Beste EU-25
Laten we eens te rade gaan bij de praktijk. De mogelijkheid tot ziekengenezing wordt sinds de apostelen nauwelijks meer waargenomen.
Heb je enig idee wat er momenteel in de wereld gaande is? Waarschijnlijk niet. Op de een of andere manier blijft Nederland (en geheel west europa) daar in achter. -Ik wijt dat inderdaad aan ongeloof, institutionalisering van de kerk/christendom, materialisme, weinig verwachting, enz.)
Maar je moest eens weten wat er bijv. in Afrika, of Zuid Amerika gebeurd, maar ook bijv. in Kiev (Oekraine). Jij en ik hebben nauwelijks idee daarvan.
Mijn eerste aanraking met bidden voor genezing (in concrete zin), was toen ik 8 jaar geleden met een zendingsorganisatie in Letland was. We waren in een oud vies ziekenhuis in gelopen om evangelie te verkondigen (met een tolk). Een schrijnende toestand, enorm!
Op een bepaald moment zijn we voor deze mensen gaan bidden, we hebben ze de handen opgelegd. (er was bij mij weinig geloof, en ik denk bij de zieken al helemaal niet), maar er gebeurde wel wat. Ik weet nog heel goed, dat een vrouw helemaal ging trillen en warm werd en vervolgens naar haar zere knie wees (die in het gips zat) en aangaf er weer op te kunnen staan. Ze moest er bij huilen. (ik ook). Zo gebeurde er wel meer dingen om mij heen. Alle eer aan God!
Een tante van mij, had borstkanker. Helemaal verkankerd, zat in een rolstoel en moest gaan sterven. Haar borst moest worden afgezet, maar tijdens een samenkomst strekte zij zich in geloof uit naar genezing en ontving deze ook. Een windvlaag kwam voelbaar door/over haar heen.
De artsen stonden voor een raadsel: alles weg, geen kanker meer te zien op de scan. Geen rolstoel, geen amputatie, genezing! De dokter kon het niet geloven. Zo kan ik doorgaan...
Het feit dat de wonderen alleen plaats vonden bij de eerste apostelen, is sowieso al een fout gegeven. In de eerste eeuwen kwamen wonderen nog genoeg voor. Ook is het interessant (en dan komen we op de eigenlijke discussie uit), dat het zalven met olie ook gebeurde (dit is gedocumenteerd, en als je het echt wil lezen, kan ik het wel opzoeken). De wonderen verdwenen in grote schaal, toen Constantijn de gemeente van Jezus een instituut wilde maken. De vorm en achtergrond van dopen ging veranderen, de visie op Israel, enz.
Oliezalven ed. werden rituele handelingen. De Geest was eruit, het waren menselijke magische riten geworden. We gingen het heilige sacramenten noemen (een term die je in de Bijbel nooit tegen zou komen).
Ik ben het er overigens mee eens, dat veel vormen van genezingsbedieningen tegen de borst kunnen stuiten. Soms heeft het veel weg van een one-man show. En het bedelen om geld, is ook niet altijd van de wind. Maar: Jezus wordt verkondigd, mensen worden bevrijd en genezen. We beseffen niet dat fenomenen als Jan Zijlstra de rekening van de kerk zijn. Actief en in geloof bidden om genezing komt weinig voor. En het wordt vaak ook nog vroom gestaafd (God deed dit vroeger nu niet meer, of: God werkt alleen nog maar op het zendingsveld -alsof Nederland geen zendingsveld is!!-, enz.)
De uitleg zoals HIA e.d. die verdedigen, vind ik niet alleen afwijken van de Bijbel, juist als je Schrif met Schrift vergelijkt, maar neigt naar Ouweneels beschuldiging: als je ziek bent, ligt dat aan jezelf. Die richting lijkt me niet raadzaam voor een christelijk gesprek.
Ik vind het inderdaad een goed lezenswaardig boek van Ouweneel. Hij schrijft nog veel meer over het feit, waarom genezingen ook theologisch gezien in deze tijd voor (moeten) komen en niet beperkt zijn tot de apostolische begin tijd.
Het feit dat ik zeg: 'geen geloof, geen genezing' is niet waar. Al heeft geloof wel veel met het ontvangen van genezing te maken.
Ik vind wel dat God soeverein is. Ik weet ook niet, of God altijd en iedereen wil genezen (die aan "voorwaarden" voldoen). Dat Ouweneel daar wel ver in gaat, ben ik met je eens! Dat is iets waar ik inderdaad moeite mee heb en kritisch naar kijk.