Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 15:43

Heej Maarten, ik vind het knap van jullie dat jullie dit zo doen. Natuurlijk (maar dat geef je zelf ook al aan) wil dat niet zeggen dat iedereen dat moet doen, als mensen wel bij elkaar in huis zonder (of met) anderen kunnen slapen zonder sex te hebben lijkt me dat ook geen probleem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 12 aug 2004 01:32

Annerieke schreef:Jammer dat je niet goed kan lezen Petertje. Als je je goede bril op zou zetten kun je in de hele topic lezen dat ik juist wel bezig ben naar Gods wil te leven. Beetje oeverloze discussie zo. Ik ga me niet (meer) verdedigen en/of uitleggen hoe ik het zie. Maar een soort schop nageven, daar zit ik niet op te wachten.

Je wilt alleen maar horen wat je horen wilt. Doe dan gewoon wat JIJ wilt ......

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 12 aug 2004 09:41

AMEN (voor de tweede keer, is weggehaald). Volgens mij stel ik mij open en eerlijk op en waardeer ik al jullie reacties, zo lang ze maar opbouwend zijn zonder een schop na te geven. Daarnaast is het verstandig om eerst de hele topic goed te lezen voordat je een waarde oordeel geeft of lukraak een ongenuanceerde opmerking lanceert. Maar dit is dus ook het laatste wat ik hierover tegen Petertje wil zeggen.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 09:45

Is het niet zo dat als je sex met elkaar hebt dat voor God gehuwd bent?

Groet Rene

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 aug 2004 11:15

Rene Z schreef:Is het niet zo dat als je sex met elkaar hebt dat voor God gehuwd bent?

Groet Rene

Nee, zo simpel ligt dat niet.
Ik denk wel dat mensen, bijvoorbeeld in de middeleeuwen, toen ze geen geld hadden om te trouwen (want trouwen was toen alleen voor de rijken) dus met elkaar een verbintenis aangingen, door samen te wonen, en dan waren ze dus ook soort van getrouwd.
Maar tegenwoordig kan iedereen trouwen, op maandagochtend voor 10 uur is het zelfs gratisch.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 11:27

Genesis 24
67 Toen bracht Isaak haar in de tent van zijn moeder Sara, en hij nam Rebekka, en zij werd hem tot vrouw, en hij kreeg haar lief.

Groet Rene

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 aug 2004 11:33

Rene Z schreef:Genesis 24
67 Toen bracht Isaak haar in de tent van zijn moeder Sara, en hij nam Rebekka, en zij werd hem tot vrouw, en hij kreeg haar lief.

Groet Rene

Dit gaan we toch niet uitvoeren he?
Eerst aan je ouders voorstellen, dan met haar naar bed, dan dus met haar trouwen en dan verliefd worden ? Dat staat er.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 12 aug 2004 11:41

joepie schreef:
trijntjejohanna schreef:tja sorry joepie.. ik ben het niet met je eens.......... ik kan heeeeeeeeeeel goed begrijpen dat je niet maar even naar het gemeentehuis gaat en daar even gaat trouwen.... heb jij dat wel zo gedaan??

ik kan me juist goed voorstellen dat je er ietsd bijzonders van wilt maken!!

Als de enige mogelijkheid die ik had zou zijn, samen wonen, dan zou ik dat zeker gedaan hebben.
Je kunt een huwelijk in zeer korte tijd voorbereiden, daar is helemaal niet zoveel tijd voor nodig, om er iets bijzonders van te maken.
Ze hebben toch ook de tijd om te gaan samen wonen? In die tijd hadden ze ook een bruiloft kunnen regelen.
Nee, ik denk dat er niet één argument is om niet te trouwen als je als koppel gaat samen wonen. Net zo goed om te gaan samen wonen voor je gaat trouwen.

Dat is echt nonsens. Wij zijnook gaan samenwonen door omstandigheden, Er was op dat moment geen andere oplosssing en trouwen zat er even niet in. Nu zjn wij onze bruiloft aan het regelen.

Samen wonen kost minder tijd dan een bruiloft regelen hoor. Je moet alleen even overhuizen thats all.

Zeker als je nog niet zo lang verkeert en wilt weten hoe het is om elke dag bij elkaar op de lip te zitten, elke dag met elkaar een huishouden runnen is dat ok.

Je leert elkaar enorm goed kennen. De meeste stelletjes krijgen in begin van het huwelijk een klap omdat ze elkaars onhebbelijkheden dan ook zien. Al sje elkaar 1 of 2 keer per week zie dan doe je wel aardig tegen elkaar. Als je elkaar iedere dag zie ben je ook wel eens sacho. Ik leer dat liever voor mijn huwelijk dan erna kennen.

Als je voor je huwelijk dingen van elkaar tegenkom waar je niet mee om kunt gaan kun je makkelijker een relatie verbreken dan als je erachter kom als je al getrouwd bent.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 11:42

Maja de bij schreef:
Dit gaan we toch niet uitvoeren he?
Eerst aan je ouders voorstellen, dan met haar naar bed, dan dus met haar trouwen en dan verliefd worden ? Dat staat er.

Voor God is het blijkbaar zo dat wanneer je gemeenschap hebt je man en vrouw bent. Dus vandaar dat je geen wisselende contacten mag hebben. En de mensen hebben daar het trouwen voor uitgevonden. Maar in principe hoef je dus niet voor de kerk of de gemeente te trouwen.

Groet Rene

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 aug 2004 11:47

Maar lieve ReneZ, het gaat hier absoluut niet over wisselende contacten en de discussie over seks is een heel andere discussie als die hier gevoerd wordt. Het gaat hier over samenwonen, zonder seks. Wat ik zei is dat al heb je seks, dan is dat nog je eigen beslissing. Dat je niet met jan en alleman naar bed moet gaan lijkt me duidelijk maar dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben is me niet zo duidelijk, maar nogmaals dat is een andere discussie. Ik erger me wel mateloos aan de toon van Petertje die onder het mom van de allesbedekkende mantel der liefde die hij van God heeft overgenomen de ene misplaatste na de andere misplaatste en ongenuanceerde opmerking naar het hoofd van Annerieke smijt.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 aug 2004 12:05

moppie schreef:
joepie schreef:
trijntjejohanna schreef:tja sorry joepie.. ik ben het niet met je eens.......... ik kan heeeeeeeeeeel goed begrijpen dat je niet maar even naar het gemeentehuis gaat en daar even gaat trouwen.... heb jij dat wel zo gedaan??

ik kan me juist goed voorstellen dat je er ietsd bijzonders van wilt maken!!

Als de enige mogelijkheid die ik had zou zijn, samen wonen, dan zou ik dat zeker gedaan hebben.
Je kunt een huwelijk in zeer korte tijd voorbereiden, daar is helemaal niet zoveel tijd voor nodig, om er iets bijzonders van te maken.
Ze hebben toch ook de tijd om te gaan samen wonen? In die tijd hadden ze ook een bruiloft kunnen regelen.
Nee, ik denk dat er niet één argument is om niet te trouwen als je als koppel gaat samen wonen. Net zo goed om te gaan samen wonen voor je gaat trouwen.

Dat is echt nonsens. Wij zijnook gaan samenwonen door omstandigheden, Er was op dat moment geen andere oplosssing en trouwen zat er even niet in. Nu zjn wij onze bruiloft aan het regelen.

Samen wonen kost minder tijd dan een bruiloft regelen hoor. Je moet alleen even overhuizen thats all.

Zeker als je nog niet zo lang verkeert en wilt weten hoe het is om elke dag bij elkaar op de lip te zitten, elke dag met elkaar een huishouden runnen is dat ok.

Je leert elkaar enorm goed kennen. De meeste stelletjes krijgen in begin van het huwelijk een klap omdat ze elkaars onhebbelijkheden dan ook zien. Al sje elkaar 1 of 2 keer per week zie dan doe je wel aardig tegen elkaar. Als je elkaar iedere dag zie ben je ook wel eens sacho. Ik leer dat liever voor mijn huwelijk dan erna kennen.

Als je voor je huwelijk dingen van elkaar tegenkom waar je niet mee om kunt gaan kun je makkelijker een relatie verbreken dan als je erachter kom als je al getrouwd bent.

Ja en dat is dus precies wat ik ertegen heb. Je gaat eerst (net als de wereld) maar even proberen of je wel bij elkaar hoort en past. Als het dus niet bevalt (als man en vrouw leven zonder seKS) dan ga je toch lekker weer uit elkaar? Niks mis mee.
Nu ik denk dat alles er mis mee is.
En ik blijf het nog steeds onzin vinden dat je niet zou kunnen trouwen als je ook wel kunt samen wonen. Volgens mij waren jullie ook niet van de ene op de andere dag bij elkaar in gaan wonen. Ook daar was nog wat geregel voor nodig.
En het verhaal van Rebecca? Daar staat nog een heel stuk voor.
Daaruit kun je opmaken dat ze geloofde dat God ze bij elkaar had gebracht. Dus dat wat God deed ook goed was. Er spreekt een hoop geloofsvertrouwen uit. En Izaak bracht haar eerst in de tent van zijn moeder waarna wel degelijk een bepaald soort trouwplechtigheid zoals die in die tijd gold volgde.
We kunnen uit dit verhaal leren dat je meer zou moeten vertrouwen op het feit dat God je bij elkaar brengt.
Als je dat doet hoef je niet eerst uit te proberen of je wel bij elkaar past als je elke dag op elkaars lip zit. (wat een onzin trouwens) alsof je de hele dag samen bent na je trouwen.
Het zelfde geld voor de onzin verhalen over problemen die er zouden komen als je het niet doet. (samenwonen voor je gaat trouwen)
Ik heb het al eens vaker gezegd en het valt me erg op dat er niet veel geloofsvertrouwen is.
We willen alles graag zelf doen en regelen, en willen het beter weten dat God. Denk niet dat het de weg is die God wil.
Laatst gewijzigd door joepie op 12 aug 2004 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 12:10

kurtyo schreef:Maar lieve ReneZ, het gaat hier absoluut niet over wisselende contacten en de discussie over seks is een heel andere discussie als die hier gevoerd wordt. Het gaat hier over samenwonen, zonder seks. Wat ik zei is dat al heb je seks, dan is dat nog je eigen beslissing. Dat je niet met jan en alleman naar bed moet gaan lijkt me duidelijk maar dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben is me niet zo duidelijk, maar nogmaals dat is een andere discussie.
EN HET IS SEKS MET KS!!!!!

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als je toch van plan bent te trouwen dat het voor God niet uitmaakt. Op het moment dat je sex met ks hebt ben je voor Hem getrouwd. En dat we voor de mensen gaan trouwen in het wit, in de kerk en voor de gemeente is een ander verhaal.

Groet Rene

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 aug 2004 12:19

Het zijn jouw woorden en jouw goed recht om zo te denken maar het is een andere discussie die al aan de gang is/was bij Relaties.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 12 aug 2004 12:26

Of je moet misschien beter lezen,

Hoe denken jullie hierover? Ik vraag me aan de ene kant af, wat wil de kerk? Dat we apart gaan wonen (om maar geen sex meer te hebben), maar belangrijker nog wat wil God? Denken jullie dat er zegen op rust als wij eerlijk tegen over hem beloven rein te leven tot ons huwelijk, maar wel samen in 1 huis? Wij zijn ervan overtuigd dit te doen en te houden.

Dus ik begrijp niet wat ik verkeerd "gezegd" heb.

Groet Rene

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 aug 2004 20:45

Rene Z schreef:Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als je toch van plan bent te trouwen dat het voor God niet uitmaakt. Op het moment dat je sex met ks hebt ben je voor Hem getrouwd. En dat we voor de mensen gaan trouwen in het wit, in de kerk en voor de gemeente is een ander verhaal.

Groet Rene

He ? Wat ? Lees ik dit goed?
Je trouwt voor God in het gemeentehuis en niet in bed.
De overheid is Gods dienaresse, schrijft Paulus. Dus voor God trouw je ook in het gemeentehuis. Hoe kun je anders het laten inzegenen in de kerk?

Terug naar “Archief”