naar de kerk tijdens je vakantie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 aug 2004 23:14

Dit jaar wil ik de paus wel eens horen dus gaan we naar Rome :wink:

zonder gekheid natuurlijk, ik weet niet of er een nederlandstalige kerkdienst is in Rome, mocht die er zijn dan gaan we er naar toe. iig neem ik zelf wel een paar preken mee.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 aug 2004 23:40

Wat mij opvalt is dat in het buitenland mensen wel bij elkaar in de kerk kunnen zitten zonder elkaar meteen dood te slaan met een verbond meer of minder, een berijming, de lengte des preeks, het hoedje wat wel of niet gedragen wordt enzovoorts....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 08 aug 2004 08:44

Race406 schreef:Wat mij opvalt is dat in het buitenland mensen wel bij elkaar in de kerk kunnen zitten zonder elkaar meteen dood te slaan met een verbond meer of minder, een berijming, de lengte des preeks, het hoedje wat wel of niet gedragen wordt enzovoorts....

dat is idd opmerkelijk ja.
en na de dienst lekker zeuren dat die dominee te licht of te zwaar is en er te makkelijk of te moeilijk over denkt :? :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 aug 2004 12:03

In Zuid-Frankrijk in de regio Nimes-Montpellier heb je - voor zover ik weet - twee opties:

- Zondagavond naar het stadje Anduze, waar in juli en augustus Nederlandstalige kerkdiensten worden gehouden en waar dan een paar honderd nederlandstaligen de kerkdienst bijwonen. Je komt gegarandeerd bekenden tegen.

- Zondagmiddag naar de stad Montpellier, waar in een klein achterafstraatje aan de Place de Comédie een "Eglise Reformé" te vinden is, waar elke zondag tussen de 10 en de 30 protestantse christenen bij elkaar komen. De dienst is tweetalig; frans en engels. De mensen zijn er heel hartelijk en vriendelijk. Het is alleen weer zo'n 10 jaar terug dat ik daar was, dus ik weet het niet zo heel goed meer.

Voor mensen die nog naar Parijs gaan, is er een leuke protestantse Scottish Kirk (Schotse Kerk), waar een handvol schotten en engelsen met elkaar dienst houden. Ze zingen er veel bekende hymnes, dus je kunt makkelijk meezingen. Na de dienst is er gezellig koffiedrinken en napraten.

Als er belangstelling is om erlangs te gaan; stuur me een pb, dan zoek ik de adressen even voor je op.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 08 aug 2004 13:26

Tja ik vrees dat ik nu op moet gaan biechten dat ik 4 weken achter elkaar geen kerk van binnen heb gezien (naja kheb er wel genoeg bekeken hehe..;)) En ja ik had liever wel in de kerk gezeten!

Wij zaten dus in Zuid-Frankrijk en naja aan een Franse dienst heb je weinig tot niets zeg maar.. Daar komt nog bij dat alles daar katholiek is.
Voor zover ik weet waren er ook geen Nederlandse kerkdiensten daar in de buurt, maar waren die er al geweest vrees ik dat we er toch niet waren gekomen, wat ik zelf serieus erg jammer vond.

Vorig jaar zomer zijn we naar tsjechie geweest en toen had ik dus op internet gevonden dat daar in een plaatsje een Nederlandse kerkdienst zou zijn zondagssmiddags. Na een hele tijd zeuren heb ik toen mn ouders zo ver gekregen om daar toch naar toe te gaan. Helaas was dat dus een keer en nooit weer. Ik was de enige die zoiets had van dat doen we vaker als we op vakantie zijn enzo. Mn ouders hadden na afloop alleen maar commentaar dat de dienst enzo veel te zwaar was en weet ik veel. Mij maakte het niet zoveel uit omdat ik tenminste gewoon naar de kerk was geweest.

Maar goed om terug te komen op dit jaar: al was er een Nederlandse dienst geweest, mn ouders hadden toch geen zin meer om daar tijden voor te rijden en er naar toe te gaan, en aangezien ik nog steeds geen rijbewijs heb, kom je er erg moeilijk als je in een gehucht op vakantie bent. Dus dat was al 3 zondagen geen kerk.
Erna zat ik met JeeKaa een week in Limburg. Nu is echt iedereen daar Katholiek. Het enige dat er was was een evangelisatiepost, die met de auto al een eind rijden (en zoeken;)) was de vorige keer. En aangezien wij geen auto hadden, ging dat dus ook erg moeilijk.

En vorige week zondag moest ik oppassen in de kerk.

Ik moet zeggen dat ik echt blij was, dat ik vanochtend gewoon weer naar een kerkdienst kon!
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2004 14:05

Race406 schreef:Wat mij opvalt is dat in het buitenland mensen wel bij elkaar in de kerk kunnen zitten zonder elkaar meteen dood te slaan met een verbond meer of minder, een berijming, de lengte des preeks, het hoedje wat wel of niet gedragen wordt enzovoorts....

Als je dat ook in Nederland wilt, ga je gewoon naar een internationale kerk ;) al kunnen die soms wel erg tegen kinderdoop zijn.

Johanne: dan zat je niet in Maastricht.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 08 aug 2004 15:23

Lalage schreef:
Johanne: dan zat je niet in Maastricht.

Klopt helemaal ja..;)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 08 aug 2004 15:33

caprice schreef:
Mariamagdalena schreef:Waar ik altijd ga in Frankrijk, daar hebben ze niet zo'n gemeente als waar wij zijn. Toch gaan wij daar wel naar de plaatselijke Katholieke kerk. Er is niet anders, of je moet 150 km verderop zijn :?

Je kunt ook bandjes meenemen als je dat van tevoren weet. :idea:

waarom zou je niet naar een katholieke kerk kunnen gaan? Zeer mooie kerken trouwens... mooie rituelen enzovoorts 8)
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 aug 2004 23:04

columbus schreef:

en na de dienst lekker zeuren dat die dominee te licht of te zwaar is en er te makkelijk of te moeilijk over denkt :? :wink:

Ja, zoiets ja.... Je kunt natuurlijk ook een prekenboek van een oud-vader meenemen :shock: , maar ik vrees dat die "tale Kanaäns" net zo moeilijk (of misschien wel moeilijker) te begrijpen is als een Engelse of Duitse danwel Franse dienst....
Trouwens ff tussen 75 haakjes: Die "tale Kanaäns" waar ik het net over had heeft in mijn ogen helemaal geen &*%#@ te maken met Kanaän of zoiets, het is gewoon oud-Nederlands waar veel waarde aan gehecht wordt door sommige mensen, waarschijnlijk omdat dat statiger of interessanter klinkt dan gewoon Nederlands.
Praat maar gewoon Nederlands, dan doe je gek genoeg, en begrijpt iedereen je.... :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

caprice

Berichtdoor caprice » 09 aug 2004 04:32

Race406 schreef:
columbus schreef:

Ja, zoiets ja.... Je kunt natuurlijk ook een prekenboek van een oud-vader meenemen :shock: , maar ik vrees dat die "tale Kanaäns" net zo moeilijk (of misschien wel moeilijker) te begrijpen is als een Engelse of Duitse danwel Franse dienst....
Trouwens ff tussen 75 haakjes: Die "tale Kanaäns" waar ik het net over had heeft in mijn ogen helemaal geen &*%#@ te maken met Kanaän of zoiets, het is gewoon oud-Nederlands waar veel waarde aan gehecht wordt door sommige mensen, waarschijnlijk omdat dat statiger of interessanter klinkt dan gewoon Nederlands.
Praat maar gewoon Nederlands, dan doe je gek genoeg, en begrijpt iedereen je.... :?

De tale Kanaäns is de taal die Gods Geest Zijn volk leert en die zij alleen verstaan.
Lees dit er maar eens op na, daar staat er wat over in wat tale Kanaäns is:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/myseras-ov07.html

Eowyn schreef:
caprice schreef:
Mariamagdalena schreef:Waar ik altijd ga in Frankrijk, daar hebben ze niet zo'n gemeente als waar wij zijn. Toch gaan wij daar wel naar de plaatselijke Katholieke kerk. Er is niet anders, of je moet 150 km verderop zijn :?

waarom zou je niet naar een katholieke kerk kunnen gaan? Zeer mooie kerken trouwens... mooie rituelen enzovoorts 8)

... en vol dwalingen.

Laat maar, ik ben niet voor niets protestant.
Het ging hier overigens over de afstand naar de kerk.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 aug 2004 09:38

caprice schreef:
Race406 schreef:
columbus schreef:

De tale Kanaäns is de taal die Gods Geest Zijn volk leert en die zij alleen verstaan.
Lees dit er maar eens op na, daar staat er wat over in wat tale Kanaäns is:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/myseras-ov07.html

Tale Kanaäns is iets heel anders dat een Nederlands spreken wat mensen 300 jaar terug spraken. Tale Kanaäns is de taal van het geloof, en die taal is in gewoon hedendaags Nederlands. God spreekt tot mij in elk geval in begrijpelijke taal...
Laatst gewijzigd door Race406 op 09 aug 2004 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2004 11:14

Ik ben in Straatsburg naar de grote kathedraal gegaan om daar de gregoriaanse mis bij te wonen. Is weer eens wat anders en iedereen werd genodigd ter communie te gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 09 aug 2004 14:42

Tjo, in het Marokkaanse Fes hebben wij een Spaans-Engelstalige dienst van Operatie Mobilisatie bezocht. Erg gaaf, vooral veel emotie. De rest van de zondagen preek gelezen
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 aug 2004 14:54

Rudolf Meuser schreef:Tjo, in het Marokkaanse Fes hebben wij een Spaans-Engelstalige dienst van Operatie Mobilisatie bezocht. Erg gaaf, vooral veel emotie. De rest van de zondagen preek gelezen

Hoezo veel emotie? Vertellll :?:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 aug 2004 19:40

Eowyn schreef:
caprice schreef:

wij zijn naar een Lutherse kerk geweest, daar kon je geen klap van verstaan (de taal niet omdat we in Denemarken zaten). Nou dan luister ik toch wel even liever een CD.

Terug naar “Archief”