De wonderlijke geschiedenis van de martelaar Polycarpus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

De wonderlijke geschiedenis van de martelaar Polycarpus

Berichtdoor Maarten » 12 aug 2004 19:54

Polycarpus, een leerling van de apostel Johannes, was door deze apostel aangesteld tot voorganger van de gemeente van Smyrna. De stadhouder over Smyrna, Philippus, wilde Polycarpus dwingen te zweren bij de goden van de keizer en Christus te vloeken. Als argument gebruikte Philippus de hoge ouderdom van Polycarpus.

Met grote vrijmoedigheid antwoordde Polycarpus op de woorden van de stadhouder: “Zes en tachtig jaren heb ik mijn Heere Christus gediend en Hij heeft mij nimmer enig kwaad gedaan; hoe zou ik mijn Koning kunnen vloeken, die mij behouden heeft?”

Toen de stadhouder hem dreigde met de wilde dieren als hij zich niet zou bekeren, antwoordde Polycarpus dat zijn besluit onveranderlijk was. Liever zou hij door de wilde dieren verscheurd worden dan dat hij zich van het goede tot het kwade zou bekeren. Het is veel beter dat degenen die in hun boosheid volharden zich tot het goede zouden bekeren. In reactie op de woorden van Polycarpus sprak de stadhouder: “Houdt gij nog vol? Als gij de wilde dieren veracht, zal ik u door vuur laten verbranden.” De gelovige voorganger van de gemeente van Smyrna gaf als antwoord dat het vuur dat hem zou verbranden maar even zou zijn, maar dat het vuur dat de bozen treffen zal eeuwig zal branden. “Doe aan mij, wat gij van beide goedvindt.”

Het volk eiste de dood van Polycarpus en de stadhouder liet hem verbranden. Vooral de Joden waren actief om te helpen bij deze brandstapel. Naar gewoonte wilde men Polycarpus met spijkers aan een paal vastspijkeren, omdat de veroordeeld anders zou vallen. Maar Polycarpus sprak dat de God die hem kracht gaf om de pijn van het vuur te dragen hem ook kracht zou geven staande te blijven en niet te vallen. Om zijn woorden werd hij alleen vastgebonden aan de paal. Polycarpus bad vurig tot God en het vuurde deerde hem niet, tot ieders verwondering. Hij werd door het vuur niet verteerd. Tenslotte doorstak men hem en zijn bloed was zo veel dat het vuur erdoor doofde.

-----

De laatste tijd ben ik erg geintrigeerd door de vervolgde kerk. Bovenstaande geschiedenis en ook andere geschiedenissen van Martelaren trekken iedere keer weer mijn aandacht. Ook vandaag de dag zijn er veel vervolgde christenen. Ik denk dat er op de wereld meer vervolgde christenen zijn dan niet-vervolgde christenen.

Hoe lang zou het duren voordat wij in Nederland vervolgd worden? Of mag ik me dat niet afvragen?
The one thing you can give and still keep is your word.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 aug 2004 19:57

Dat mag je zeker afvragen. Dan heb ik het nog niet eens over de anti-christelijke houding in Nederland.

Je zou nog schrikken als je ging zoeken op internet.

(zoek eens op 'anti-SGP' op google bijv.)

André

Berichtdoor André » 12 aug 2004 20:07

Dat mag je je wel afvragen, alleen je krijgt geen antwoord wanneer.
Waar je wel antwoord op krijgt is hoe, zie Matth:24(staat er redelijk concreet omschreven vind ik)

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 12 aug 2004 22:51

Maarten schreef:De laatste tijd ben ik erg geintrigeerd door de vervolgde kerk. Bovenstaande geschiedenis en ook andere geschiedenissen van Martelaren trekken iedere keer weer mijn aandacht. Ook vandaag de dag zijn er veel vervolgde christenen. Ik denk dat er op de wereld meer vervolgde christenen zijn dan niet-vervolgde christenen.

Hoe lang zou het duren voordat wij in Nederland vervolgd worden? Of mag ik me dat niet afvragen?

caprice schreef:Dat mag je zeker afvragen. Dan heb ik het nog niet eens over de anti-christelijke houding in Nederland.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn om vervolgd te worden. Die anti-christelijke houding in NL valt best wel mee. En als mensen een anti-SGP-site maken heeft dat voornamelijk met het vrouwenstandpunt van de SGP (wat volstrekt achterlijk is) te maken, dus daar zou ik niet te veel achter zoeken......
8)

caprice

Berichtdoor caprice » 13 aug 2004 04:55

heiden schreef:
Maarten schreef:De laatste tijd ben ik erg geintrigeerd door de vervolgde kerk. Bovenstaande geschiedenis en ook andere geschiedenissen van Martelaren trekken iedere keer weer mijn aandacht. Ook vandaag de dag zijn er veel vervolgde christenen. Ik denk dat er op de wereld meer vervolgde christenen zijn dan niet-vervolgde christenen.

caprice schreef:Dat mag je zeker afvragen. Dan heb ik het nog niet eens over de anti-christelijke houding in Nederland.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn om vervolgd te worden. Die anti-christelijke houding in NL valt best wel mee. En als mensen een anti-SGP-site maken heeft dat voornamelijk met het vrouwenstandpunt van de SGP (wat volstrekt achterlijk is) te maken, dus daar zou ik niet te veel achter zoeken......
8)

Als je even door zou zoeken kom je erachter dat ze bijvoorbeeld ook de evangelisatie van de GG in Leiderdorp terroriseren.

Niet dat ik daar heel bang van wordt, maar het is toch wel een teken aan de wand.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 aug 2004 20:37

niet dat ik martelaarschap als niets af wil doen, maar ik denk dat je wel voorzichtig met je bronnen moet zijn, omdat de RK nogal eens de neiging om ze te overdrijven (let op ik zeg niet dat het niet gebeurd kan zijn! en er zal iig een deel van waarheid inzitten) maar genoeg bloed om een vuur te blussen lijkt me nogal erg bloederig.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 aug 2004 21:53

@mic schreef:niet dat ik martelaarschap als niets af wil doen, maar ik denk dat je wel voorzichtig met je bronnen moet zijn, omdat de RK nogal eens de neiging om ze te overdrijven (let op ik zeg niet dat het niet gebeurd kan zijn! en er zal iig een deel van waarheid inzitten) maar genoeg bloed om een vuur te blussen lijkt me nogal erg bloederig.
de geschiedenis is niet door de RK overgeleverd, maar door een reformator. de bron is in dit geval een als betrouwbaar bekend staand martelaren boek door Haamstedius
The one thing you can give and still keep is your word.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 aug 2004 18:44

Ik denk dat wij westerse christenen totaal geen benul hebben wat er elders met medechristenen gebeurd.

Wij houden hier in NL vurige discussies over verschillen en fouten bij de ander waar de beledigingen en het venijn soms niet van de lucht is, terwijl hetzelfde moment een chinese mede-christin zwaar mishandeld wordt omdat ze haar geloof niet wil verloochenen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 17 aug 2004 18:57

Ja, dan komt het op de hoofdzaak aan. :|

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 aug 2004 19:33

caprice schreef:Ja, dan komt het op de hoofdzaak aan. :|

Ja zeker weten. Lees de boeken van bv ds Wurmbrand over de vervolging in de voormalige USSR. En inderdaad nu in China en op vele andere plekken in de wereld.

En dan moet ik bekennen dat ik mijzelf wel eens afvraag wat ik zou doen? en daarop het antwoord vaak schuldig moet blijven.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 aug 2004 20:21

Als ik kijk naar de tijd dat Nederland nog een christelijk land werd genoemd en nu, dan moet ik zeggen dat ik vind dat nederland in een korte tijd heel hard van het christelijk geloof is afgegleden. Als dat nog 30 jaar zo door gaat, dan geloof ik zeker dat nederland een land wordt waar christenen vervolgd zullen worden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 17 aug 2004 20:32

Zo'n 100 jaar geleden was 98 % van de Nederlanders christen en/of bij een kerk aangesloten (niet dat ze ook allemaal kerkten hoor). Slechts 2 % was atheïst of onkerkelijk.
Ik weet niet hoe het nu is.

Het is duidelijk te bemerken dat we in de eindtijd leven. Evangelisatie werpt weinig vruchten af. De zending daarentegen wordt vaak rijk gezegend.
God zal doorgaan met Zijn werk. Maar wie zegt dat het in Nederland is? God kan het verschuiven naar andere landen als straf op de vele zonden van ons land en volk. God heeft Nederland rijk willen zegenen, de afgelopen eeuwen, maar nu zegt Nederland: 'Wijk maar van mij, aan de kennis van Uw wegen hebben wij geen lust.'
Het zou onder deze situatie nog een zegen zijn als er een overblijfsel zou zijn, een ellendig en arm volk die op den Naam des Heeren betrouwen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 aug 2004 20:39

Ik hoop in ieder geval dat het nog lang zal duren (of dat het helemaal niet zo ver komt) dat er hier een vervolging komt.
Ik moet zeggen dat ik (en ik denk velen met mij) er nu al moeite mee hebben om in het dagelijkse leven voor je christen-zijn uit te komen. Bijvoorbeeld op je werk. Of als je met iemand een gesprek hebt en diegene vloekt. Of als er gevraagd wordt waarom jij niet mee gaat naar de discotheek zaterdagavond. Of waarom je niet naar het strand gaat zondags. Enz, enz.
Als ik nu al bang ben om met dit soort dingen voor mijn geloof uit te komen, hoe zal dat dan zijn als mijn leven op het spel staat?? :roll: :(
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 17 aug 2004 20:48

Het leven op het spel staan is nu misschien toch wat te zwaarmoedig uitgedrukt.

Maar er is er toch Eén die je moed, kracht en wijsheid kan geven? Daarom hoeven we niet te wanhopen.

André

Berichtdoor André » 17 aug 2004 20:50

caprice schreef:Maar wie zegt dat het in Nederland is? God kan het verschuiven naar andere landen als straf op de vele zonden van ons land en volk. God heeft Nederland rijk willen zegenen, de afgelopen eeuwen, maar nu zegt Nederland: 'Wijk maar van mij, aan de kennis van Uw wegen hebben wij geen lust.'
Het zou onder deze situatie nog een zegen zijn als er een overblijfsel zou zijn, een ellendig en arm volk die op den Naam des Heeren betrouwen.

Dit doet mij aan de geschiedenis van Abram en Lot denken.
Hoe was het ook alweer, al waren er 10 mensen die in God geloofden dan waren de 2 steden niet omgekeerd?

Ik ben er van overtuigd dat er in alle landen zonden worden gedaan.
Om nu te zeggen God verschuift het naar andere landen vind ik redelijk speculatief, temeer omdat wij niet weten wat God's gedachten zijn hierover.

Dus volgens mij is het zoals het in Matth:24 staat beschreven(maar nu val ik in herhaling)

Terug naar “Archief”