vergeving van zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 07:46

2 Samuel 1:
14 Daarop zeide David tot hem: Hoe? Hebt gij u niet ontzien, uw hand uit te steken om de gezalfde des HEREN om te brengen?
In 2 Kronieken 10 staat dit:
En toch bleef het een gezalfde des Heren.
13 Zo stierf Saul, omdat hij de HERE ontrouw geweest was, omdat hij het woord des HEREN niet in acht had genomen, ja, zelfs de geest van een dode ondervraagd en geraadpleegd had, 14 en niet de HERE had geraadpleegd. Daarom doodde Hij hem en deed het koningschap overgaan op David, de zoon van Isaï.

Daaruit kunnen we opmaken dat God hem doodde maar zeker niet dat hij niet behouden was. We kunnen het vermoeden maar nooit met zekerheid zeggen. Tenminste, zo denk ik erover.
Wij weten niet wat Saul in zijn laatste ademtocht gebeden of gezegt heeft tenslotte. Daar wordt geen verslag van gedaan.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 aug 2004 08:28

joepie schreef:Daaruit kunnen we opmaken dat God hem doodde maar zeker niet dat hij niet behouden was. We kunnen het vermoeden maar nooit met zekerheid zeggen. Tenminste, zo denk ik erover.
Wij weten niet wat Saul in zijn laatste ademtocht gebeden of gezegt heeft tenslotte. Daar wordt geen verslag van gedaan.

Helemaal mee eens. Daarom weten we van niemand uit de bijbel zeker dat hij verloren is, zelfs van Judas niet. Het oordeel over iemands eeuwige ondergang is niet aan ons, maar aan Hem die rechtvaardig kan oordelen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 aug 2004 08:38

nergens lees je in de Bijbel dat die grote zonde van Judas vergeven werd, ook niet dat hij om vergeving vroeg. Judas zag maar één uitweg en dat was de dood. En ik weet dat wij niet kunnen oordelen over de staat van de ziel maar Judas koos de dood bóven het Leven. Judas zag geen uitweg meer terwijl voor de grootste zondaar een Uitweg is.
Ik las dat iedereen die onbekeerd sterft dezelfde zonde doet als Judas, namelijk Jezus verraden. Ook wel iets om over na te denken.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 08:42

Tja, dan kom je dus op de vraag of mensen die zelfmoord plegen wel in de Hemel komen. Niemand weet wie er niet komt. Dat weet God alleen.
Het is voor ons een groot geheimenis.
Zorg nu maar dat je weet dat je er wel komt. Lijkt me belangrijker.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 aug 2004 09:30

joepie schreef:Tja, dan kom je dus op de vraag of mensen die zelfmoord plegen wel in de Hemel komen. Niemand weet wie er niet komt. Dat weet God alleen.
Het is voor ons een groot geheimenis.
Zorg nu maar dat je weet dat je er wel komt. Lijkt me belangrijker.

En daar ben ik het helemaal mee eens!
"Niemand weet wat leven is,
Alleen dat het gegeven is.
En dat van dit geheimenis,
God het begin en einde is!"
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 aug 2004 09:31

joepie schreef:Zorg nu maar dat je weet dat je er wel komt. Lijkt me belangrijker.

Precies, daar gaat het om. Niet bemoeien met andermans oordeel!
Trouwens, maar dat even terzijde, het verraderswerk van Judas was onmisbaar in Gods heilsplan, het had een doel en was zeker niet zinloos. 'tIs maar de vraag of je dat zonde mag noemen (zonde = zinloos in Gods ogen, je doel missen).

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 aug 2004 09:42

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Zorg nu maar dat je weet dat je er wel komt. Lijkt me belangrijker.

Precies, daar gaat het om. Niet bemoeien met andermans oordeel!
Trouwens, maar dat even terzijde, het verraderswerk van Judas was onmisbaar in Gods heilsplan, het had een doel en was zeker niet zinloos. 'tIs maar de vraag of je dat zonde mag noemen (zonde = zinloos in Gods ogen, je doel missen).

Jouw doel missen ja. Maar als je jouw doel mist kan dat gebruikt weorden om Gods doel wel te halen. En het waarom hiervan: Laat dat maar bij de Almachtige liggen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 aug 2004 14:49

Als je om vergeving bidt en je gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is worden je zonden vergeven. En als je dat niet gelooft, waarom zou je dan bidden om vergeving?
het 'Onze vader' denkt daar anders over...

'Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren'

(en daar staat niet achter: om Jezus' wil.....)

is ook een gezonder principe, je wordt pas vergeven als je zelf anderen vergeeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 aug 2004 14:55

columbus schreef:nergens lees je in de Bijbel dat die grote zonde van Judas vergeven werd, ook niet dat hij om vergeving vroeg. Judas zag maar één uitweg en dat was de dood. En ik weet dat wij niet kunnen oordelen over de staat van de ziel maar Judas koos de dood bóven het Leven. Judas zag geen uitweg meer terwijl voor de grootste zondaar een Uitweg is.
Ik las dat iedereen die onbekeerd sterft dezelfde zonde doet als Judas, namelijk Jezus verraden. Ook wel iets om over na te denken.
De case van Judas is ondergewaardeerd in het gereformeerde geloof. De visie op Judas geeft namelijk belangrijke informatie over het wezen van het geloof.

Volgens de evangelieschrijver (ik weet zo niet welke) had Judas oprecht berouw, hij roept uit 'ik heb verraden onschuldig bloed' (geen woord over consequenties) en hij wierp het verradersloon in de tempel (alhoewel hier afwijkende versies van gegeven worden).

Judas was een perfecte kandidaat voor bekering volgens de evangelische principes, helaas, hij kwam er blijkbaar niet voor in aanmerking. Daar is geen goede reden voor te geven.

Het verraad van Petrus was nog een graadje erger, sinds hij dichter bij Jezus stond. Petrus werd echter bij voorbaat al vergeving toegezegd.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 aug 2004 15:18

surfer schreef:
columbus schreef:nergens lees je in de Bijbel dat die grote zonde van Judas vergeven werd, ook niet dat hij om vergeving vroeg. Judas zag maar één uitweg en dat was de dood. En ik weet dat wij niet kunnen oordelen over de staat van de ziel maar Judas koos de dood bóven het Leven. Judas zag geen uitweg meer terwijl voor de grootste zondaar een Uitweg is.
De case van Judas is ondergewaardeerd in het gereformeerde geloof. De visie op Judas geeft namelijk belangrijke informatie over het wezen van het geloof.

Volgens de evangelieschrijver (ik weet zo niet welke) had Judas oprecht berouw, hij roept uit 'ik heb verraden onschuldig bloed' (geen woord over consequenties) en hij wierp het verradersloon in de tempel (alhoewel hier afwijkende versies van gegeven worden).

Judas was een perfecte kandidaat voor bekering volgens de evangelische principes, helaas, hij kwam er blijkbaar niet voor in aanmerking. Daar is geen goede reden voor te geven.

Het verraad van Petrus was nog een graadje erger, sinds hij dichter bij Jezus stond. Petrus werd echter bij voorbaat al vergeving toegezegd.

Petrus ging huilend naar buiten toen de haan kraaide. Hij weende bitter staat er heel mooi. Petrus ging ook naar God toe. Na de opstanding is het weer goed gekomen tussen Jezus en Petrus. Van Judas lees je alleen dat hij in de tempel heeft geroepen dat hij een onschuldige verraden heeft. Vervolgens gooit hij de zilverstukken in de tempel, en "heengaande verworgde hij zichzelf". Er staat nergens dat hij naar God ging met zijn zonden, en om vergeving vroeg....
En zegt Jezus Zelf niet in Mattheüs 26:24:
"De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest."
En dat zegt Jezus niet als Judas een griepje als straf zou krijgen, en zelfs niet als Judas de dood zou vinden.... Als Jezus het woord WEE gebruikt, heeft dat een veroordelende betekenis. Wee u, gij schriftgeleerden, wee u, Betsaïda en Chorazin... Noem ze maar op. Het "wee de mens door wie de Zoon des mensen verraden zal worden" slaat dus op een eeuigw ondergang. Jezus zegt niet voor niets: "Het ware hem goed zo die mens niet geboren ware geweest." En ook dit zegt Jezus niet omdat Judas een ontstoken kies zou krijgen of zoiets. Als GOD ZELF zegt dat het beter zou zijn dat een mens nooit geleefd zou hebben, dan is het toch duidelijk? Of lezen we over deze teksten heen....?

En wat bedoel je te zeggen met "evangelische principes"? Prinzipes volgens een bepaalde stroming christendom?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 aug 2004 16:08

Petrus ging huilend naar buiten toen de haan kraaide. Hij weende bitter staat er heel mooi. Petrus ging ook naar God toe
staat dat ergens, dat Petrus dat deed? Wat zie ik als ik naar Judas kijk? Iemand die zo overstuur is dat hij zichzelf van het leven berooft. Hoeveel meer berouw kan een mens nog hebben?

De christelijke visie op Judas is onthullend, de haat en afwijzing die hem ten deel zijn gevallen zijn een teken van het failliet van de christelijke leer. Als het er op aan komt geeft het evangelie en haar volgelingen niet thuis. Judas had vergeving nodig, maar Judas werd vrijwel meteen afgeschreven.

Ik zeg nog een keer, het verraad van Judas was een kentering in zijn leven ten goede, want toen werden zijn ogen geopend. Kan niemand het belang daarvan inzien?
(onder voorbehoud dat de evangelieschrijver correct verslag gedaan heeft, en daar valt van alles tegen te zeggen. Het is dan ook vooral een theoretische excercitie).

En zegt Jezus Zelf niet in Mattheüs 26:24:
"De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest."
daarmee brengt Jezus zijn eigen leer om zeep. Als hij dat inderdaad gezegd heeft. Mij lijkt het waarschijnlijker dat de evangelieschrijvers nogal een wrok koesterden tegen diegenen die hun leraar verried. Judas wordt posthuum steeds weer een trap nagegeven, ook later in Handelingen nog. Dit is contrair aan de leer die verkondigt werd en wordt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 aug 2004 16:13

Als Judas echt verhard was geweest, had hij zijn dertig zilverlingen bij elkaar gegrabbeld en had hij rustig verder geleefd. Waarschijnlijk was hij wezen kijken bij het proces en de terechtstelling van Jezus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 aug 2004 23:55

Nu jullie het hier toch over Judas hebben: m´n onderschrift is in dit verband ook interessant (en de rest van het nummer Until the end of the world van U2) :D

Terug naar “Archief”