Geef je 10% van je inkomen aan het goeie doel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 aug 2004 14:25

Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat Jezus gebiedt om de tienden te geven... Jezus gebiedt juist de geest van de wet aan te houden, in plaats van de letter. In die zin kun je dus wel degelijk stellen dat deze wet vervallen is. Zoals ik eerder betoogde: geef wat je kan. Het is echt geen punt als dat eens minder dan 10% is, maar het streven is: zo veel mogelijk.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 04 aug 2004 20:26

In die zin kun je dus wel degelijk stellen dat deze wet vervallen is. Zoals ik eerder betoogde: geef wat je kan. Het is echt geen punt als dat eens minder dan 10% is, maar het streven is: zo veel mogelijk.[/quote]

Toch vreemd, dat als men spreekt dat die wet wel eens vervallen zou kunnen zijn, dat er dan altijd aan gekoppeld wordt dat je dan best wat minder mag geven.

Het zou best kunnen zijn dat je nu meer moet geven, maar daar wil niemand aan.
Weest blij in de Heer !

André

Berichtdoor André » 04 aug 2004 22:51

Aragorn schreef:Het is toch niet jouw verantwoordelijkheid wat die mensen met het geld doen? Als ik een zwerver blij maak omdat hij weer een blikje bier kan kopen, whatever? Ik kan hem toch niet laten afkicken..

Nuh, op z'n hoogst een beetje nachtrust, 1 bier is tenslotte goedkoper dan een slaappil.

Ik denk dat het is zoals Lies zegt, mensen die op straat leven zijn bijzonder vindingrijk.
het enige middel dat kan helpen is dat ze zelf inzien dat ze hulp nodig hebben, geen geld dus.

Als je dan toch graag je geld kwijt wilt :) kun je het beter aan een instantie geven. zoals b.v. het leger des heils.

Zelf ben ik in de positie dat ik "tienden krijg", is ook een gave van God en als het financiel weer beter gaat draai ik de rollen weer om.(uit dankbaarheid)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 05 aug 2004 08:24

Gershwin schreef:Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat Jezus gebiedt om de tienden te geven... Jezus gebiedt juist de geest van de wet aan te houden, in plaats van de letter. In die zin kun je dus wel degelijk stellen dat deze wet vervallen is. Zoals ik eerder betoogde: geef wat je kan. Het is echt geen punt als dat eens minder dan 10% is, maar het streven is: zo veel mogelijk.

Ben ik met u eens broeder. De wet is niet vervallen, maar vervuld en derhalve krijgt zij een ander karakter: de geest en niet de letter. Je had er zondag moeten zijn, joh, de ds. zei best gave dingen over het door mij aangehaalde gedeelte uit Hand. 4.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 05 aug 2004 20:58

@ Kootje: mooizo, ik heb op zich ook een goede zondag gehad, wees niet bang :D maar jammer, want dan had ik mijn oordeel over de zeer gewaardeerde herder en leraar misschien een beetje positief kunnen bijstellen :wink:

wina schreef:
Gershwin schreef:In die zin kun je dus wel degelijk stellen dat deze wet vervallen is. Zoals ik eerder betoogde: geef wat je kan. Het is echt geen punt als dat eens minder dan 10% is, maar het streven is: zo veel mogelijk.

Toch vreemd, dat als men spreekt dat die wet wel eens vervallen zou kunnen zijn, dat er dan altijd aan gekoppeld wordt dat je dan best wat minder mag geven.

Het zou best kunnen zijn dat je nu meer moet geven, maar daar wil niemand aan.

Ehh.. je legt nu nadruk op de helft van mijn uitspraak. Ik zei dus ook: zo veel mogelijk. Ik vind inderdaad dat ik als arme student best minder dan 10% mag geven (hoewel ik die 10% volgens mij haal, maar daar gaat het niet om). Op het moment dat mijn banktegoeden stijgen (zoals ik op de vorige pagina ook zei) zal ik met veel liefde 20 of 30 of 80% geven, naar gelang ik financieel 'gezegend' ben.

Goodbye.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 06 aug 2004 11:27

Beste Gerswin,
Ik zal het niet bestrijden dat studenten vaak krap bij kas zitten.

Maar toch is jouw volgorde van geven fout, het is niet : Eerst genoeg hebben en dan geven, nee, durf te geven ook als je zogenaamd niets hebt.

Ik spreek uit ervaring, ik leef ook alleen van een minimum uitkering, en toch durf ik 10 % van mijn bruto te geven, AAN HET BEGIN VAN DE MAAND, dus niet als ik over houd.

Ik kan nog steeds niet verklaren waar het geld vandaan komt, maar ik sta nooit rood.

Ik rijd nog auto, en heb een maand geleden nog een nieuwe P.C. gekocht.

Ook durf ik mijzelf vaak wel eens op iets lekkers te trakteren.

En zegt God niet : Beproef Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten. Enz. Maleachi 3 : 10

Het is niet eerst gezegend worden en dan geven, maar eerst geven en dan gezegend worden.
Maar daar is vertrouwen voor nodig, en dat moet je leren.
Weest blij in de Heer !

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2004 12:48

Wina,
er is totaal geen sprake van 'geen vertrouwen hebben' of iets dergelijks, het is een kwestie van geven wat ik kan. Dat houdt in dat het gemiddeld rond de 10% schommelt, maar die 10% is voor mij niet heilig. Als iemand op een bepaald tijdstip heel krap bij kas zit mag die van mij best een ideaal van minimaal 5% stellen, ik geloof niet dat God daar veel moeite mee heeft. En, zoals ik ook eerder zei, als je je banktegoeden ziet groeien moet je na gaan denken of je het wel goed doet, ook als je altijd netjes je 10% haalt. Maar laten we alsjeblieft niet krampachtig gaan doen.

Goodbye.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 06 aug 2004 13:14

Wina,
er is totaal geen sprake van 'geen vertrouwen hebben' of iets dergelijks, het is een kwestie van geven wat ik kan
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Gerswin,
aan je antwoord te zien snap je me nog steeds niet.
Jij geeft pas als je kunt, als je je bankrekening ziet groeien, maar in het geestelijke is het andersom : Door het geven groeit je bankrekening.
Dat is het onverklaarbare, daarom moet je ook aan het begin van de maand geven, en niet kijken wat je overhoudt.
Weest blij in de Heer !

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2004 14:19

Jij snapt mij niet denk ik :D . Ik geef gewoon zonder daarbij van te voren te gaan rekenen of ik daardoor al dan niet aan het eind van de maand met een positief saldo op mijn bankrekening eindig. Ik eindig vaak genoeg negatief mede doordat ik aan goede doelen gegeven heb. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je per se 10% moet geven. Verder belooft God nergens dat je bankrekening zal groeien als je maar genoeg geeft, God vraagt ook van je na te denken. Anderzijds: als je ziet dat iemand iets nodig heeft, geef het dan ongeacht je eigen situatie.

Goodbye.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 aug 2004 20:50

Wat ik wel een keer heb meegemaakt, en een goeie vind:
Met Kerst werd er gevraagd of alle gemeenteleden 10% van hun maandloon in een enveloppe wilde doen.
Dus dat was voor de ene 70 euro en voor een ander 700 euro, om het maar in extremen te zeggen.
Toen werd alles bij elkaar gegooid en opnieuw in enveloppen gedaan, dus de ene kreeg meer en de andere minder.
Dat vond ik een goede zet van die gemeente.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 06 aug 2004 22:36

:roll: Is dat niet precies hoe ons sociaal stelsel in NL in elkaar zit? Vind je dan dat je dat moet "meetellen" of niet?
heiden 8)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 07 aug 2004 09:05

Mariamagdalena schreef:Wat ik wel een keer heb meegemaakt, en een goeie vind:
Met Kerst werd er gevraagd of alle gemeenteleden 10% van hun maandloon in een enveloppe wilde doen.
Dus dat was voor de ene 70 euro en voor een ander 700 euro, om het maar in extremen te zeggen.
Toen werd alles bij elkaar gegooid en opnieuw in enveloppen gedaan, dus de ene kreeg meer en de andere minder.
Dat vond ik een goede zet van die gemeente.

Dat vind ik ook een heel goed idee, maar voor één keer, want als dit regel zou worden, zou het geld weer bij de mensen terug komen, en waar moet de rest van de onkosten, zoals het salaris van de dominee dan vandaan komen ?
En dan is het bij ons ook nog de gewoonte dat onze gemeente van de 10% die binnenkomt weer 10% weggeeft aan andere noodlijdende gemeentes.
Weest blij in de Heer !

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 aug 2004 13:00

Liesl schreef:In opvanghuizen of het Leger des Heils hoef je echt geen geld te betalen.

In opvanghuizen en het Leger des Heils moet je wel geld betalen voor een overnachting. In een aantal opvanghuizen kun je de eerste nacht nog op de pof slapen, maar aangezien dat negen van de tien keer niet terugbetaald wordt, wordt deze regel steeds minder toegepast.
De gemiddelde prijs voor een slaapplaats bij het Leger des Heils is 3,50 tot 4,00 euro. (Ligt er aan in welke stad je bent.)
En het is 100% zeker waar dat je moet betalen voor een slaapplaats, want ik werk zelf bij het Leger des Heils en heb daardoor ook contacten met andere opvangcentra's. Het is nergens gratis.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 aug 2004 22:54

Als bij de wet zou vastgesteld worden dat we allemaal een 10e moeten betalen van ons inkomen dan zal ik dat van harte toejuichen :!:
Ik, en alle werkenden en nog meer mensen misschien, betalen wel even ietstjes meer als een 10e. als je gaat rekenen kom je over de 50% heen. inkomstenbelasting, btw enz...tel alles maar eens op
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 10 aug 2004 13:00

10 % weet ik niet. Ik geef wel aan het een of ander, maar om nou te zeggen dat het dat percentage is.....
Volgens mij is het niet afhankelijk van die 10 %, maar meer om het idee dat je niet alleen aan jezelf denkt.
Het kan ook best wat minder hoor met sommigen. Als je ziet, alles is voor jezelf, vakantie, lekker eten, toekomst e.d. Dan zou je idd een ander totaal kunnen vergeten.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Terug naar “Archief”