Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 07 aug 2004 04:20

Maja de Bij schreef:Ach, zo zie je maar de geschiedenis herhaalt zich. Maar in de tijd van ds. Ledeboer heette de PKN nog gewoon Ned. Hervormde Kerk.
En je geeft nu dus zelf aan dat het toen ook al mis was met die kerk.

Dan ik alleen maar concluderen dat er niet zo veel veranderd is. Waarom dan niet gewoon PKN-lid zijn ?

Het ging later in een aantal kerken gelukkig wel weer beter. Daar werd nog een weg van genade gepreekt, en niet een weg van zelfhandhaving en eigengerechtigheid.

In de PKN hebben leugen en waarheid gelijke rechten, en als kerk kun je het dan geen ware kerk meer noemen.
Een halve waarheid is immers een hele leugen.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 07 aug 2004 08:37

In de PKN hebben leugen en waarheid gelijke rechten, en als kerk kun je het dan geen ware kerk meer noemen.

Dus de PKN is een valse kerk?????

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 07 aug 2004 12:36

Ich gehe mit, maar ik heb geen zin om die hele discussies opnieuw te voeren, ze blijken vaak nutteloos te zijn.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 aug 2004 13:13

De kerkorde van 1951 was ook geen schoonheid. Professor Severijn en ds. Zandt zijn er zelfs voor naar de rechter geweest. Wat beweegt de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk om met zo’n kerkorde door te gaan?
„We hebben gesteld dat we de Nederlandse Hervormde Kerk willen voortzetten. Dan heb je je vanzelfsprekend te houden aan de kerkorde van 1951. Daar zitten zeker elementen in waar wij bezwaren tegen hebben, maar het is geen plurale, ongereformeerde grondslag. We zouden onszelf ongeloofwaardig maken wanneer we direct een andere kerkorde gingen opstellen. Voorlopig houden we het bij die van 1951, om nieuwe moeilijkheden te voorkomen.”
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 aug 2004 14:35

johannes1 schreef:
De kerkorde van 1951 was ook geen schoonheid. Professor Severijn en ds. Zandt zijn er zelfs voor naar de rechter geweest. Wat beweegt de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk om met zo’n kerkorde door te gaan?
„We hebben gesteld dat we de Nederlandse Hervormde Kerk willen voortzetten. Dan heb je je vanzelfsprekend te houden aan de kerkorde van 1951. Daar zitten zeker elementen in waar wij bezwaren tegen hebben, maar het is geen plurale, ongereformeerde grondslag. We zouden onszelf ongeloofwaardig maken wanneer we direct een andere kerkorde gingen opstellen. Voorlopig houden we het bij die van 1951, om nieuwe moeilijkheden te voorkomen.”

just what I said... :wink:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2004 15:41

Omega schreef:
Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren zal de vrijheid van gemeenten echter steeds verder aan banden worden gelegd.

Maja vroeg:
Kun je dat eens toelichten ?

Omega schreef:
Dat is onjuist. Een plaatselijk beleidsplan moet ten allen tijde goedgekeurd worden door de classis en -bij onenigheid daarover- uiteindelijk door het moderamen van de synode. Je bedoelt waarschijnlijk dat er na 15 mei vooralsnog niets verandert in een gemeente. Dat klopt. Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren zal de vrijheid van gemeenten echter steeds verder aan banden worden gelegd.

Elbert vroeg:
Kun je uitleggen wat je met dit laatste bedoelt? Voorzie je dat de synode/de classis gemeenten gaan dwingen tot onbijbelse leringen/zaken? In dat geval verwordt de PKN nl. tot een valse kerk en dan wordt het tijd om deze te verlaten (in mijn geval).

1. In de kerkorde van de PKN worden er steeds meer controlerende taken en bevoegdheden bij de classes gelegd. In mijn classes (Nijmegen) zie ik de kritiek en haat tegen behoudende gemeenten steeds meer toenemen. Dat betekent in de praktijk dat ze deze gemeenten waar mogelijk dwars gaan zitten. Ik denk b.v. aan het beroepingswerk. Zo heeft onze gemeente b.v. maar een predikant voor 8/12 mogen beroepen terwijl wij om 10/12 hadden gevraagd en we dit ook financieel zonder problemen aankunnen.

2. Om zoveel mogelijk bondsgemeenten binnen de PKN te krijgen heeft de synode steeds geroepen dat plaatselijke gemeenten alle vrijheid krijgen voor een eigen beleid op het terrein van principiële zaken. Een uiterst slimme zet. Het is immers zonder verlies van goederen niet mogelijk om uit de PKN te stappen (aldus de kerkorde). Wat er dus over een jaar of vijf gaat gebeuren als de rust min of meer is teruggekeerd in de kerk, is dat de behoudende gemeenten steeds minder vrijheden zullen krijgen en de kerk steeds wereldser zal worden. Deze ontwikkeling is in de hervormde kerk de afgelopen tientallen jaren al ingezet en die zal in een vrijwel normloze PKN met kracht doorgezet worden.

Aangezien de meeste gemeenten erg hechten aan hun goederen, zullen ze niet zo snel zelf opstappen. En er uitgezet worden zal ook niet gebeuren, aangezien de PKN het geld van trouwe kerkgangers zeer goed kan gebruiken. Wat wel zal gebeuren is het volgende: Indien een kerkenraad weigert een bepaald beleid van de synode uit te voeren, wordt deze kerkenraad op non-actief gezet. De nieuwe kerkenraad wordt dan gevormd door ambtsdragers vanuit de classis en zij krijgen dan de beslissingsbevoegdheid over die gemeente. Op deze wijze kunnen ze heel simpel de bestaande kerkgangers de kerk uit krijgen, waardoor uiteindelijk de kerkelijke goederen verkocht zullen worden en de opbrengst daarvan ten goede komt aan de landelijke kerk. Zo is (en was) het formeel geregeld.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Lucy

Berichtdoor Lucy » 07 aug 2004 16:05

Arjanopurk schreef: ik zie dominee van der Bas nog niet in Staphorst op de preekstoel staan.

Waarom niet??

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 07 aug 2004 16:06

Waarom ik niet ben Samen op de Weg ben meegegaan naar de PKN, maar hervormd ben gebleven...is het volgende:

1. Als ik belijdenis doe wordt me een geloof(sbelijdenis) opgedrongen die ik niet voor God en Zijn Gemeente kan aanvaarden omdat er elementen in zitten die op hoofdzaken strijden met Gods Woord. Met dat ik belijdenis doe in mijn plaatselijk PKN (hervormde)- gemeente wordt ik gedwongen belijdenis te doen in de gemeenschap van de PKN.

2. De kerk is (ook door de Gereformeerde Bond) een nieuwe kerk genoemd. Het heeft veertig jaar aan geesteloos arm activisme gekost om deze te 'organiseren' en gezien het gehele proces alsmede de invoering van het homohuwelijk moet ik het afkeuren als zijnde 'mensenwerk' en ik kan daarin niet de hand van God zien, in elk geval niet Zijn zegenende hand. De eenheid is gebaseerd op de organisatie en gemeenschap van goederen, niet op het geloof. Dat kan binnen een club of vereniging, maar niet binnen de gemeente van Christus!

3. De PKN kan ik niet zien als voortzetting van de Ned. Herv. Kerk. Dit omdat de nieuwe kerk niet hetzelfde geloof belijdt, maar daarin (in tegenstelling tot de kerkorde van 1951) pluraal is en dus in feite niets belijdt.
De PKN zou wel de voortzetting zijn als de Lutherse en Gereformeerde Kerken zich bij de NHK hadden gevoegd en zich onder haar synode hadden geconformeerd. Dit is geenszins het geval, maar het is een samensmelting tot een nieuwe kerk. De ELK, GKN, NHK bestaan niet meer, de PKN is ervoor in de plaats gekomen. De meerderheid van de gemeentes van de oude kerken zijn overgestapt naar de PKN en hebben daarmee de NHK verloochend en versmalt tot het 'plaatselijk hervormd' met een zeer beperkt zicht alleen op het beleidsplan van de eigen gemeente en men is daarmee tevreden.

Kenmerk van hervormd-zijn is echter dat men oog heeft op de gehele kerk.

Vroeger konden we zeggen, de kerk is ziek, maar niet vals, want zij staat nog altijd voor het ware geloof. Daarom konden wij zeggen Herv. (Geref.) Kerk. Nu is het Protestantse (Plurale) Kerk. Welnu, van zo'n kerk ben ik nooit lid geweest, dus kan ik er ook NOOIT uitstappen, ik kan er wel instappen.

Er zijn nog wel meer argumenten te noemen, maar deze waren de hoofdkenmerken.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 07 aug 2004 17:40

Waarom niet ds. van der Bas in Staphorst op de preekstoel Lucy?

Omdat ie te "licht" is.... ( Maar as je um ziet staan in de krant dat ie er preekt dan mag je me een pb'tje sturen hoor.... Ik bedoel hier eigenlijk mee te zeggen dat ds. van der Bas en ds. de Jong ook niet geheel en al hetzelfde verkondigen....)

En Wilko jongen, ik ga er maar niet meer op in, maar je zegt een aantal gevaarlijke dingen.... Pas nou op met wat je zegt

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 aug 2004 17:49

Omega,
Wat jij daar schetst is bizar, ik zeg niet dat het niet zou kunnen gebeuren, maar als dat het scenario is, lijkt het wel CIA. Ik neem aan dat in de top van de PKN snuggere lieden zitten, zijn het wel strategen die het bijzonder goed in het bedrijfsleven zouden doen. Ik kan me het zowat niet voorstellen. We zullen de komende maanden afwachten wat ze met de goederen gaan doen van gemeeten die voor 90% niet met de PKN zijn meegegaan.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 07 aug 2004 18:45

Hoi Beste Arjan op Urk,

Ik zou versteld staan als je in het jaar 2001 bijvoorbeeld ook zo'n ophef had gemaakt over het feit dat niet alle hervormd-geref. predikanten op alle herv.-geref. preekstoelen mochten komen. Nu de HNHK uit de nood ontstaan is, maak je daar opeens wel een punt van, vanwaar eigenlijk?

Verder, wat voor gevaarlijke dingen zeg ik dan? Of vind je dat mijn argumenten geen hout snijden, ik laat me graag corrigeren op een sterke wijze van discussieren.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 07 aug 2004 19:06

Ik zou er in 2001 ook niet versteld van staan... Net zo min dat er nu geen gereformeerde predikant op onze PKN hervormde preekstoel komt.... Ik bedoel er mee te zeggen dat er binnen de HNHK ook verschillen zijn, net als binnen de PKN, al liggen ze minder ver uit elkaar. Voor mij is een niet plurale kerk een kerk waarbij iedere predikant niet alleen in theorie, maar ook in praktijk op elke preekstoel kan en mag preken.

Je zei :

De eenheid is gebaseerd op de organisatie en gemeenschap van goederen, niet op het geloof. Dat kan binnen een club of vereniging, maar niet binnen de gemeente van Christus!

In mijn beleving was in de NHK ook zeker geen sprake van geestelijke eenheid....

De meerderheid van de gemeentes van de oude kerken zijn overgestapt naar de PKN en hebben daarmee de NHK verloochend en versmalt tot het 'plaatselijk hervormd' met een zeer beperkt zicht alleen op het beleidsplan van de eigen gemeente en men is daarmee tevreden.

Zo zo.... nu verloochenen we ook nog de NHK..... Zou het ook kunnen zijn dat we blijven doen wat we deden? De waarheid verdedigen binnen de Nederlands Hervormde Kerk? Binnen de HNHK valt er niet veel te strijden voor de waarheid zo te horen, want daar wordt alleen maar waarheid gepredikt.

Vroeger konden we zeggen, de kerk is ziek, maar niet vals, want zij staat nog altijd voor het ware geloof. Daarom konden wij zeggen Herv. (Geref.) Kerk. Nu is het Protestantse (Plurale) Kerk. Welnu, van zo'n kerk ben ik nooit lid geweest, dus kan ik er ook NOOIT uitstappen, ik kan er wel instappen.

En nu is de PKN ook nog een valse kerk... Aardig hoor om ons op één lijn te stellen met de Roomse Kerk die ketters vervolgde.... De term valse kerk is vanuit de Nederlandse Geloofsbelijdenis hierop terug te leiden. Wat ik me nu afvraag.. Kan er binnen onze valse PKN nog gepreekt worden naar Gods woord? Kunnen er binnen de PKN nog mensen bekeerd worden? Zijn er in de hemel voor PKN'ers en niet PKN'ers aparte hokjes?

Zeg trouwens... heb je keurig je lidmaatschap opgevraagd bij je gemeente? Zo niet, dan ben je keurig lid van de PKN, of je dat nou wil of niet.....

Sorry dat ik een beetje giftig word, ik ben nogal cynisch van aard, maar ik kan niet goed tegen die hokjesgeest.....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 aug 2004 19:08

Zeg trouwens... heb je keurig je lidmaatschap opgevraagd bij je gemeente? Zo niet, dan ben je keurig lid van de PKN, of je dat nou wil of niet.....

dat is wat de pkn-synode graag wil dat je doet, want dan zijn ze van je af. maar je hoeft het niet op te vragen want je blijft lid van de hervormde kerk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 07 aug 2004 19:09

Dus ben je lid van de PKN...... Al zeg je nou 1000 keer van niet.... As je naar het grote SMRA bureau gaat sta je daar netjes ingeschreven als lid van de PKN

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 aug 2004 19:11

er is aangegeven dat ze vanuit onze gemeente onze gegevens niet mogen gebruiken voor de pkn-administratie. er wordt niks opgevraagd, want hoe kan je als je blijft wat je bent je lidmaatschap opvragen. je blijft waar je bent. ik zeg voor de 1001 keer dat ik hervormd ben.

Terug naar “Archief”