Hoe ziet god eruit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Quasar

Hoe ziet god eruit

Berichtdoor Quasar » 11 jan 2003 18:59

Hoe ziet god eruit?

vaak hoor ik mensen zeggen dat je god niet als een man met een baard moet voorstellen, maar als 'iets' dat overal om ons heen is, maar in de bijbel staat dat god de mens naar zijn evenbeeld schiep. Hoe denken jullie dat god er uit ziet?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jan 2003 19:31

mmm, ik vraag me af wat het belang van deze vraag is. Ik denk dat God geen voor mensen bevattelijk uiterlijk heeft (Hij is een geest), maar zelfs al zou dat zo zijn, vraag ik me af wat ik ermee kan als ik weet hoe Hij eruit ziet.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Quasar

Berichtdoor Quasar » 11 jan 2003 20:39

Als god geen uiterlijk heeft hoe kan hij dan de mens naar zijn evenbeeld scheppen?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 11 jan 2003 21:08

Stefanus zegt dat hij Christus ziet staan naast God de Vader.
Als je bedenkt dat Christus, God is en Stefanus herkende hem als de Christus die op aarde wandelde, lijken wij mensen dan niet op God?
Qua uiterlijk dan, de binnenkant komt erg tekort.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 11 jan 2003 22:28

ik denk dat god op christus lijkt
god en christus zijn een en christus was een mens
dus dan zo god ook een mens kunnen zijn gelijk als wij

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 jan 2003 22:29

Misschien een heel klein tipje van de sluier: Openbaring 1: 14
En Zijn Hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs; En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven....

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 12 jan 2003 00:08

ach het staat er tog duidelijk
adam was geschapen in de gelijkenis van god
en had adam ogen gelijk een vlam vuurs; En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven ??

als god de mens heeft geschapen zal hij ook willen kunnen wandelen tussen zijn schepping
dus dan verwacht ik iemand die niet te onderschijden is van een normaale mens
leaver dea as slaaf

Storyteller

Vergelijking God en de Duivel???

Berichtdoor Storyteller » 12 jan 2003 00:54

Hoe gek het ook mag klinken, jullie hebben een punt met de vergelijking. En nog wel uit een bijbelse bron. Lucifer/Satan/duivel was eerst een engel die uit de hemel gestoten werd (heb ik goed begrepen toch?). En een engel zou wel eens een vergelijking kunnen hebben met God.

Zelf stel ik mijn god niet voor als een persoon in wat voor een vorm dan ook, maar als een soort natuurkracht. Een zon-achtig iets ofzo. Ook geloof ik niet dat mijn god gevoelens of menselijke eigenschappen heeft. Geen die wij mensen zullen begrijpen in ieder geval.

Quasar

Re: Vergelijking God en de Duivel???

Berichtdoor Quasar » 12 jan 2003 03:35

Storyteller schreef:Zelf stel ik mijn god niet voor als een persoon in wat voor een vorm dan ook, maar als een soort natuurkracht. Een zon-achtig iets ofzo. Ook geloof ik niet dat mijn god gevoelens of menselijke eigenschappen heeft. Geen die wij mensen zullen begrijpen in ieder geval.

Als hij geen menselijke gevoelens heeft, heeft het ook niet zoveel zin om hem te aanbidden

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 12 jan 2003 12:09

Als hij geen menselijke gevoelens heeft, heeft het ook niet zoveel zin om hem te aanbidden

Misschien moet je de zin even doorlezen:

Ook geloof ik niet dat mijn god gevoelens of menselijke eigenschappen heeft. Geen die wij mensen zullen begrijpen in ieder geval.

Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Als wij Gods gevoelens of eigenschappen konden begrijpen zouden we gelijk aan God zijn.

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en dat maakt Hem tot God

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 12 jan 2003 14:52

Quasar heeft wel gelijk trouwens. Ik aanbid de god waarin ik geloof niet, omdat ik het zie als een natuurkracht.
Ik begrijp wel waarom christenen hun God aanbidden. Omdat ze Hem als een persoon zien. Op zich niets mis mee.
Kwestie van geloven, denk ik. :roll:
Personificatie van natuurlijke krachten is altijd al een eigenschap geweest van westerlijke religies.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 12 jan 2003 21:56

En een engel zou wel eens een vergelijking kunnen hebben met God.

Van een engel wordt nergens geschreven dat deze geschapen is naar het beeld van God. Opmerkelijk is wel dat een engel wel het gedaante van een mens kan aannemen. Denk maar aan de drie mannen, die bij Abraham op bezoek kwamen om de geboorte van Izaak aan te kondigen.

Ook geloof ik niet dat mijn god gevoelens of menselijke eigenschappen heeft.

Het is maar de vraag of God onze eigenschappen heeft. God is geen beeld van de mens, maar de mens is een beeld van God.
Je ouders lijken toch niet op hun kinderen, maar kinderen lijken op hun ouders, toch? Lijken onze eigenschappen dan niet op die van God?
In de bijbel lees ik echter toch dat God zich laat beschrijven met "menselijk" eigenschappen. God kan jaloers zijn Exodus 20:50 en 34:14, God heeft voeten en is zichtbaar Exodus 24:10, God heeft een hart o.a. Deut. 2:30, Barmhatig 4:31, Trouw in o.a. Deut 7:9, God kan haten Deut 16:22, God kan van mensen houden o.a. Deut 23:5
Deze eigenschappen staan alleen al in de eerste vijf boeken.
Daarnaast zijn er veel plekken waar van God gezegd wordt dat Hij kan spreken, horen, zien, ruiken en smaken onderscheiden.
Alleen heeft God geen slechte eigenschappen, de mens wel.

Personificatie van natuurlijke krachten is altijd al een eigenschap geweest van westerlijke religies.

Gelukkig is het christelijk geloof geen religie. Een God die geen persoon is, maar aan kracht, dat maakt de Zoon van God, de Heere Jezus, een vreemd iemand.
De Heere Jezus is wel mens, maar geen persoon, omdat Hij God is? Trouwens zijn de Israëlieten wel een westerse cultuur?

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 12 jan 2003 22:06

god kan ook een geest zijn
en de geest woont in ons
gr connie

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 12 jan 2003 22:13

Sterker nog de Heilige Geest is God.

P.S. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn als jullie over de God van Abraham, Izaäk en Jakob schrijven een hoofdletter te gebruiken.
Uit respect voor de Schepper.

Quasar

Berichtdoor Quasar » 13 jan 2003 00:00

hemelburger schreef:Gelukkig is het christelijk geloof geen religie.

waarom is het christelijke geloof geen religie?

Terug naar “Archief”