parsifal schreef:jacobH schreef:kijk, om maar eens een voorbeeld te geven.
Dit vind ik nou typisch kwetsend. Ik snap echt niet dat een christelijk forum als refoweb dit gewoon toestaat. HEt voegt niets toe, het is nodeloos kwetsend en blasfemisch.
ik weet ook niet of er een leven na de dood is. Dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat dat niet het geval is, aangezien er geen betrouwbare informatie in die richting is. Waarom zou ik van het tegenovergestelde uitgaan? Niets wijst immers in die richting? We begraven iemand, en zijn of haar lichaam verrot. Dat is wat er gebeurd.
Waarom zijn christenen net zo treurig als ongelovige mensen, als iemand komt te sterven? Omdat hun natuurlijke instinct ze verteld dat het afgelopen is. Wat de doctrine ook zegt. Als christenen zelf echt in een beter leven na dit leven en een weerzien zouden geloven, dan zou er op christelijke begrafenissen feest gevierd worden, met echt blije mensen. Ik heb daar nog nooit van gehoord.
hier ben ik het grotendeels mee eens, de opmerkingen van surfer zijn voor een groot deel off-topic, vallen buiten de context van de vraag op een reformatorisch forum. Daarbij zijn het inderdaad grote ketterijen die niet onbeantwoord mogen blijven, alleen is het de vraag of dat in soort topics moet.
1) prettig dat dit allemaal buiten mij om besproken wordt
2) ik beargumenteer mijn stellingen altijd. Niemand hoeft mij op mijn woord te geloven. Dit in tegenstelling tot allerlei doctrinerende uitspraken die in het algemeen gedaan worden. De punten die ik in deze post noem zijn voor een ieder te controleren die ooit een begrafenis bijgewoond heeft. Het woord 'verrot' is misschien voor sommigen wat te cru, maar als je ooit een documentaire over pathologie gezien heb weet je dat dat de realiteit is. De wormen kruipen eruit, het is een akelig gezicht. Het is niet anders. De begrafenissen die ik meegemaakt heb, ook van mensen die 'goed heengegaan waren', waren vrijwel alle zeer deprimerend. Terwijl diegenen toch zo'n uiterst gelukzalige toekomst tegemoet gegaan zouden zijn. Let op iemands daden, niet op zijn woorden! Als je er niet uit kunt leven, dan geloof je het ook niet.
3) jacobH, die mij zonder mijn medeweten tot onderwerp van discussie maakt, is doorgaans nauwelijks in staat een fatsoendelijk weerwoord te geven, niet alleen wat betreft argumenten, maar ook niet wat betreft stijl van reageren. Dit geldt niet alleen in reacties op mij, maar ook voor mensen die in grote lijnen net zo denken als hij, maar op minieme details afwijken. De haat (

) in reacties op mij kon vaak maar moeilijk onderdrukt worden. Hier probeert hij blijkbaar alsnog een soort van gelijk te halen, waar hem dat in topics waar ik postte niet gelukt is. Erg verheffend allemaal. Jij hebt een ander niets te verwijten over wel of niet respect hebben. Op jouw vaak beledigende reacties ben ik doorgaans zeer beheerst en beleefd ingegaan (toen ik nog geloofde was ik venijniger...). Ik heb een tekst die jou wel zal passen:
'zou ik niet haten die U haten'?
Een uiterst nuttige tekst, die al veel rechtzinnige christenen goede diensten bewezen heeft.
Ik vind het prima dat mensen bijbel onderzoek verrichten. Het gaat me om de manier van posten door deze persoon.
jij liegt hier, dat vindt je helemaal niet prima. Je bent zeer gefrustreerd omdat je geen fatsoendelijk weerwoord hebt, en dat besef je zelf zeer goed.
Even een algemene indruk over Refoweb resumerend:
ik ben orthodox christen geweest (ned. herv. op gg, gereformeerde bond). Op dit forum ben ik ?1,5-2 jaar actief geweest tot nu toe; ik heb het grootste aantal inhoudelijk reacties in 'Religie' op mijn naam staan, waarvan het merendeel (de wat oudere) op reformatorische leest geschoeid. Een paar maand terug ben ik gestopt te geloven, op twee mensen na heeft werkelijk NIEMAND gevraagd wat er aan de hand was. NIEMAND.
Plots besta je niet meer. Een geloofsleven van 27 jaar wordt in haastig getypte posts in een handomdraai bestempeld als 'onecht'. Niemand vraagt zich af waarom ik opeens van mening ben veranderd. Zou ik echt zo dom zijn om het geloof zomaar op te geven?
Die ongeinteresseerdheid en het gemak waarmee men je laat vallen is een duidelijk teken wat de reformatorische leer in de praktijk werkelijk waard is.
Iemand meende in een topic met de nodige minachting te moeten veronderstellen dat ik zo druk bezig was om 'mijn atheistische principes' te pushen op dit forum. In de eerste plaats ben ik geen atheist, maar een waarheidszoeker. Onder het motto: 'de waarheid zal je vrijmaken'. Daarnaast ben ik altijd gedreven geweest, ook toen ik hier meer dan 2000 posts over allerlei religieuze zaken geplaatst heb. Dus ja, als ik van gedachten verander ligt het in de lijn der verwachting dat ik op die manier verder ga.
Maar goed, ik zal hier niet langer onrust veroorzaken en mijn bijdragen aan dit forum beeindigen.
Mijn zegen aan diegenen die deugen.