surfer schreef:op grond wat wij kunnen waarnemen en meemaken, dat is voor iedereen controleerbaar en dus één van de betere maatstaven. Wij zien de mensen om ons heen sterven, we begraven ze of cremeren ze, en horen nooit meer iets van ze. Sinds onheugelijke tijden.Op grond waarvan is dit de meest voor de hand liggende aanname? Ik denk dat je met jouw aannamen hier helemaal niet over een meest voor de hand liggend kunt spreken?
De claim van een leven na de dood is niet controleerbaar, het is niet meer dan een claim. Zoals vrijwel alle claims uit de bijbel.
Ja, duh. Leven na de dood valt evenzeer buiten ons waarnemingsvermogen als dood na de dood. Er kan op grond van zintuiglijke waarneming dus sowieso geen uitspraak over gedaan worden, en dus is jouw claim dat er geen leven na de dood is niets aannemelijker dan de christelijke claim dat het er wel is.
Ik kan je aanbevelen om eens wat bijbelkritisch werk te lezen, bijvoorbeeld van Thomas Paine (Age of Reason) of Robert Ingersoll. Zij kunnen je veel beter uitleggen dan ik waarom al die claims niet kloppen. Maar dat moet je wel durven...want grote kans dat je na lezing je geloof vaarwel zegt en je alleen nog de realiteit baseert.
Het is bijna aandoenlijk hoe naief je bent..