Geef je 10% van je inkomen aan het goeie doel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 02 aug 2004 22:38

In opvanghuizen of het Leger des Heils hoef je echt geen geld te betalen. Slapen doen ze evengoed wel. Velen zijn het zelfs gewend om buiten te slapen en zitten er niet eens mee. Ik begrijp wel dat het moeilijk is als je zo'n vraag gestelt krijgt maar je kan dan toch uitleggen dat je geen geld wil geven maar alleen voeding aanbiedt? Willen ze dat niet, klaar! Dan heb jij je best gedaan en loop je naar de volgende b.w.v.
Refoweb is van ons allemaal :p

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 22:44

Hm, ik heb ze weleens horen verkondigen dat het Leger des Heils geld kost, maar dat is dus niet waar? Oke, weet ik dat ook weer.. tnxz :)

caprice

Berichtdoor caprice » 03 aug 2004 04:24

Liesl schreef:In opvanghuizen of het Leger des Heils hoef je echt geen geld te betalen. Slapen doen ze evengoed wel. Velen zijn het zelfs gewend om buiten te slapen en zitten er niet eens mee. Ik begrijp wel dat het moeilijk is als je zo'n vraag gestelt krijgt maar je kan dan toch uitleggen dat je geen geld wil geven maar alleen voeding aanbiedt? Willen ze dat niet, klaar! Dan heb jij je best gedaan en loop je naar de volgende b.w.v.

Dit was een vrouw die door haar man uit huis gezet was omdat ze christen was geworden. Het was ook geen standaard dakloze vrouw. Ze zei er ook bij dat ze zich schaamde om geld te vragen.

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 03 aug 2004 09:41

Aangezien ik meestal rood sta is dat wel erg moeilijk. Maar als ik normaal verdien zal ik proberen gul te geven...
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 03 aug 2004 20:40

caprice schreef:Dit was een vrouw die door haar man uit huis gezet was omdat ze christen was geworden. Het was ook geen standaard dakloze vrouw. Ze zei er ook bij dat ze zich schaamde om geld te vragen.

Je zult mij misschien een pessimist vinden maar toch zou ik zo iemand niet geloven omdat ik weet dat liegen verslavingsgedrag is. Mensen vertellen de gekste verhalen om aan geld voor dope te komen. Het kan niet gek genoeg.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 03 aug 2004 21:01

Beste snorbaarder,

In jou geval ga je op die 10 % regeling financieel nog vooruit. :lol:

eur0 100 rood is dan, euro 10 ontvangen. :mrgreen:
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

caprice

Berichtdoor caprice » 03 aug 2004 21:01

Liesl schreef:
caprice schreef:Dit was een vrouw die door haar man uit huis gezet was omdat ze christen was geworden. Het was ook geen standaard dakloze vrouw. Ze zei er ook bij dat ze zich schaamde om geld te vragen.

Je zult mij misschien een pessimist vinden maar toch zou ik zo iemand niet geloven omdat ik weet dat liegen verslavingsgedrag is. Mensen vertellen de gekste verhalen om aan geld voor dope te komen. Het kan niet gek genoeg.

Het zat in elk geval dieper dan haar mond. We hadden er nog even over gepraat, en toen ze weg liep zong ze één of ander opwekkingslied door de stationshal.

En ach, wat is die 50 euro nou. Teveel geld brengt alleen maar ongeluk. Als ik nu bedrogen zou zijn (dat geloof ik niet) dan is dat niet voor mijn verantwoording maar voor haar verantwoording toch?

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 03 aug 2004 21:20

caprice schreef:En ach, wat is die 50 euro nou. Teveel geld brengt alleen maar ongeluk. Als ik nu bedrogen zou zijn (dat geloof ik niet) dan is dat niet voor mijn verantwoording maar voor haar verantwoording toch?

Ik vind het op zich niet verkeerd hoor! Ik bekijk het nu ook maar van een digitale zijlijn ;-)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 aug 2004 22:12

Hmm... ik heb niet alles gelezen hoor, maar die gast die zit te bedelen krijgt dan juist wel weer iets om te laten zien dat ik van hem wil houden :) maar de tienden haal ik vast niet; als ik maar een vijfde of een derde haal als ik een normaal inkomen heb. Zodra je banktegoeden gaan stijgen moet je je gewoon heel hard af gaan vragen of je wel goed bezig bent. Het zit echt niet in percentages, maar wel in je intentie. Zie (en dat is vast ook al gezegd) het penninkje van de weduwe. Doe wel en zie niet om, laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet, en een iegelijk gaf naar hetgeen hij vermocht en zij hadden alle dingen gemeen (om maar even een paar teksten uit de kast te trekken) :D
Vooral dat laatste: nix tienden, maar een stukje christelijk communisme. Ben ik voor!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 aug 2004 22:17

Ok, heb pagina 2 nog eens gelezen, en ik zeg idd heel veel dubbel :D weer een bevestiging van mijn standpunt :wink:
ik kwam ook nog iets tegen in de buurt van 'als ze zo ondankbaar zijn geef ik niets meer' maar ik vraag me af of dat een goede houding is. Onvoorwaardelijkheid in alles (ook in het geven) is een groot goed, weet je 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 04 aug 2004 09:11

Chistelijk communisme. Nieuwe term voor mij die nochtans mijn hartelijke instemming verdient.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 09:33

Hm deden de christenen in de eerste gemeenten daar ook niet aan? Bezittingen verkopen en het geld delen met de anderen in de gemeente? Best goed, zolang we maar egen Ananiasjes en Safira'tjes worden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 04 aug 2004 09:37

Nee en al helemaal geen Mao's, lenin's of stalins. Zulk soort figuren kun je ook in de kerk krijgen ben ik bang voor.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 04 aug 2004 10:00

Jezus geeft in Matth. 23 aan dat het om de geest van het geven gaat.

Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof. Deze dingen moest men doen, en de andere niet nalaten. (vers 23)

Het al aangehaald penninkje van de weduwe illustreert dit ook nog. Wel dunkt me dat de tiendewet niet zo maar een wet is die vervallen is. Reeds in Gen. 14:20 komt dit gebruik voor en Jezus haalt hem met instemming -zie bovengenoemde tekst- aan. Het gaat echter om de geest van het geven. Heel mooie dingen zijn hier over te vinden in Handelingen, in de vroegchristelijke gemeente.

32 En de menigte van degenen, die geloofden, was een hart en een ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen.
33 En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen.
34 Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen.
35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.
36 En Joses, van de apostelen toegenaamd Barnabas (hetwelk is, overgezet zijnde, een zoon der vertroosting), een Leviet, van geboorte uit Cyprus,
37 Alzo hij een akker had, verkocht dien, en bracht het geld, en legde het aan de voeten der apostelen.

-hield de dominee zondag een preek over!-
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 12:02

Om het maar zo te zeggen: Je kunt tienden van wat je van God hebt gekregen aan je naasten geven... maar dat heeft geen zin als je geen tiende van de liefde die je van God krijgt doorgeeft aan anderen...

Om het maar met 1 Korintiers 13 te zeggen:

3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.

Moet je nagaan hoe weinig het dan baat om tienden te geven zonder liefde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”