Ik zou er in 2001 ook niet versteld van staan... Net zo min dat er nu geen gereformeerde predikant op onze PKN hervormde preekstoel komt.... Ik bedoel er mee te zeggen dat er binnen de HNHK ook verschillen zijn, net als binnen de PKN, al liggen ze minder ver uit elkaar. Voor mij is een niet plurale kerk een kerk waarbij iedere predikant niet alleen in theorie, maar ook in praktijk op elke preekstoel kan en mag preken.
Je zei :
De eenheid is gebaseerd op de organisatie en gemeenschap van goederen, niet op het geloof. Dat kan binnen een club of vereniging, maar niet binnen de gemeente van Christus!
In mijn beleving was in de NHK ook zeker geen sprake van geestelijke eenheid....
De meerderheid van de gemeentes van de oude kerken zijn overgestapt naar de PKN en hebben daarmee de NHK verloochend en versmalt tot het 'plaatselijk hervormd' met een zeer beperkt zicht alleen op het beleidsplan van de eigen gemeente en men is daarmee tevreden.
Zo zo.... nu verloochenen we ook nog de NHK..... Zou het ook kunnen zijn dat we blijven doen wat we deden? De waarheid verdedigen binnen de Nederlands Hervormde Kerk? Binnen de HNHK valt er niet veel te strijden voor de waarheid zo te horen, want daar wordt alleen maar waarheid gepredikt.
Vroeger konden we zeggen, de kerk is ziek, maar niet vals, want zij staat nog altijd voor het ware geloof. Daarom konden wij zeggen Herv. (Geref.) Kerk. Nu is het Protestantse (Plurale) Kerk. Welnu, van zo'n kerk ben ik nooit lid geweest, dus kan ik er ook NOOIT uitstappen, ik kan er wel instappen.
En nu is de PKN ook nog een valse kerk... Aardig hoor om ons op één lijn te stellen met de Roomse Kerk die ketters vervolgde.... De term valse kerk is vanuit de Nederlandse Geloofsbelijdenis hierop terug te leiden. Wat ik me nu afvraag.. Kan er binnen onze valse PKN nog gepreekt worden naar Gods woord? Kunnen er binnen de PKN nog mensen bekeerd worden? Zijn er in de hemel voor PKN'ers en niet PKN'ers aparte hokjes?
Zeg trouwens... heb je keurig je lidmaatschap opgevraagd bij je gemeente? Zo niet, dan ben je keurig lid van de PKN, of je dat nou wil of niet.....
Sorry dat ik een beetje giftig word, ik ben nogal cynisch van aard, maar ik kan niet goed tegen die hokjesgeest.....