wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 10 jan 2003 15:11

Algemene verzoening=dat Christus voor allen is gestorven, die in Hem gingen geloven uit eigen kracht

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 jan 2003 15:12

Ja, dat uit eigenkracht is dan weer een interpretatie van jou!!!!!!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 10 jan 2003 15:14

nee, hoor. Het woord vrije wil kan je ook gebruiken, klink wat theologischer.

Remonstranten leerden ook dat Christus voor degenen is gestorven die voor Jezus hadden gekozen met vrije wil

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 jan 2003 15:15

Corne van 't Hof schreef:nou, iedereen kan wel weten dat Jezus is gekomen om mensen zalig te maken.

Maar dat betekent dat je wel bij die groep mensen moet horen.

Ik geloof namelijk niet in alverzoening of algemene verzoening

Dat kan niet iedereen weten. Je kunt het alleen weten als je de Bijbel kent. En tussen weten en het geloven zit ook een verschil.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2003 15:52

Corné, ik geloof dat Jezus' lijden en sterven een verzoening is voor de zonden van de gehele wereld, en jij?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 10 jan 2003 15:58

Je moet de kanttekeningen maar er bij pakken

er wordt mee bedoeld. Dat de Heere niet is gekomen voor de Joden, maar voor de uitverkorenen uit de gehele wereld, dus ook de heidenen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2003 16:07

Sorry, maar dat is niet wat de apostel schrijft...
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 10 jan 2003 16:36

Of de Heere Jezus Christus alleen voor de uitverkorenen is gestorven of voor heel de wereld is helemaal niet belangrijk!!! :?

Opdat een iegelijk die in Hem gelooft staat er in de Bijbel. Dus wat zullen wij dan gaan discussieren voor wie, wat, waar en hoe. Wend u naar Mij toe alle gij einde der aarde en wordt behouden

Bij de nieuwe vragen hier op Refoweb wordt een heel mooi antwoord gegeven op de vraag wat nou die wereld is in Johannes 3:16

Wat de algemene verzoening betreft: Brrrrrrrrrrrr
Laatst gewijzigd door Calvin op 10 jan 2003 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jan 2003 16:37

de uitverkiezing (wat het ook moge zijn) is iets waar God over gaat en waar wij geen moer mee te maken hebben. Ik denk dat we het daarover wel zo'n beetje eens kunnen zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jan 2003 17:50

Hmm, ben het niet helemaal met je eens Surfer, gelukkig hebben we er wel mee te maken. Anders zou het wel heel belabberd er uit zien voor ons...

Maar we hoeven de uitverkiezing niet na te rekenen, of erger nog, voor God uit te rekenen...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2003 18:14

Misschien is het helemaal niet relevant of de uitverkiezingsleer waar is, je bent uiteindelijk toch verantwoordelijk voor je eigen daden.

Weer on topic, het gaat over bekering. Ik denk dat je bekeerd bent als je je overgegeven hebt aan Jezus. Dat klinkt makkelijk, maar het is nogal wat om je hele leven aan Hem te geven!
Je gaat dus geloven in Jezus en daarna neem je hem aan als je Verlosser. Ik gebruik nu wel insider-jargon, Catherine Keyl zou er nix van begrijpen, dus ik moet duidelijker zijn. Als je Jezus aanneemt als je Verlosser, erken je dat je fouten maakt en dat je dus zondig bent (ook alweer zo'n woord, moeilijk he?) Je zegt tegen Jezus: 'Ik kan mijn straf niet dragen, maar ik geloof dat U dat voor mij hebt gedaan toen U aan het kruis stierf. Wilt U mijn zonden vergeven? Ik wil U graag dienen in alles wat ik doe.'

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 08:18

wel insider-jargon, Catherine Keyl zou er nix van begrijpen, dus ik moet duidelijker zijn.
Heb jij die serie ook gezien? Leuk he!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 12:21

Sorry, maar ik heb in het topic 'uitverkiezingsprediking' al geprobeerd uit te leggen dat uitverkiezing en vrije wil elkaar niet uit hoeven te sluiten.

En verder: ik citeer:
Klaas schreef:Corné, ik geloof dat Jezus' lijden en sterven een verzoening is voor de zonden van de gehele wereld, en jij?

Ik zou het nog persoonlijker willen stellen: als jij niet gelooft in Christus als je Zaligmaker, wat heb je dan te zeggen over hoe Hij andere mensen bekeert?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 jan 2003 15:00

Gershwin schreef:Sorry, maar ik heb in het topic 'uitverkiezingsprediking' al geprobeerd uit te leggen dat uitverkiezing en vrije wil elkaar niet uit hoeven te sluiten.

Dat klopt. Heel veel mensen hebben ook een totaal verkeerd beeld van geloven. Als je de bijbel leest dan zie je dat geloof tot actie overgaat. Een gezonde bijbelse leer is de volgende: geloof laat je zien door je daden. Als je dus wedergeboren wilt worden dan kijk (de actie) je naar Jezus Christus (Johannes 3). Abraham toonde zijn geloof door zijn daad, nl. hij reisde af van zijn ouderlijk huis naar het land dat God hem belooft. Hij toonde nog meer zijn daad door het besluit om God te gehoorzamen en Izaak te offeren. De bloedvloeiende vrouw liet haar geloof blijken door Jezus Christus aan te raken. Het is dus volkomen bijbels om tot actie over te gaan om te geloven. Geloven is niet alleen de innerlijke overtuiging, maar juist de actie die volgt uit die overtuiging. Sterker nog!! bij God vind je alleen genade als jij tot actie over gaat. (lees Hebreeen er op na. Daar wordt Abraham gerechtvaardigd niet door een innerlijke stem diep van binnen of een geweldige ervaring maar door de actie die hij neemt uit geloof, lees ook de brief van Jacobus).

Het is dus absoluut bijbels om Jezus Christus aan te nemen. Die teksten staan er niet voor niets legio in! Het aannemen van Jezus CHristus is de daad die bij het geloof hoort. Het uitspreken en handelen vanuit het geloof is de daad die bij het geloof hoort. Je moet God liefhebben van binnen en van buiten (met hart ziel en verstand). Geloof moet uit jouw woorden en daden blijken. Er is geen geloof zonder stap. Er is geen geloof zonder de voor sommigen enorm grote stap om met je mond te belijden dat Jezus Christus jouw Heer en God is.

En Corné, als jij die stap niet wilt nemen (ik zeg niet: niet durft te nemen) dan ben jij volgens de bijbel ongehoorzaam aan God en dus ongelovige! Trouwens, het past ons zeker niet om zo te oordelen over andere mensen zoals jij doet! Ik raad jou aan de bijbel te lezen en dan pas te antwoorden. Volgens de bijbel dwaal je namelijk. Ten eerste veroordeel je mensen, en ten tweede geef je een verkeerde voorstelling van zaken met betrekking tot het geloof.

De bijbel leert ons: Heden indien gij Zijn stem hoort, verhardt je hart niet maar laat je leiden.

God wil ons NU veranderen. Maar, je moet wel tot actie overgaan (dat God je uiteindelijk ook daarin stuurt geloof ik ook, maar dat doet in dit verhaal niet ter zake). Je moet nu de enorme stap maken en met je mond en met je handen gaan belijden dat Jezus Christus is de Here, en niet lijdzaam gaan toezien. Op dit moment, daar gaat het om! God walgt van lijdzaamheid en straft ons daar ook voor. De tekst die ik net citeerde sprak hij tegen het volk van Israel. Omdat zij niet naar God wilden luisteren in het heden, werden zij gestraft in de toekomst (40 jaar rondzwerven in een woestijn). Als wij nu niet luisteren naar Hem dan zullen wij ook ronddolen in een woestijn van geestelijke leegte.

Als je trouwens te bang bent om het met je mond te belijden, begin dan eerst met je handen. Want actie uit geloof rechtvaardigt jou voor God.

HEDEN, indien gij zijn stem hoort, verhardt uw hart niet maar laat u leiden![/b]
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 15:04

als je begint met het Evangelie uit te werken in je eigen leven, loop je al snel tegen je onmacht en verkeerde instelling aan. En dan heb je Christus nodig....

Terug naar “Archief”