"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 okt 2003 22:20

Jacob,

Je had nog mijn commentaar op Judas tegoed.

Ik denk dat je allereerst de context goed in ogenschouw moet nemen. Judas waarschuwt voor mensen die de gemeente zijn binnengekomen maar die niet uit God leven. (Judas:4) Ze vormen een vlek op de gemeente (vers 12); het zijn spotters die zich afscheiden (vers 18&19).

Nou is het doel van de gemeente natuurlijk dat er mensen gered worden, dus je kunt ook deze dwaalleraren niet zomaar overgeven. Je moet echter wel onderscheid maken schrijft Judas: sommige mensen moet je redden door geduld en ontferming (vers 22) maar met anderen moet je voorzichtiger zijn. Ze hebben zich, bij wijze van spreken al in het vuur gestort (vers 23). Dit zijn de mensen die in duidelijke zonde leven en anderen proberen mee te sleuren. Deze mensen red je niet door rustig aan te doen en eens een end met ze mee te lopen. Je steekt ook niet je hand een tijd in het vuur als je er iets uit wilt halen; je doet dat zo snel mogelijk anders verbrand je. Zo met je ook dat soort mensen uit het vuur proberen te grissen. Ga je al te veel met hen om of vertoef je in die wereld dan loop je groot kans meegetrokken te worden. Daarom zegt de apostel dat je ook de rok moet haten. Je moet uiterst voorzichtig zijn in de omgang met dat soort mensen. Daarvoor gebruikt hij het voorbeeld van de rok.

Je kunt dit natuurlijk breder trekken en zeggen dat het niet alleen om dwaalleraars gaat maar in het algemeen om mensen die in overduidelijke zonde leven. Wees uiterst voorzichtig in de contacten met dat soort mensen, is dan het devies. Zo zou je dit als waarschuwing kunnen zien voor een christelijke muzikant die in de seculiere wereld wil spelen. Dat is op zich wellicht niet verkeerd, maar het kan erg gevaarlijk zijn. Als je je als christelijke death-metal band in het seculiere death-metal wereldje stort begeef je jezelf mogelijk in groot gevaar.

Dat zegt echter allemaal niets over de muziekstijl die gespeeld wordt (tenzij je kunt aantonen dat de stijl an sich zondig is). Er staat niet dat je je moet onthouden van alles wat ook maar enigszins door een bepaalde groep als zonde beschouwd kan worden. Daarover gaat het hier niet. Over dat onderwerp schrijft Paulus wel. Hij stelt dan dat geen ding in zichzelf onrein is. Wel moet je je van bepaalde zaken onthouden als je een mede-christen daardoor laat struikelen. Maar dat is een heel ander verhaal...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 okt 2003 23:17

Klaas schreef:Jacob,

Je had nog mijn commentaar op Judas tegoed.

Ik denk dat je allereerst de context goed in ogenschouw moet nemen. Judas waarschuwt voor mensen die de gemeente zijn binnengekomen maar die niet uit God leven. (Judas:4) Ze vormen een vlek op de gemeente (vers 12); het zijn spotters die zich afscheiden (vers 18&19).

Nou is het doel van de gemeente natuurlijk dat er mensen gered worden, dus je kunt ook deze dwaalleraren niet zomaar overgeven. Je moet echter wel onderscheid maken schrijft Judas: sommige mensen moet je redden door geduld en ontferming (vers 22) maar met anderen moet je voorzichtiger zijn. Ze hebben zich, bij wijze van spreken al in het vuur gestort (vers 23). Dit zijn de mensen die in duidelijke zonde leven en anderen proberen mee te sleuren. Deze mensen red je niet door rustig aan te doen en eens een end met ze mee te lopen. Je steekt ook niet je hand een tijd in het vuur als je er iets uit wilt halen; je doet dat zo snel mogelijk anders verbrand je. Zo met je ook dat soort mensen uit het vuur proberen te grissen. Ga je al te veel met hen om of vertoef je in die wereld dan loop je groot kans meegetrokken te worden. Daarom zegt de apostel dat je ook de rok moet haten. Je moet uiterst voorzichtig zijn in de omgang met dat soort mensen. Daarvoor gebruikt hij het voorbeeld van de rok.

Je kunt dit natuurlijk breder trekken en zeggen dat het niet alleen om dwaalleraars gaat maar in het algemeen om mensen die in overduidelijke zonde leven. Wees uiterst voorzichtig in de contacten met dat soort mensen, is dan het devies. Zo zou je dit als waarschuwing kunnen zien voor een christelijke muzikant die in de seculiere wereld wil spelen. Dat is op zich wellicht niet verkeerd, maar het kan erg gevaarlijk zijn. Als je je als christelijke death-metal band in het seculiere death-metal wereldje stort begeef je jezelf mogelijk in groot gevaar.

Dat zegt echter allemaal niets over de muziekstijl die gespeeld wordt (tenzij je kunt aantonen dat de stijl an sich zondig is). Er staat niet dat je je moet onthouden van alles wat ook maar enigszins door een bepaalde groep als zonde beschouwd kan worden. Daarover gaat het hier niet. Over dat onderwerp schrijft Paulus wel. Hij stelt dan dat geen ding in zichzelf onrein is. Wel moet je je van bepaalde zaken onthouden als je een mede-christen daardoor laat struikelen. Maar dat is een heel ander verhaal...

Klaas

met je conclusie ben ik het voorzichtig eens. Ook heb ik niet voldoende zich op rock gospel muziek. Ik zou dit eerst eens moeten horen om daar kennis van te nemen.

Wat ik weet heb ik gezien op de EO jongere dag. Dat vond ik weinig verheffend. Men ging uit zijn pan voor Jezus. Dat vind ik echt pure pulp en onecht. Stijl word boven inhoud geplaatst. De stijl dient de inhoud niet.Ik kan me niet voorstellen dat er al head bangend en schreeuwend God kan worden geprezen. Ik kan er geen voorbeeld van noemen in de bijbel. Wel dat er grote eerbied moet worden betracht bij het praten over of tegen Hem.

maar ik denk dat daar een andere topic over gaat.

Weet je wat ik vroeger dacht toen ik beelden van de EO jongere dag zat te kijken. Kijk nou die stomme stumperds eens springen. Ze menen zo hun geweten schoon te praten. Maar ze doen net zo gestoord als heidenen bij een seculier concert. Wat een pulp wat een drama.
En ik denk eigenlijk nog steeds dat het stumperds zijn. Maar ik stel me er niet meer boven.

Ik heb een hekel aan mensen die van 2 walletjes snabbelen. Of je bent voor of je bent tegen. Er is geen midden weg. En dat gevoel heb ik zeer sterk met pop muziek. Ik weet dat ik dit niet met de woorden uit Judas aan kan tonen. Ook wil ik de woorden niet geheel bagitaliseren. Enige invloed blijven ze wat mij betreft houden.

1 Thessalonica 5:22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.

en dat is het voor mij. Ik ga niet tegen mijn geweten in. Wat dat zou zonden zijn.

JacobH

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 okt 2003 14:00

Maar Jacob, vertel eens waarom je niet uit je dak voor God zou kunnen gaan? Wat was David dan aan het doen? alleen maar aan het snelwandelen voor de ark? lijkt me niet.

Als je een positieve kant van gospelmuziek wilt zien, moet je 'No Compromise' lezen. Dit boek dus.
PS let even niet op de site waar ik het vandaan heb, want ik heb geen flauw idee wat er allemaal op kan staan. Het staat ook op Amazon.com en ik heb het gewoon via www.google.nl gevonden
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 okt 2003 18:49

Gershwin schreef:Maar Jacob, vertel eens waarom je niet uit je dak voor God zou kunnen gaan? Wat was David dan aan het doen? alleen maar aan het snelwandelen voor de ark? lijkt me niet.

Als je een positieve kant van gospelmuziek wilt zien, moet je 'No Compromise' lezen. Dit boek dus.
PS let even niet op de site waar ik het vandaan heb, want ik heb geen flauw idee wat er allemaal op kan staan. Het staat ook op Amazon.com en ik heb het gewoon via www.google.nl gevonden

Inderdaad snij je een punt aan wat ik wel had verwacht. David huppelde van blijdschap inderdaad. Een expressie die heel goed te begrijpen is. Want hij bracht de ark terug in zijn land. Hij was ook erg alleen om God daar mee te dienen. En nu dat is het punt wat ik mis bij die uitzending over de EO jongeredag. Ze gingen uit hun pannetje voor.........zichzelf. En dat deden ze later nog beamen in een interview. En onze trouwe gospel star deed zich het applaus.......... voor hem zelf gewillig lachend aanhoren.
De goede uitgezonderd hoor. Ik geloof werkelijk dat er muzikanten zijn die slechts de eer van God op het oog hebben. Maar wat ik zag was een deja vu.

JacobH

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 21:21

Ok, je punt is helder. Op zich kan het natuurlijk zo zijn dat een deel van de bezoekers voor zichzelf 'uit zijn dak ging', maar om uit enkele reacties nou af te leiden dat niemand de eer van God op het oog had vind ik wat ver gaan...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

sjon

wat is goede muziek

Berichtdoor sjon » 05 aug 2004 07:38

sommige zeggen: met drumstel er in of pop is niet goed maar waarom :?:
andere zeggen: met een vloek is geen goede muziek dat is zo maar hoor je niet vaak soms een bastaard vloek maar dat is niet erg :!: :!: vind ik
andere zeggen: het maakt niet uit maar het maakt wel wat uit

ik vind als er een hele vloek in voor komt dan is het geen goede muziek

groetjes
sjon :? [/quote]

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 aug 2004 13:11

Beste Sjon,

het feit dat er in een nummer gevloekt wordt zegt niets over de kwaliteit van de muziek.

Hoe vaak moet ik nu nog zeggen: MUZIEK IS NOOIT FOUT!!!???

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 aug 2004 14:06

Hmm.. gedeeltelijk eens met Kurtyo.

Een muziekstijl is bij voorbaad niet fout denk ik. Maar met de volgorde van noten kun je mi net zo vloeken als met de volgorde van letters. De letters zijn niet verkeerd, de volgorde kan verkeerd zijn.
Ik denk dat er achter muziek en haar volgorde van klanken meer schuilgaat dan je op het eerste gezicht ziet. De grote klassieke componisten zoals Bach hadden dat denk ik meer door dan wij.

Al heb ik hier geen hard bewijs voor.
..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 aug 2004 14:20

Natuurlijk zeggen klanken veel. Maar je kunt niet zomaar stellen dat een stijl of een bepaald instrument o.i.d. fout is. Ook is het denk ik voor iedereen persoonlijk...[/list]

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 09 aug 2004 14:59

ik luister heel vaak op de computer Anastacia - Left Outside Alone maar ik weet neit of het aslechte muziek isals het slechte muziek is en ik komn er achter dan draai ik hem dus niet meer want dan voiel ik me de rest van mijn leven heel slecht!!dan ga ik gewoon O-zone - Dragostea Din Tei luisteren en dat is toch wel normale muziek???

ik luister die muziek trouwens ook Anastacia - Left outside Alone!! :D :D :( :D
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 09 aug 2004 15:00

uhche ik bedoel dat ik hem nuook draai!!
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 aug 2004 16:55

Ik vind je posting nogal vaag en vreemd. Anastacia is volgens mij niet per definitie fout. Maar muziek is sowieso nooit fout, teksten en artiesten kunnen dat wel zijn. Ik denk dat O-Town eerder fout is dan Anastacia. Daarbij: O-Town is een idiote hype welke ziekmakend is... Het is van hetzelfde niveau dan onderstaande link:
http://www.koreus.com/files/200407/lego-zone.html

Anastacia is m.i. muzikaal in ieder geval een stuk verantwoorder, het steekt beter in elkaar en getuigt van meer niveau.

Die jongens van O-Town zijn trouwens homo, uitlevend. Deze informatie bereikte mijn oren laatst, kan iemand hier dat bevestigen?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 09 aug 2004 17:27

muziek kan wel per definitie fout zijn.

Omdat jij dat niet vind Kurt is dat nog geen wet van meden en perzen.

Ik doel alleen maar op bijvoorbeeld opzwepende muziek die bijvoorbeeld bij de koppensnellers in afrika hoort. De climax van de muziek is het begin van de "smulpartij". Misschien dat jij bij dat soort muziek ga zitten kantklossen. Mogelijk, maar wees eerlijk, je zal een uitzondering zijn.

Vele onderzoeken hebben aangetoond dat muziek weldegelijk in staat is het onderbewustzijn te beinvloeden. En ja dat kan goed of fout zijn. Ik ben het er wel helemaal mee eens dat het in de meeste gevallen absoluut niet is aan te geven waar er een grens moet worden getrokken. En in sommige gevallen is er ook helemaal geen grens te trekken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 aug 2004 17:53

Precies, Jacob, zo is dat. Maar Kurt vindt zijn mening altijd de waarheid. Wat hij vindt, zo is het. Daarom herhaalt hij ook steeds hetzelfde, en wel steeds bozer, als een schoolmeester, zo van: ik zeg dat het zo is, dan is het zo, voor iedereen, punt uit! Hij vindt muziek nooit fout, dus is muziek nooit fout. Want dat vindt hij.

Wat jij zegt, vind ik dus ook van veel hardcore nummers, terror, zo'n hyphotiserende beat, waarvan men steeds agressiever wordt, wat de mensen opzweept. Dan hoef je de wooden niet eens te horen of te verstaan............. je voelt de agressie.

Legolas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Legolas » 09 aug 2004 19:43

gave_meid schreef:dan ga ik gewoon O-zone - Dragostea Din Tei luisteren en dat is toch wel normale muziek???

:mrgreen:

kurtyo schreef:Die jongens van O-Town zijn trouwens homo, uitlevend. Deze informatie bereikte mijn oren laatst, kan iemand hier dat bevestigen?

:mrgreen:

Het is O-Zone, O-Town is weer een heel ander groepje.. En ze ontkennen dat ze homo zijn, hoewel die clip anders doet vermoeden.. :roll:

Terug naar “Archief”