En een engel zou wel eens een vergelijking kunnen hebben met God.
Van een engel wordt nergens geschreven dat deze geschapen is naar het beeld van God. Opmerkelijk is wel dat een engel wel het gedaante van een mens kan aannemen. Denk maar aan de drie mannen, die bij Abraham op bezoek kwamen om de geboorte van Izaak aan te kondigen.
Ook geloof ik niet dat mijn god gevoelens of menselijke eigenschappen heeft.
Het is maar de vraag of God onze eigenschappen heeft. God is geen beeld van de mens, maar de mens is een beeld van God.
Je ouders lijken toch niet op hun kinderen, maar kinderen lijken op hun ouders, toch? Lijken onze eigenschappen dan niet op die van God?
In de bijbel lees ik echter toch dat God zich laat beschrijven met "menselijk" eigenschappen. God kan jaloers zijn Exodus 20:50 en 34:14, God heeft voeten en is zichtbaar Exodus 24:10, God heeft een hart o.a. Deut. 2:30, Barmhatig 4:31, Trouw in o.a. Deut 7:9, God kan haten Deut 16:22, God kan van mensen houden o.a. Deut 23:5
Deze eigenschappen staan alleen al in de eerste vijf boeken.
Daarnaast zijn er veel plekken waar van God gezegd wordt dat Hij kan spreken, horen, zien, ruiken en smaken onderscheiden.
Alleen heeft God geen slechte eigenschappen, de mens wel.
Personificatie van natuurlijke krachten is altijd al een eigenschap geweest van westerlijke religies.
Gelukkig is het christelijk geloof geen religie. Een God die geen persoon is, maar aan kracht, dat maakt de Zoon van God, de Heere Jezus, een vreemd iemand.
De Heere Jezus is wel mens, maar geen persoon, omdat Hij God is? Trouwens zijn de Israëlieten wel een westerse cultuur?