Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 06 aug 2004 19:59

Hoi Annerieke,

Ik ga er voor het gemak maar ff van uit dat jullie lid zijn van een kerk waar ook aan de hand van God's wet een soort van "tucht" word gehanteerd.........

Weet je waar ik n.m. een beetje bang voor ben is dat het maar zo kan gebeuren dat er een jong "stel" bij jullie in de kerk zit dat denk, heh, kan dat ook zo, zoals Annerieke en haar vriend samenwonen.
Coooowl, dat gaan wij ook doen, strak plan.
Jullie zijn dan denk ik niet "blij" als je een geboorte kaartje door de bus krijgt, binnen een periode dat dit stel nog niet getrouwd is.

Nog maar buiten beschouwing laten de man/vrouw uren pastoraal werk.

Wat ik hier mee wil proberen te zeggen is dat jij/jullie ook een "voorbeeld" zijn voor je gemeente.
Net als Jezus een voorbeeld voor ons is, snap je?
Iets anders, iedereen, ook mensen die niet in God geloven komen een keer voor Zijn troon te staan, en misschien wil je daar wel een beetje op je gemak staan alst zo ver is.(niet spottend bedoelt)

Ooja, ik ben me er wel degelijk van bewust dat André ook een zondaar is.

Annerieke, nog een vraag, denk je ook dat er hier op het forum, of iemand in je vrienden of familiekring jullie op andere gedachten kan brengen,m.b.t. het wel dan niet samenwonen de laatste maanden voor jullie trouwen?

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 08 aug 2004 17:12

Ik kan God nog steeds recht in de ogen kijken als ik voor Zijn Troon kom te staanen het onderwerp samenwonen komt ter sprake. Heb ik dan niet samengewoond. Jawel! In eerste instantie was het een noodgreep, maar vanuit die noodgreep zijn we er gezamenlijk wel uitgekomen dat het kan, als we God maar de leiding in ons leven laten. En dat hebben we gedaan. We hebben zo'n 1 1/2 jaar samengewoond zonder sex voordat we getrouwd zijn.

Een voorbeeldfunctie? Ja, laten zien dat het wel kan. Maar daar is geloof voor nodig. Zelfs onze wijkouderling heeft zijn bewondering ervoor uiteindelijk uitgesproken nadt hij overtuigd was dat wij absoluut geen sex hebben en zouden hebben.

Dit is dezelfde ouderling die eerst kwam met de geijkte tekst over het vlees dat zwak is en dat we ons niet moedwillig in gevaar moeten begeven. Maar wat kunnen we dan nog doen? Kunnen we dan nog de straat op? Daar lopen we toch ook gevaar? Kunnen we dan nog eten met al die verhalen over besmette producten? Dat geeft toch ook risico's?
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

joepie

Berichtdoor joepie » 08 aug 2004 17:25

Je kunt proberen om recht te praten wat krom is, maar ik denk niet dat God dat goed vind.
Want ook al hebben jullie geen seks gehad, ( neem aan dat je gemeenschap bedoelt) je hebt verder geleefd als man en vrouw.
Waarom dan niet gewoon getrouwd?
Ik begrijp dat dus echt niet.
Want je gaat gewoon als man en vrouw (als een echtpaar) samen wonen alleen heb je geen gemeenschap. Alsof dat dus het huwelijk tot een huwelijk maakt.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 aug 2004 18:11

Sorry hoor Joepie, maar wat ben je weer heerlijk inconsequent.

In de topics over homoseksualiteit leg je alles bij de seksualiteit en nu is het opeens
“Alsof dat dus het huwelijk tot een huwelijk maakt.”

Dus twee jongens ( of meisjes) die van elkaar houden mogen wel samenwonen (met aparte slaapkamers) maar een jongen en meisje mogen dat niet.

joris

Berichtdoor joris » 08 aug 2004 18:54

dus ook dit onderwerp stopt weer op het punt waar de relatie met God ter sprake komt.
Is je relatie met God goed, dan kan je bergen verzetten en kan je in de rosse buurt gaan wonen zonder dat je er 'last' van hebt.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 aug 2004 19:19

Zareb schreef:Sorry hoor Joepie, maar wat ben je weer heerlijk inconsequent.

In de topics over homoseksualiteit leg je alles bij de seksualiteit en nu is het opeens
“Alsof dat dus het huwelijk tot een huwelijk maakt.”

Dus twee jongens ( of meisjes) die van elkaar houden mogen wel samenwonen (met aparte slaapkamers) maar een jongen en meisje mogen dat niet.

Ik denk dat jij niet goed op let. Ik vind namelijk helemaal niet dat homo,s bij elkaar mogen wonen. En ik leg daar zeker niet alles bij de seksualiteit.
Beter op letten. Ik vind daarin dat je geen seksuele relatie hoort te hebben met mensen van het gelijke geslacht en dat is iets anders dan wat ik hier zeg.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 aug 2004 19:22

joris schreef:dus ook dit onderwerp stopt weer op het punt waar de relatie met God ter sprake komt.
Is je relatie met God goed, dan kan je bergen verzetten en kan je in de rosse buurt gaan wonen zonder dat je er 'last' van hebt.

En dan maar blijven bidden: lijd mij niet in verzoeking....
Maar jammer genoeg doe je het dan zelf.
Ik denk ook dat die tekst in het geheel niet hier op slaat.
Maar met iets heel anders te maken heeft.
Niet: ik ga midden in de verzoeking wonen omdat ik tenslotte met God bergen kan verzetten.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 aug 2004 20:24

Je kan het jezelf lastig maken ja.... Maar goed, de één is de ander weer niet, iedere relatie zit anders in mekaar...

joris

Berichtdoor joris » 08 aug 2004 20:49

ik denk dat het mogelijk moet zijn om als je goed met elkaar contacthebt en elkaar helemaal vertrouwt, samen huilt, samen lacht, samen bidt dat je dan samen geen sex kunt hebben.

Dat geloof ik net zo hard als dat ik geloof dat je echts sex alleen kunt hebben als je elkaar vertrouwt, samen huilt, samen lacht, samen bidt.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 aug 2004 20:52

Tuurlijk kun je gewoon een relatie hebben zonder gemeenschap te hebben.
Dat komt in ieder huwelijk wel voor. Soms langere, soms kortere tijd.
En daar zie ik de verkeringstijd ook als een goede "oefen periode" voor.

joris

Berichtdoor joris » 08 aug 2004 20:54

[quote="joepie"]Tuurlijk kun je gewoon een relatie hebben zonder gemeenschap te hebben.
Dat komt in ieder huwelijk wel voor. Soms langere, soms kortere tijd.
En daar zie ik de verkeringstijd ook als een goede "oefen periode" voor.[/quote
ik leef al jaren lang samen met mensen met van wie ik houdt en waarmee ik nog nooit sex heb gehad. :-)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 08 aug 2004 20:55

HenkG schreef:Ik kan God nog steeds recht in de ogen kijken als ik voor Zijn Troon kom te staanen het onderwerp samenwonen komt ter sprake. Heb ik dan niet samengewoond. Jawel! In eerste instantie was het een noodgreep, maar vanuit die noodgreep zijn we er gezamenlijk wel uitgekomen dat het kan, als we God maar de leiding in ons leven laten. En dat hebben we gedaan. We hebben zo'n 1 1/2 jaar samengewoond zonder sex voordat we getrouwd zijn.

Een voorbeeldfunctie? Ja, laten zien dat het wel kan. Maar daar is geloof voor nodig. Zelfs onze wijkouderling heeft zijn bewondering ervoor uiteindelijk uitgesproken nadt hij overtuigd was dat wij absoluut geen sex hebben en zouden hebben.

Dit is dezelfde ouderling die eerst kwam met de geijkte tekst over het vlees dat zwak is en dat we ons niet moedwillig in gevaar moeten begeven. Maar wat kunnen we dan nog doen? Kunnen we dan nog de straat op? Daar lopen we toch ook gevaar? Kunnen we dan nog eten met al die verhalen over besmette producten? Dat geeft toch ook risico's?

Klinkt als: "Als de ouderling zijn zegen geeft is het Gods wil??????"

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 08 aug 2004 21:35

Beste Andre, nav je laatste vraag, of iemand ons nog op andere gedachten kan brengen, dat denk ik niet. Ik wil me ook niet meer op andere gedachten laten brengen, omdat ik denk dat het goed is zo. God weet wat wij doen, hij ziet het en hij ziet het 'offer' wat we Hem brengen, want zo voelt het. Een offer voor God. We hebben er spijt van wat we gedaan hebben en we laten deze zonden nu ook.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 aug 2004 07:25

HenkG schreef:Ik kan God nog steeds recht in de ogen kijken als ik voor Zijn Troon kom te staanen het onderwerp samenwonen komt ter sprake. Heb ik dan niet samengewoond. Jawel! In eerste instantie was het een noodgreep, maar vanuit die noodgreep zijn we er gezamenlijk wel uitgekomen dat het kan, als we God maar de leiding in ons leven laten. En dat hebben we gedaan. We hebben zo'n 1 1/2 jaar samengewoond zonder sex voordat we getrouwd zijn.

Ik vind de straat opgaan nogal iets anders dan gaan samen wonen.
Die vergelijking gaat niet op. Je moet helemaal niet samen wonen voor je getrouwd bent. Er zijn altijd andere mogelijkheden. Alleen willen we eigenlijk alleen die mogelijkheid benutten die ons wel uit lijkt te komen, en praten dan wel zo dat het ook nog de enige mogelijkheid lijkt.
Maar trouwen kun je zo doen zonder dat het je veel kost.
Waarom dan dus niet trouwen als je toch wil samen wonen?
Daar begrijp ik dan weer niks van. Als het echt de enige mogelijkheid is, dan ligt er dus niets meer in de weg om te trouwen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2004 10:58

Misschien omdat trouwen voorbereiding kost?

Mijn zusje gaat trouwen in Oktober, dat staat al een poos zo gepland... haar aanstaande man kon een huis kopen dat ik Juni werd opgeleverd... Mijn zusje moest rond die tijd haar kamer uit... Logisch gevolg: Ze wonen momenteel even samen... Ik zie het probleem daar niet zo van... Soms is het de beste oplossing denk ik... en als je duidelijke afspraken maakt zie ik niet in waarom dat nou absoluut niet zou kunnen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”