Ga jij naar de Hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2004 17:56

surfer schreef:
Op grond waarvan is dit de meest voor de hand liggende aanname? Ik denk dat je met jouw aannamen hier helemaal niet over een meest voor de hand liggend kunt spreken?
op grond wat wij kunnen waarnemen en meemaken, dat is voor iedereen controleerbaar en dus één van de betere maatstaven. Wij zien de mensen om ons heen sterven, we begraven ze of cremeren ze, en horen nooit meer iets van ze. Sinds onheugelijke tijden.

De claim van een leven na de dood is niet controleerbaar, het is niet meer dan een claim. Zoals vrijwel alle claims uit de bijbel.

Ja, duh. Leven na de dood valt evenzeer buiten ons waarnemingsvermogen als dood na de dood. Er kan op grond van zintuiglijke waarneming dus sowieso geen uitspraak over gedaan worden, en dus is jouw claim dat er geen leven na de dood is niets aannemelijker dan de christelijke claim dat het er wel is.

Ik kan je aanbevelen om eens wat bijbelkritisch werk te lezen, bijvoorbeeld van Thomas Paine (Age of Reason) of Robert Ingersoll. Zij kunnen je veel beter uitleggen dan ik waarom al die claims niet kloppen. Maar dat moet je wel durven...want grote kans dat je na lezing je geloof vaarwel zegt en je alleen nog de realiteit baseert.

Het is bijna aandoenlijk hoe naief je bent.. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 aug 2004 17:59

surfer schreef:Grappig, dit zegt Yael in een onderstaand topic:

Het rare is dat de Joden die ik gesproken heb helemaal niet in een hiernamaals geloven. volgens hen is dat ook niet te onderbouwen met de Tenach.
en gelijk hebben ze.

Terugredeneren uit het NT is trouwens volstrekt ongeloofwaardig, omdat het NT ná het OT geschreven is.

HEEEEEEEEEEEJ mijn woorden worden misbruikt. :? 8)
Ja snap het zelf ook nog niet helemaal, maar misschien dat 1 van de Messiasbelijdende Joden een antwoord heeft? (Invincible 8) :wink: )

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 aug 2004 18:01

Het is bijna aandoenlijk hoe naief je bent..
heb jij werk van één van beiden gelezen?

Naivititeit (worden als de kinderen) is overigens een voorwaarde voor het ingaan in het koninkrijk der hemelen, dus.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2004 18:03

surfer schreef:

Het ging mij niet om die boeken, maar om jouw opmerking waarin je zegt dat je je alleen nog maar op de realiteit baseert. Een grenzeloze overschatting van het menselijk kenvermogen..

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 aug 2004 19:03

surfer schreef:
Ik kan je aanbevelen om eens wat bijbelkritisch werk te lezen, bijvoorbeeld van Thomas Paine (Age of Reason) of Robert Ingersoll. Zij kunnen je veel beter uitleggen dan ik waarom al die claims niet kloppen. Maar dat moet je wel durven...want grote kans dat je na lezing je geloof vaarwel zegt en je alleen nog de realiteit baseert.

Ten eerste dit is off-topic, gezien de openingsposts (wanneer wordt er ingegrepen en deze hele discussie over de betrouwbaarheid van de Bijbel naar een andere site verplaatst),

Ten tweede ben ik niet zo heel bang een boek te lezen. De bijbel is waarheid, daar kunnen geen bewijzen tegenop.

Verder waarom laat je hier in dit topic zo duidelijk je missie voor het atheisme zien?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 05 aug 2004 09:38

surfer schreef:

Naivititeit (worden als de kinderen) is overigens een voorwaarde voor het ingaan in het koninkrijk der hemelen, dus.....

Weet je wat pas naief is? Geloven dat iets uit niets is ontstaan (evolutie theorie) Als je hierin gelooft heb je een groter geloof dan een Christen die in God de Schepper gelooft.

Groet Rene.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 aug 2004 10:34

Ik krijg het idee dat surfer wil bewijzen dat er een bepaalde god niet bestaat, nl. de god van de mathematische zekerheden. Welnu surfer, stel je gerust, zo'n (af)god bestaat inderdaad niet. Het enige probleem met jouw posts die ik hier heb, is dat je denkt dat de God van de Bijbel die mathematische afgod is. Dat is dus niet zo. De enige God, Die er is, is de God van Jezus Christus en Hij heeft Zijn eigen manieren om Zich aan de mens kenbaar te maken, zoals Hij dat al vele malen gedaan heeft. Hoe Hij dat doet kan denk ik het beste beschreven worden met een citaat van Pascal (sorry, maar het is in het engels):

The God of Christians is not a God who is simply the author of mathematical truths, or of the order of the elements; that is the view of heathens and Epicureans. He is not merely a God who exercises His providence over the life and fortunes of men, to bestow on those who worship Him a long and happy life. That was the portion of the Jews. But the God of Abraham, the God of Isaac, the God of Jacob, the God of Christians, is a God of love and of comfort, a God who fills the soul and heart of those whom He possesses, a God who makes them conscious of their inward wretchedness, and His infinite mercy, who unites Himself to their inmost soul, who fills it with humility and joy, with confidence and love, who renders them incapable of any other end than Himself.

All who seek God without Jesus Christ, and who rest in nature, either find no light to satisfy them, or come to form for themselves a means of knowing God and serving Him without a mediator. Thereby they fall either into atheism, or into deism, two things which the Christian religion abhors almost equally.

Without Jesus Christ the world would not exist; for it should needs be either that it would be destroyed or be a hell.

If the world existed to instruct man of God, His divinity would shine through every part in it in an indisputable manner; but as it exists only by Jesus Christ, and for Jesus Christ, and to teach men both their corruption and their redemption, all displays the proofs of these two truths.

All appearance indicates neither a total exclusion nor a manifest presence of divinity, but the presence of a God who hides himself. Everything bears this character.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 10:35

Ga jij naar de Hemel?
Ja dat weet ik zeker!

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 12:59

joepie schreef:Ga jij naar de Hemel?
Ja dat weet ik zeker!

Altijd?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 aug 2004 13:24

Yael schreef:Ja snap het zelf ook nog niet helemaal, maar misschien dat 1 van de Messiasbelijdende Joden een antwoord heeft? (Invincible 8) :wink: )

Ik ben wel Messiasbelijdend, maar geen Jood, weet je nog :wink:

Verder heeft het geen zin te reageren in dit topic, omdat Surfer toch niet met me wil praten. Althans, dat is het laatste wat ik heb gehoord. Maar vooruit:

"Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs?
God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer."
(Mar 12:27)

Eric.
Laatst gewijzigd door Invincible op 05 aug 2004 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.
..

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 13:26

caprice schreef:
Ja dat weet ik zeker!

Altijd?

Ja!

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 13:36

joepie schreef:
caprice schreef:
Ja dat weet ik zeker!

Altijd?

Ja!

Nooit eens twijfel (gehad)?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 13:39

caprice schreef:
joepie schreef:
caprice schreef:
Ja dat weet ik zeker!

Altijd?

Ja!

Nee, gelukkig niet. Ik weet dat mijn verlosser leeft!
En dat ik het eeuwige leven heb.
Ik geloof wat er staat in Johannus 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 13:41

joepie schreef:
caprice schreef:
joepie schreef:
caprice schreef:
Ja dat weet ik zeker!

Altijd?

Ja!

Nee, gelukkig niet. Ik weet dat mijn verlosser leeft!
En dat ik het eeuwige leven heb.
Ik geloof wat er staat in Johannus 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Wel strijd?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 13:44

Wat voor strijd?
Of ik moeite en verdriet op mijn pad heb gehad?
Genoeg, maar dat bracht me juist dichter naar God toe.

Terug naar “Archief”