Surfer schreef:
het is altijd het zijn van iets dat aangetoond moet worden.
Het meest logische uitgangspunt is steeds dat iets niet bestaat, TENZIJ aangetoond wordt dat het bestaat.
Zakelijk gezien ben ik dit met je eens.
Toch zul je moeten onderkennen dat er veel dingen zijn die niet aantoonbaar zijn. Wanneer je alles redelijk aangetoond moet worden en redelijk bevattelijk moet zijn zul je met meerdere dingen van het geloof moeite hebben. Omdat geloof ook met ervaring te maken heeft en ervaringen (geestelijke) zijn niet meetbaar, noch aantoonbaar.
Ik geloof dat er meerdere dimensies zijn die wij niet kunnen aantonen of die niet meetbaar zijn.
Een van die dimensies is geestelijk leven of bezield leven (even in eigen woorden) Of bovennatuurlijk leven.
Zo zie ik het ook met leven na de dood. Ik kan dat idd niet aantonen, evenmin kan ik stellen dat er geen leven was voor dat ik geboren werd. Nu heb ik een openbaring (de bijbel) die zegt dat ik geschapen ben en ergens naartoe ga.
Voor mij is de gedachte: ik denk dus ik ben (dat was toch Descartes): te los, te beperkt, te ongeestelijk.
Dit alles in gedachte genomen wil ik je vragen. Is het niet het overwegen waard om aan eeuwig leven te denken.
Ik weet en ervaar dat God bestaat. Daarnaast heb ik een bijbel die zich vaak bewijst en die ook redelijk verdedigbaar is. Juist om die reden lijkt dit mij de moeite waard om te denken aan eeuwig leven. Stel je voor dat het wel zo is. God belooft een ieder die in HEM gelooft EEUWIG leven.
Overweeg het eens! God heeft ons niet voor niets geschapen!