Jacob,
Je had nog mijn commentaar op Judas tegoed.
Ik denk dat je allereerst de context goed in ogenschouw moet nemen. Judas waarschuwt voor mensen die de gemeente zijn binnengekomen maar die niet uit God leven. (Judas:4) Ze vormen een vlek op de gemeente (vers 12); het zijn spotters die zich afscheiden (vers 18&19).
Nou is het doel van de gemeente natuurlijk dat er mensen gered worden, dus je kunt ook deze dwaalleraren niet zomaar overgeven. Je moet echter wel onderscheid maken schrijft Judas: sommige mensen moet je redden door geduld en ontferming (vers 22) maar met anderen moet je voorzichtiger zijn. Ze hebben zich, bij wijze van spreken al in het vuur gestort (vers 23). Dit zijn de mensen die in duidelijke zonde leven en anderen proberen mee te sleuren. Deze mensen red je niet door rustig aan te doen en eens een end met ze mee te lopen. Je steekt ook niet je hand een tijd in het vuur als je er iets uit wilt halen; je doet dat zo snel mogelijk anders verbrand je. Zo met je ook dat soort mensen uit het vuur proberen te grissen. Ga je al te veel met hen om of vertoef je in die wereld dan loop je groot kans meegetrokken te worden. Daarom zegt de apostel dat je ook de rok moet haten. Je moet uiterst voorzichtig zijn in de omgang met dat soort mensen. Daarvoor gebruikt hij het voorbeeld van de rok.
Je kunt dit natuurlijk breder trekken en zeggen dat het niet alleen om dwaalleraars gaat maar in het algemeen om mensen die in overduidelijke zonde leven. Wees uiterst voorzichtig in de contacten met dat soort mensen, is dan het devies. Zo zou je dit als waarschuwing kunnen zien voor een christelijke muzikant die in de seculiere wereld wil spelen. Dat is op zich wellicht niet verkeerd, maar het kan erg gevaarlijk zijn. Als je je als christelijke death-metal band in het seculiere death-metal wereldje stort begeef je jezelf mogelijk in groot gevaar.
Dat zegt echter allemaal niets over de muziekstijl die gespeeld wordt (tenzij je kunt aantonen dat de stijl an sich zondig is). Er staat niet dat je je moet onthouden van alles wat ook maar enigszins door een bepaalde groep als zonde beschouwd kan worden. Daarover gaat het hier niet. Over dat onderwerp schrijft Paulus wel. Hij stelt dan dat geen ding in zichzelf onrein is. Wel moet je je van bepaalde zaken onthouden als je een mede-christen daardoor laat struikelen. Maar dat is een heel ander verhaal...
Klaas