Israel - Een geval apart?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 13:50

waarnemer schreef:DireStraits,
Het is duidelijk als je op verschilllende golflengtes zit, je elkaar niet verstaat. De Bijbel is voor mij het fundament van mijn leven. Daarbij is het een profetisch boek, een derde bestaat uit profetie en dat heeft ook te maken in de tijd waarin wij nu leven. En daar is de rol van Israël duidelijk aanwezig. Ook jij kunt gewoon lezen dat Israël nog een keer heel alleen komt te staan in deze wereld. In de steek gelaten door alle landen. Israël een geval apart? Ja!

Blijft staan de vraag van DireStraits wat nu de praktische consequenties van deze zienswijze voor je houding tov. Israel zijn.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 aug 2004 17:27

Een praktische consequentie voor mij is naar Israël te gaan, met de mensen daar te spreken en ze te vertellen dat ze ook nog vrienden in de wereld hebben. De afgelopen jaren ben ik er verschillende keren geweest, bij de mensen op "de Westbank, hun verhalen aanhoren. Dan hoor je van mensen die hun prachtige positie in bv de VS hebben opgegeven om "kolonist" te worden in voor hun vijandig gebied, dan hoor je van hun idealen, dan hoor je hoe ze met hun Palestijnse buren willen leven, je hoort wat het is om onder een voortdurende dreiging te leven, met hun gezinnen. Je hoort en ziet iets van hun vertrouwen op de Eeuwige. Maar je kunt ook gewoon financieel bijdragen, als je belangstelling hebt weet ik nog wel een goed project. Wat ook wezenlijk is dat hun iets mogen zien van hun Messias in christenen. Dat is niet vanzelfsprekend, onze geschiedenis blinkt niet uit in steun aan Joden. Als het zo uitkomt kun je vertellen dat de kerkelijke Jezus toch wel anders is dan de bijbelse Yeshua. Je vraagt of wij, of de wereld, verantwoordelijk is voor Israël. Ik denk dat het net andersom is. Israël heeft een opdracht van God voor deze wereld "om Zijn Naam bekend te maken". Daar is ook in de geschiedenis van dit volk niets terecht gekomen, het is een zondig volk, lees maar in de bijbel, maar die opdracht blijft. De Heere zal met hen een nieuw verbond oprichten. De Heere zelf zorgt voor dat volk, maar wee degenen die dit volk aanranden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 19:14

Oke, dat is redelijk duidelijk, bedankt. :D

Overigens, en als je het nu politiek/internationaal-rechtelijk bekijkt? Moeten we Israel dan ook een uitzonderingspositie geven?

Wat is trouwens de kerkelijke Jezus? Het lijkt me dat de bijbelse beter is... toch?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 06 aug 2004 06:36

Het politiek internationaal/rechtelijk bekijken. Ik moet je zeggen dat ik daar geen verstand van heb. Ik heb daar ook geen hoge pet van op, van de nationale politiek niet en van de internationale al helemaal niet. Laten we ons tot Israël beperken, als je ziet dat landen waar de burgers weinig of geen rechten hebben, Israël het hardst veroordelen. De Palestijnen dat is een probleem, ik denk zelf dat het probleem angstvallig in stand wordt gehouden, deze arme mensen zijn een speelbal voor de Arabische leiders. Dat is het trieste de armoede van deze mensen, dat de oplossing wordt tegengehouden door hun leiders. Voor deze leiders is er maar één oplossing en dat is: alle Joden weer terug naar hun land van herkomst.
Jij zult toch wel met mij van mening zijn dat de leiders van deze wereld niet geinteresseerd zin in de rechten van hun burgers, maar uitsluitend op macht en geld en daar zijn duizenden mensen het slachtoffer van.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 aug 2004 11:54

Ach, je hoeft denk ik niet veel verstand van internationale politiek te hebben om toch een mening over dit punt te kunnen hebben. Ik vroeg me af of je bijvoorbeeld vind dat Nederland per definitie altijd Israel moet steunen omdat het volgens de bijbel het uitverkoren volk van God is, of dat we dat aan God over moeten laten en een meer 'neutrale' blik op de kwestie moeten hebben.

Maar ik ben het met je eens dat veel leiders in deze wereld meer geinteresseerd zijn in hun eigen macht(suitbreiding) dan in de rechten van hun onderdanen, waar zij eigenlijk dienaar van zouden moeten zijn. ALLE leiders zou ik niet durven zeggen, maar bij de Palestijnen denk ik van wel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 17:52

'Toestand Arafat zeer slecht'
PARIJS - De Palestijnse president Arafat is hersendood. Dat meldt de Israelische televisie op gezag van Franse bronnen. De Palestijnse premier Qurei spreek tegen dat Arafat klinisch dood is.

Arafat wordt in Parijs behandeld wegens een bloedaandoening. Hij kampt met een tekort aan bloedplaatjes. Hij werd vorige week vanuit zijn woonplaats Ramallah overgevlogen naar Frankrijk voor behandeling. Artsen hebben inmiddels vastgesteld dat de Palestijnse president niet lijdt aan leukemie. Wat hem wel mankeert, is nog niet duidelijk. Volgens een naaste medewerker is de 75-jarige Arafat inwendig onderzoch, maar hebben enkele onderzoeken nog niets opgeleverd. Franse artsen zeiden eerder deze week dat Arafat aan de beterende hand was.

De Palestijnse leider heeft nog steeds geen opvolger benoemd. Waarnemers menen dat na zijn overlijden de strijd om zijn opvolging ontbrandt.

bron: www.telegraaf.nl

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 18:02

Dat kan nog een gezellige boel worden bij de PLO. Waarom denken langdurige leiders nou nooit eens aan opvolging.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 18:26

zeg dat wel straks blazen ze mekaar op.... :roll:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2004 18:28

Tja... Dan zijn de rapen helemaal gaar.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 19:04

Yael schreef:zeg dat wel straks blazen ze mekaar op.... :roll:

Dat is dan nog het minst negatieve denkbare scenario toch?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 19:38

jawel maar van Israel zal dan verwacht worden dat ze ingrijpen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 19:47

Yael schreef:jawel maar van Israel zal dan verwacht worden dat ze ingrijpen.

Hm, lijkt me een misplaatste verwachting, niet?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 nov 2004 19:49

weet het niet... ik hoop dat alles met een sisser afloopt zonder bloedvergieten.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 05 nov 2004 08:31

Als de Israëlis verstandig zijn, laten ze het de Palestijnen fijn zelf uitvechten.

Een machtsstrijd tussen Palestijnen werkt alleen maar in hun eigen voordeel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2004 09:48

Devide et impera?

Terug naar “Archief”