Is het werkelijk van belang naar welke kerk je gaat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 aug 2004 22:36

Ik ga naar de PKN en naar de OKN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 aug 2004 05:11

sparow schreef:
caprice schreef:
Rene Z schreef:Jullie?????????
de lichthervormde kerk zit nu toch in de KPN?
[-( [-(

Hoezo Hokjes, etiketjes enzo!? ](*,)

Je hebt gelijk. Rene Z kon van oorsprong natuurlijk ook nog Gereformeerd of Luthers zijn geweest. :?

sparow schreef:
caprice schreef:Moet er nog een conclusie getrokken worden?

Nee hoor, ik heb mijn conclusie al. Er zouden niet zoveel verschillende kerken zijn, als er niet altijd zo ge(ver)oordeelt zou worden, zoals hier nu gebeurt door caprice. Door geen andere meningen te kunnen respecteren en veroordelend tegenover je medemens te staan, onstaan de scheuringen en conflicten.

Je moet geen dwalingen respecteren. Die moet je uit alle macht bestrijden, onder de leiding van Gods Geest.
Ledeboer wilde zelf ook niet uit de landelijke kerk, maar toch is hij eruit gezet. Omdat hij God op 't hoogst verheerlijkte en de zondaar op 't diepst vernederde. Dat ging tegen vlees en bloed in.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 13 aug 2004 07:53

Andre schreef:Mmm, wsl bedoel je "een" ware kerk?

Zie Nederlandse Geloofsbelijdenis -> Artikel 29 Dit handelt over de ware kerk.

Verder denk ik dat de Heilige Geest in de ene gemeente meer aanwezig is dan de andere. Maar gelukkig houdt Hij geen rekening met naambordjes.

André

Berichtdoor André » 13 aug 2004 12:31

sparow schreef:
Andre schreef:Mmm, wsl bedoel je "een" ware kerk?

Zie Nederlandse Geloofsbelijdenis -> Artikel 29 Dit handelt over de ware kerk.

Verder denk ik dat de Heilige Geest in de ene gemeente meer aanwezig is dan de andere. Maar gelukkig houdt Hij geen rekening met naambordjes.

Okay, we zijn het met elkaar eens dat er meer ware kerkgenootschappen zijn dan 1

Avater
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Avater » 13 aug 2004 18:57

Is het werkelijk van belang naar welke kerk je gaat?

Volgens mij maakt het niet uit naar welke zichtbare kerk je gaat, zolang je maar niet belemmert wordt in je geloofsleven. Het is vooral belangrijk dat je aangesloten bent tot de algemene christelijke kerk, waar Jezus Christus de herder van is. De mate van onzuiverheid waarin de zichtbare kerk verkeerd is volgens mij niet van belang, zolang je maar de mogelijkheid krijgt om die onzuiverheden te zuiveren.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 13 aug 2004 19:10

nee..........

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 aug 2004 19:48

Voor mij is het werkelijk van belang naar welke kerk ik ga. Ook al is het 'in elke kerk wel wat' toch is het van belang dat er een evenwichtige prediking is. een kerk waar alléén verlossing word gepreekt zonder te wijzen op schuld of waar de schuld een beetje weggemoffeld word, wat ik meerdere malen meegemaakt heb, zo'n kerk is niet goed bezig. het is van allergrootst belang, eeuwig belang zelfs, dat alles aan de orde komt.
ook kerken die de bijbel alleen zien als een soort leidraad voor het leven en de bijbelse verhalen wel mooi vinden maar niet voor waar nemen deugen in mijn ogen niet.
gelukkig zijn er nog heel veel kerken waar wel het Woord evenwichtig word gepreekt.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 aug 2004 00:05

Is de Nederlandse Geloofsbelijdenis van een dermate autoriteit gespeend dat zij bepaalt wat de ware Kerk is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 aug 2004 15:02

Optimatus schreef:Is de Nederlandse Geloofsbelijdenis van een dermate autoriteit gespeend dat zij bepaalt wat de ware Kerk is?

Het is een belijdenisgeschrift.
'Wij geloven...'

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 16 aug 2004 13:43

Het lijkt me dat het zeker enig belang heeft naar welke kerk je gaat. Ook in de Bijbel zie je dat thema terugkomen. Zie bijvoorbeeld de zeven gemeenten van Openbaring 2 en 3. Ze worden op hun verantwoordelijkheid gewezen, en krijgen verbeterpunten mee. Niet vrijblijvend!

Ook voor ons is het van belang een kerk te kiezen die de Bijbel navolgt en je geloof voedt. Daarbij vallen legio mogelijkheden af. En als je integer die keuze maakt, kom je vanzelf uit bij een goede kerk, die de NGB enigszins pretentieus klinkend, ware kerk noemt.

Overigens gaat het in de NGB (art. 27 – 32) niet om een kerkverband, maar om een zichtbare (!) vergadering van gelovigen; een gemeente dus. En die gemeenten kunnen samen een kerkverband vormen. Maar over dat kerkverband gaat de NGB niet.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 15:19

caprice schreef:
Yael schreef:moet je nagaan hoe dom het is een mens te volgen. :?

Vergelijking:

- Ledeboer was een rechtzinnig prediker die zichzelf niet belangrijk vond, maar God de eer gaf.

- Veel ander predikanten op de kansels in de hervormde kerk hadden meer de eigen eer op het oog. Bovendien was de kerkorde belangrijker dan de Bijbel.

Moet er nog een conclusie getrokken worden?

Knap stukje kerkgeschiedenis e.d. van Caprice. Mag ik je vragen wat 'de kerkorde' volgens jou inhoudt?

Columbus: een kerk waar alleen verlossing gepredikt wordt is niet goed, een kerk waar de nadruk te veel op de zonde ligt wel?

DE ware kerk bestaat niet, niet hier. En ik ben benieuwd wat Caprice ziet als dwaallering/valse godsdienst.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 16 aug 2004 21:01

Het is voor mijzelf heel erg belangrijk naar welke kerk ik ga. De kerk waar de waarheid gepreekt wordt... waar de prediking evenwichtig is. Dat is niet in alle kerken zo. Het doet me verdriet dat er zoveel onrust is op kerkelijk gebied in Nederland en dat men elkaar niet meer in de ogen wil kijken, omdat hij/zij bij een ander kerkverband hoort. Ik heb geleerd om over kerkmuren heen te kijken. In iedere kerk kunnen we minpunten en pluspunten vinden. Maar één ding moeten we goed onthouden: het zal hier nooit volmaakt worden!!! We leven op deze wereld, waar niets volmaakt is.

Het allerbelangrijkste voor mij is: ben ik lid van de Kerk van Jezus Christus? Wil ik Jezus volgen, Hem gehoorzamen? En bij die Kerk wil ik zeker horen.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 21:17

Heb je duidelijk onder woorden gebracht vind ik.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 16 aug 2004 23:43

Christa schreef:Het is voor mijzelf heel erg belangrijk naar welke kerk ik ga. De kerk waar de waarheid gepreekt wordt...

Welke kerk is dit?

Dat is niet in alle kerken zo. Het doet me verdriet dat er zoveel onrust is op kerkelijk gebied in Nederland en dat men elkaar niet meer in de ogen wil kijken, omdat hij/zij bij een ander kerkverband hoort. Ik heb geleerd om over kerkmuren heen te kijken. In iedere kerk kunnen we minpunten en pluspunten vinden.

Hier ben ik het volledig mee eens :D

Groet Rene

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 aug 2004 00:23

kurtyo schreef:Columbus: een kerk waar alleen verlossing gepredikt wordt is niet goed, een kerk waar de nadruk te veel op de zonde ligt wel?

nee, teveel nadruk op de zonde en te weinig op het verlossingswerk is ook niet goed.
daarom schreef ik in mn posting al dat er evenwichtige prediking moet zijn. en dan kan het de ene keer een 'blijdere' boodschap zijn dan de andere keer als alles maar wel aan de orde komt.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”