nagedacht dat, waar de Bijbel over liefde spreekt, zij het bijna altijd heeft over liefde van God tot de mens en vice versa, of over naastenliefde? Dit is denk ik best wel relevant voor de discussie.
oei, maar dan komt ook de liefde man-vrouw in een ander daglicht te staan....

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 12:16

Zou dat geheel onterecht zijn dan?
Ik vind het ook belachelijk dat huwelijken bevestigd worden met teksten als "maar de meeste van die is de liefde". Dit soort teksten gaat primair over Gods liefde en niet over intermenselijke liefde, in elk geval niet over eros.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 12:19

tja, weet ik zo niet.
Wat ik me wel vaak afvraag, is het God's bedoeling dat we helemaal hoteldebotel van een specifieke persoon zijn, maar dat het ook daarbij blijft. Met andere woorden, als de liefde tot je vriend/vriendin/man/vrouw echt zo diep is, zou het ook af moeten stralen op de omgang met anderen.
Ik vind de opvattingen van de meeste mensen over liefde nogal oppervlakkig en opportunistisch. Maar dat terzijde :wink:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 12:21

in elk geval niet over eros.
jij hebt vast 'de vier liefdes' van Lewis gelezen :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 12:24

Je bent een genie :D jij ook al dan?
Maar ook zonder de vier liefdes had ik kunnen zeggen, dat de sexueel getinte liefde niet hetzelfde is als de Liefde waar het in het NT over gaat.

Goodbye.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 jan 2003 14:10

surfer schreef:De voorstanders hebben een punt als ze zich beroepen op de inhoud (de geest/Geest (?))van de Bijbel meer dan op letterlijke citering van teksten.
Volgens mij hoeft homofilie op grond van de Bijbel niet verkeerd te zijn, maar voor een (christelijke) homofiel lijkt het me aan te bevelen om af te zien van sexuele omgang. Daar zit de meeste twijfel, en bij twijfel geldt: niet doen.

Dus de consequentie hiervan is dat de eerder genoemde teksten de prullenbak in gaan. Men creert zijn eigen bijbel. Wat men niet aanstaat, kan weg. Een heel gevaarlijke weg.

Ik wil trouwens bij het onderwerp blijven. De chaos is hier niet te overzien. (Merel: dat heeft Inspector Morse al eerder uitgelegd.) (gershwin en surfer: het wordt er niet duidelijker op om na 16 pagina's nieuwe punten in te brengen. Dat kan beter in een nieuw onderwerp)

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 13 jan 2003 14:35

Henkie als jij met dat antwoord van IM bedoelt dat hele verhaal over de Bijbel is dat voor mij niet duidelijk. Hij vind de bijbel mensenverhalen, dus waar komt zijn geloof dan vandaan?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 14:45

Dus de consequentie hiervan is dat de eerder genoemde teksten de prullenbak in gaan. Men creert zijn eigen bijbel. Wat men niet aanstaat, kan weg. Een heel gevaarlijke weg.
nee, dat is heel kort door de bocht. Niet zo krampachtig hiermee omgaan, aub. Dat verhindert namelijk een zuivere stellingname. Ik vind de boodschap in de Bijbel meer dan een op zichzelfstaande tekst. Liefde voor iemand kan niet verkeerd zijn, want liefde is rechtstreeks van God afkomstig, een Goddelijke eigenschap.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 14:57

Nietes :P :D
Onze liefde is met de zonde bevlekt, omdat wij gevallen mensen zijn. De zondeval heeft niet alleen consequenties voor ons verstand, maar ook voor onze emoties.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 15:00

Onze liefde is met de zonde bevlekt
ja, dat zal voor een heleboel mensen gelden. Maar in Christus wordt ze weer gezuiverd....!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 jan 2003 15:03

surfer schreef:nee, dat is heel kort door de bocht. Niet zo krampachtig hiermee omgaan, aub. Dat verhindert namelijk een zuivere stellingname.

Ik ben voor duidelijkheid. :)
Wat doe je met die bijbelteksten?

Terug naar “Archief”