Gershwin schreef:Sorry, maar ik heb in het topic 'uitverkiezingsprediking' al geprobeerd uit te leggen dat uitverkiezing en vrije wil elkaar niet uit hoeven te sluiten.
Dat klopt. Heel veel mensen hebben ook een totaal verkeerd beeld van geloven. Als je de bijbel leest dan zie je dat geloof tot actie overgaat. Een gezonde bijbelse leer is de volgende: geloof laat je zien door je daden. Als je dus wedergeboren wilt worden dan
kijk (de actie) je naar Jezus Christus (Johannes 3). Abraham toonde zijn geloof door zijn daad, nl. hij reisde af van zijn ouderlijk huis naar het land dat God hem belooft. Hij toonde nog meer zijn daad door het besluit om God te gehoorzamen en Izaak te offeren. De bloedvloeiende vrouw liet haar geloof blijken door Jezus Christus aan te raken. Het is dus volkomen bijbels om tot actie over te gaan om te geloven. Geloven is niet alleen de innerlijke overtuiging, maar juist de actie die volgt uit die overtuiging. Sterker nog!! bij God vind je alleen genade als jij tot actie over gaat. (lees Hebreeen er op na. Daar wordt Abraham gerechtvaardigd niet door een innerlijke stem diep van binnen of een geweldige ervaring maar door de actie die hij neemt uit geloof, lees ook de brief van Jacobus).
Het is dus absoluut bijbels om Jezus Christus aan te nemen. Die teksten staan er niet voor niets legio in! Het aannemen van Jezus CHristus is de daad die bij het geloof hoort. Het uitspreken en handelen vanuit het geloof is de daad die bij het geloof hoort. Je moet God liefhebben van binnen en van buiten (met hart ziel en verstand). Geloof moet uit jouw woorden en daden blijken. Er is geen geloof zonder stap. Er is geen geloof zonder de voor sommigen enorm grote stap om met je mond te belijden dat Jezus Christus jouw Heer en God is.
En Corné, als jij die stap niet
wilt nemen (ik zeg niet: niet durft te nemen) dan ben jij volgens de bijbel ongehoorzaam aan God en dus ongelovige! Trouwens, het past ons zeker niet om zo te oordelen over andere mensen zoals jij doet! Ik raad jou aan de bijbel te lezen en dan pas te antwoorden. Volgens de bijbel dwaal je namelijk. Ten eerste veroordeel je mensen, en ten tweede geef je een verkeerde voorstelling van zaken met betrekking tot het geloof.
De bijbel leert ons: Heden indien gij Zijn stem hoort, verhardt je hart niet maar laat je leiden.
God wil ons NU veranderen. Maar, je moet wel tot actie overgaan (dat God je uiteindelijk ook daarin stuurt geloof ik ook, maar dat doet in dit verhaal niet ter zake). Je
moet nu de enorme stap maken en met je mond en met je handen gaan belijden dat Jezus Christus is de Here, en niet lijdzaam gaan toezien. Op dit moment, daar gaat het om! God walgt van lijdzaamheid en straft ons daar ook voor. De tekst die ik net citeerde sprak hij tegen het volk van Israel. Omdat zij niet naar God wilden luisteren in het heden, werden zij gestraft in de toekomst (40 jaar rondzwerven in een woestijn). Als wij nu niet luisteren naar Hem dan zullen wij ook ronddolen in een woestijn van geestelijke leegte.
Als je trouwens te bang bent om het met je mond te belijden, begin dan eerst met je handen. Want actie uit geloof rechtvaardigt jou voor God.
HEDEN, indien gij zijn stem hoort, verhardt uw hart niet maar laat u leiden![/b]