Refoweb en zelfkritiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 aug 2004 20:31

Aragorn schreef:Hm, waarom zou je dat modereren? Omdat je het er toevallig niet mee eens bent? Ik vind het ook onzin, maar dat kun je er dan toch gewoon in een reactie bijzetten? (wat ik ook gedaan heb)

dat heb ik aangeven. Ik heb daar verder niets meer aan toe te voegen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 aug 2004 11:11

jacobH schreef:kijk, om maar eens een voorbeeld te geven.

Dit vind ik nou typisch kwetsend. Ik snap echt niet dat een christelijk forum als refoweb dit gewoon toestaat. HEt voegt niets toe, het is nodeloos kwetsend en blasfemisch.
(...)

Dit hoort inderdaad absoluut niet in dit topic thuis en dat hadden we zo snel mogelijk moeten afkappen.

Ik heb er op zich geen moeite mee dat dat in een apart topic aan de orde wordt gesteld. Dit soort reacties kom ik zeer regelmatig in het dagelijkse leven tegen dus ik schrik er niet van, al blijft het triest.

Je ziet aan een aantal reacties dat men heeft uitgezocht waar leven na de dood e.d. in de bijbel terug te vinden zijn. Dat is toch prima? Was dat zonder dit topic ook gebeurd?

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 03 aug 2004 14:47

Het behaalde doel heiligt niet alle middelen he....

Maar goed, dat terzijde :D

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 aug 2004 20:40

henkie schreef:

Dit vind ik nou typisch kwetsend. Ik snap echt niet dat een christelijk forum als refoweb dit gewoon toestaat. HEt voegt niets toe, het is nodeloos kwetsend en blasfemisch.
(...)

Dit hoort inderdaad absoluut niet in dit topic thuis en dat hadden we zo snel mogelijk moeten afkappen.

Ik heb er op zich geen moeite mee dat dat in een apart topic aan de orde wordt gesteld. Dit soort reacties kom ik zeer regelmatig in het dagelijkse leven tegen dus ik schrik er niet van, al blijft het triest.

Je ziet aan een aantal reacties dat men heeft uitgezocht waar leven na de dood e.d. in de bijbel terug te vinden zijn. Dat is toch prima? Was dat zonder dit topic ook gebeurd?

Ik vind het prima dat mensen bijbel onderzoek verrichten. Het gaat me om de manier van posten door deze persoon. Wat mij betreft is alles bespreekbaar hoor. Maar met respect binnen de kaders van de bijbel.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 aug 2004 23:53

jacobH schreef:Ik vind het prima dat mensen bijbel onderzoek verrichten. Het gaat me om de manier van posten door deze persoon. Wat mij betreft is alles bespreekbaar hoor. Maar met respect binnen de kaders van de bijbel.

De manier van posten is vaak idd offtopic, maar het vraagstuk an sich mag toch best aan de orde gesteld worden?

En wat is binnen de kaders vd. bijbel? Er zijn blijkbaar mensen die willen betogen dat leven na de dood niet binnen de bijbelse kaders past.. :wink:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 aug 2004 06:06

Aragorn schreef:
jacobH schreef:Ik vind het prima dat mensen bijbel onderzoek verrichten. Het gaat me om de manier van posten door deze persoon. Wat mij betreft is alles bespreekbaar hoor. Maar met respect binnen de kaders van de bijbel.

De manier van posten is vaak idd offtopic, maar het vraagstuk an sich mag toch best aan de orde gesteld worden?

En wat is binnen de kaders vd. bijbel? Er zijn blijkbaar mensen die willen betogen dat leven na de dood niet binnen de bijbelse kaders past.. :wink:

In dit geval ging het om een absolute tegenstelling maken tussen OT en NT, waar hij vrij spottende suggesties werden gedaan, dat is off-topic denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2004 12:55

Hm, ik kan me niet meer direct het topic herinneren, maar als het over leven na de dood ging, was het mi. niet offtopic. Hij gaf zijn visie over de optie van leven na de dood. Weliswaar op een bijzonder mager onderbouwde manier en niet direct volgens het algemeen christelijk denken, maar dat is iets anders dan offtopic dacht ik.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 aug 2004 19:17

parsifal schreef:

ik weet ook niet of er een leven na de dood is. Dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat dat niet het geval is, aangezien er geen betrouwbare informatie in die richting is. Waarom zou ik van het tegenovergestelde uitgaan? Niets wijst immers in die richting? We begraven iemand, en zijn of haar lichaam verrot. Dat is wat er gebeurd.

Waarom zijn christenen net zo treurig als ongelovige mensen, als iemand komt te sterven? Omdat hun natuurlijke instinct ze verteld dat het afgelopen is. Wat de doctrine ook zegt. Als christenen zelf echt in een beter leven na dit leven en een weerzien zouden geloven, dan zou er op christelijke begrafenissen feest gevierd worden, met echt blije mensen. Ik heb daar nog nooit van gehoord.

hier ben ik het grotendeels mee eens, de opmerkingen van surfer zijn voor een groot deel off-topic, vallen buiten de context van de vraag op een reformatorisch forum. Daarbij zijn het inderdaad grote ketterijen die niet onbeantwoord mogen blijven, alleen is het de vraag of dat in soort topics moet.

1) prettig dat dit allemaal buiten mij om besproken wordt :!: :x

2) ik beargumenteer mijn stellingen altijd. Niemand hoeft mij op mijn woord te geloven. Dit in tegenstelling tot allerlei doctrinerende uitspraken die in het algemeen gedaan worden. De punten die ik in deze post noem zijn voor een ieder te controleren die ooit een begrafenis bijgewoond heeft. Het woord 'verrot' is misschien voor sommigen wat te cru, maar als je ooit een documentaire over pathologie gezien heb weet je dat dat de realiteit is. De wormen kruipen eruit, het is een akelig gezicht. Het is niet anders. De begrafenissen die ik meegemaakt heb, ook van mensen die 'goed heengegaan waren', waren vrijwel alle zeer deprimerend. Terwijl diegenen toch zo'n uiterst gelukzalige toekomst tegemoet gegaan zouden zijn. Let op iemands daden, niet op zijn woorden! Als je er niet uit kunt leven, dan geloof je het ook niet.

3) jacobH, die mij zonder mijn medeweten tot onderwerp van discussie maakt, is doorgaans nauwelijks in staat een fatsoendelijk weerwoord te geven, niet alleen wat betreft argumenten, maar ook niet wat betreft stijl van reageren. Dit geldt niet alleen in reacties op mij, maar ook voor mensen die in grote lijnen net zo denken als hij, maar op minieme details afwijken. De haat ( :shock: ) in reacties op mij kon vaak maar moeilijk onderdrukt worden. Hier probeert hij blijkbaar alsnog een soort van gelijk te halen, waar hem dat in topics waar ik postte niet gelukt is. Erg verheffend allemaal. Jij hebt een ander niets te verwijten over wel of niet respect hebben. Op jouw vaak beledigende reacties ben ik doorgaans zeer beheerst en beleefd ingegaan (toen ik nog geloofde was ik venijniger...). Ik heb een tekst die jou wel zal passen:

'zou ik niet haten die U haten'?

Een uiterst nuttige tekst, die al veel rechtzinnige christenen goede diensten bewezen heeft.

Ik vind het prima dat mensen bijbel onderzoek verrichten. Het gaat me om de manier van posten door deze persoon.
jij liegt hier, dat vindt je helemaal niet prima. Je bent zeer gefrustreerd omdat je geen fatsoendelijk weerwoord hebt, en dat besef je zelf zeer goed.

Even een algemene indruk over Refoweb resumerend:

ik ben orthodox christen geweest (ned. herv. op gg, gereformeerde bond). Op dit forum ben ik ?1,5-2 jaar actief geweest tot nu toe; ik heb het grootste aantal inhoudelijk reacties in 'Religie' op mijn naam staan, waarvan het merendeel (de wat oudere) op reformatorische leest geschoeid. Een paar maand terug ben ik gestopt te geloven, op twee mensen na heeft werkelijk NIEMAND gevraagd wat er aan de hand was. NIEMAND.

Plots besta je niet meer. Een geloofsleven van 27 jaar wordt in haastig getypte posts in een handomdraai bestempeld als 'onecht'. Niemand vraagt zich af waarom ik opeens van mening ben veranderd. Zou ik echt zo dom zijn om het geloof zomaar op te geven?

Die ongeinteresseerdheid en het gemak waarmee men je laat vallen is een duidelijk teken wat de reformatorische leer in de praktijk werkelijk waard is.

Iemand meende in een topic met de nodige minachting te moeten veronderstellen dat ik zo druk bezig was om 'mijn atheistische principes' te pushen op dit forum. In de eerste plaats ben ik geen atheist, maar een waarheidszoeker. Onder het motto: 'de waarheid zal je vrijmaken'. Daarnaast ben ik altijd gedreven geweest, ook toen ik hier meer dan 2000 posts over allerlei religieuze zaken geplaatst heb. Dus ja, als ik van gedachten verander ligt het in de lijn der verwachting dat ik op die manier verder ga.

Maar goed, ik zal hier niet langer onrust veroorzaken en mijn bijdragen aan dit forum beeindigen.

Mijn zegen aan diegenen die deugen.
Laatst gewijzigd door surfer op 11 aug 2004 20:31, 3 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 aug 2004 19:21

jammer dat je gaat surfer. ik kon je in het algemeen niet volgen op het niveau dat je sprak en de lange stukken die je schreef, maar was er iemand die goede stukken schreef dan moet jij dat wel geweest zijn. het ga je goed, surfer.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 aug 2004 19:53

Surfer heeft een weerwoord geplaatst.
Ik wilde dan de discusse over de persoon Surfer alhier afsluiten.

Ik verzoek dan ook iedereen weer on-topic te gaan en te blijven.
Mocht iemand toch nog willen reageren op voornoemde of op mijn schrijven, dan graag op andere wijze, per PB of mail.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 aug 2004 14:23

surfer schreef:
1) prettig dat dit allemaal buiten mij om besproken wordt :!: :x

En zoals je weet heb ik wat ik hier schreef ook in de betreffende discussies rechtstreeks tegen jou gezegd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 17 aug 2004 10:45

Miezel schreef:Wij als protestanten leven in een reformatische cultuur. Ik spreek niet over de algemene Nederlandse cultuur. In onze cultuur alhier is het gewoon (al is dit steeds minder) dat een man een broek draagt en een vrouw een rok.

Hoi Miezel (of geestverwanten), ik vraag mij ten aanzien van deze reactie ook nog af hoe je het 'wel in de wereld, niet van de wereld' dan ziet.

Verder geef je een einde verderop mij de tegenvraag waarom je zou moeten veranderen. Ik beweer niet dat je per se moet veranderen, en dat elke verandering een verbetering is, maar ik vraag mij slechts af waarom een verandering die geen verslechtering is, met alle geweld zou moeten worden tegengehouden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 sep 2004 10:42

Henkie schreef:Bij het modereren van dit forum staan de uitgangspunten van Refoweb centraal. Onze site baseert zich op de bijbel als Gods Woord en de drie Formulieren van Enigheid.

Het forum van RefoWeb is in eerste instantie bedoeld voor jongeren vanuit de gereformeerde gezindte. Zij kunnen er met elkaar discussiëren of in gesprek gaan over o.a. geloof, liefde, politiek of gewoon een minder serieus onderwerp. Verder is iedereen in principe van harte welkom. Men is natuurlijk wel te gast en hoort zich als zodanig te gedragen. Dus met respect voor elkaar en met inachtneming van de regels.

Aangezien iedereen welkom is op Refoweb, heeft dat als consequentie dat er soms ook minder reformatorische geluiden te horen zijn. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen de virtuele wereld van dit forum en het dagelijks leven. Evenals we in het dagelijks leven andersdenkenden tegenkomen, gebeurt dat dus hier ook. Dat doen we bewust:

1) Jongeren worden gedwongen om over hun eigen geloof en principes na te denken, dit onder woorden te brengen en te verdedigen.

2) Jongeren krijgen zo een uitgelezen mogelijkheid om hun geloof uit te dragen aan andersdenkenden.

De forumleden zelf dragen dus ook een grote verantwoordelijkheid. Zij hebben, naast de moderatoren, ook een taak om het reformatorische karakter van dit forum op een acceptabel niveau te houden.

Iedere forumgebruiker dient zich wel aan te passen aan de regels van dit forum. Dat wil onder meer zeggen dat een onderwerp niet off topic (buiten het onderwerp) mag zijn. Stelt iemand bijvoorbeeld het bestaan van God ter discussie in een topic over zondagsrust (bv. "Een rustdag is niet nodig, want God bestaat niet"), dan draagt deze opmerking niet bij aan de discussie en wordt het verwijderd.

Onderhand krijg ik toch wel een beetje de indruk dat dit forum een wat sterkere minimumbasis moet hebben om goed te functioneren. Het lijkt wel of het aantal mensen met sektarische opvattingen in de Religie subrubrieken alleen maar toeneemt en dat maakt de discussies om het zacht uit te drukken niet gemakkelijk (het kost de moderators volgens mij ook wel de nodige hoofdbrekens). Vaak worden de mensen die tot de doelgroep van refoweb behoren in deze topics gedwongen om de meest elementaire punten van het geloof (zoals bijv. het geloof in de Triniteit) te verdedigen of worden we gebombardeerd met lappen tekst over de RK-kerk die niet of nauwelijks terzake doen. Dit leidt toch wel tot de nodige irritaties en frustraties en opbouwend is het allemaal niet. Ook de doelstelling van het in contact komen met mede-geloofsgenoten komt hierdoor in gevaar: het forum lijkt de laatste tijd meer op een evangelisatievehikel van adventisten en ariaanse huisgemeenten dan een ontmoetingsplaats voor jongeren uit de gereformeerde gezindte.

Daarom is mijn voorstel om de basis voor de discussies iets minder vrijblijvend te maken door bijv. de drie oud-christelijke belijdenissen (de twaalf artikelen, die van Nicea en die van Athanasius) in deze basis op te nemen en die als uitgangspunt/modereerpunt voor de discussies te maken. Regelmatig wordt nl. door sommigen de term "3-ene zonnegod" gebruikt (en daarmee wordt het geloof in de Drie-enige God gelijkgesteld met afgodsdienst) en dit is iets wat volgens mij op dit forum echt niet zou moeten kunnen. Daar zou in mijn optiek strenger tegen opgetreden moeten worden.

De drie oud-christelijke belijdenissen zijn belijdenissen die volgens mij door het overgrote deel van de christenheid worden onderschreven, dus lijkt het me alleen een drempel te zijn voor mensen met extreem sektarische opvattingen. Daarom is het denk ik wel een idee om hiermee instemming te vragen bij het aanmelden en posten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 13 sep 2004 15:54

Een prima aanvulling Elbert.
Hier kunnen we wat mee, e er wordt zeker wat mee gedaan.

Bedankt in ieder geval dat je mee wilt denken in een soms (zoals je duidelijk ook aanvoelt en aangeeft) lastige materie.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 sep 2004 22:10

Kan het bijzonder in Elbert vinden. Ik zie ook de kwaliteit zo behoorlijk achteruit gaan. Het zou heel vervelendzijn als mensen die met een integere intentie hier willen meediscussieren, hierdoor afgeschrikt worden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”