Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 aug 2004 17:18

joepie schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Anders zou ik al helemaal een probleem hebben... want ik bid wel eens als ik alleen een onderbroek aanheb.... of een pyama (hoewel ik die haast nooit draag).... dan zou dat helemaal een probleem zijn.

Helemaal niet, want zeker in de binnenkamer hoef je je niet mooi te maken voor God. Maar een hoed wordt wel geboden in de samenkomsten.

Hoezo GEBODEN? Waar lees jij dat?
Staat nergens dat je een hoed op moet. Het gaat over gedekte hoofden en de betekenis daarvan heb ik al eens uitgelegd. Betekend helemaal niet dat je een hoed op moet. Die verkochten ze toen helemaal nog niet.

en ook op jouw standpunt is kritiek geweest. Heb je daar al op gereageerd?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 aug 2004 17:18

caprice schreef:
Marnix schreef:Anders zou ik al helemaal een probleem hebben... want ik bid wel eens als ik alleen een onderbroek aanheb.... of een pyama (hoewel ik die haast nooit draag).... dan zou dat helemaal een probleem zijn.

Helemaal niet, want zeker in de binnenkamer hoef je je niet mooi te maken voor God. Maar een hoed wordt wel geboden in de samenkomsten.

Waarom moet je je in het openbaar dan wel mooi maken voor God?

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 17:58

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Waarom moet je je in het openbaar dan wel mooi maken voor God?

Moest het volk Israël dat dan niet doen? (Exodus 19).

joepie

Berichtdoor joepie » 02 aug 2004 18:07

God heeft geboden gegeven en daar moet je aan gehoorzamen.
Als je dat niet doet ben je daaraan ongehoorzaam.
En die geboden gaan niet over kledingvoorschriften.
Dus daar kun je wel een bepaalde mening over hebben maar die zeker niet als gebod aan een ander opleggen.

Lees maar eens wat romeinen 14 daarover zegt:Geen aanstoot geven
13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven. 14 Ik weet en ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor hem, die iets onrein acht, is het onrein. 15 Want indien uw broeder door iets, dat gij eet, gegriefd wordt, wandelt gij niet meer naar de eis der liefde. Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus gestorven is. 16 Laat van het goede, dat gij hebt, geen kwaad gezegd kunnen worden. 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. 19 Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert. 20 Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. 21 Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot. 22 Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht. 23 Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En al wat niet uit geloof is, is zonde.

Dus of je nu wel of niet een hoed wil opzetten, er is geen gebod voor dat het wel of niet zou moeten. Het kan je overtuiging zijn dat je bepaalde gedeelte uit kunt leggen dat het zou moeten, maar ik kan het dus uit leggen dat het niet moet en dat er zeker niet bedoelt wordt dat je een hoed op zou moeten.
Dus we hebben beide een andere overtuiging.
Nu kan ik de mijne jou niet opleggen en jij de jouwe mij niet.
Maar laten we ieder zorgen dat wat we doen het ook doen zonder erover te twijfelen. Maar het uit geloof doen.
Dus draag jij een hoed omdat het jouw overtuiging is dat God dat van je vraagt, dan is het goed.
Draag ik er geen omdat ik overtuigt ben dat God het niet van mij vraagt is het ook goed.
Maar draag je een hoed omdat je denkt dat je daar anderen mee tevreden stelt en er niet van overtuigt bent dat het ook zo moet dan doe je zonde.

Pas nog een goede preek over gehoord. Als je die wilt lezen kan ik daar wel voor zorgen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 02 aug 2004 20:28

joepie schreef:God heeft geboden gegeven en daar moet je aan gehoorzamen.
Als je dat niet doet ben je daaraan ongehoorzaam.
En die geboden gaan niet over kledingvoorschriften.
Dus daar kun je wel een bepaalde mening over hebben maar die zeker niet als gebod aan een ander opleggen.

Lees maar eens wat romeinen 14 daarover zegt:Geen aanstoot geven
13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven. 14 Ik weet en ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor hem, die iets onrein acht, is het onrein. 15 Want indien uw broeder door iets, dat gij eet, gegriefd wordt, wandelt gij niet meer naar de eis der liefde. Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus gestorven is. 16 Laat van het goede, dat gij hebt, geen kwaad gezegd kunnen worden. 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. 19 Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert. 20 Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. 21 Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot. 22 Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht. 23 Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En al wat niet uit geloof is, is zonde.

Dus of je nu wel of niet een hoed wil opzetten, er is geen gebod voor dat het wel of niet zou moeten. Het kan je overtuiging zijn dat je bepaalde gedeelte uit kunt leggen dat het zou moeten, maar ik kan het dus uit leggen dat het niet moet en dat er zeker niet bedoelt wordt dat je een hoed op zou moeten.
Dus we hebben beide een andere overtuiging.
Nu kan ik de mijne jou niet opleggen en jij de jouwe mij niet.
Maar laten we ieder zorgen dat wat we doen het ook doen zonder erover te twijfelen. Maar het uit geloof doen.
Dus draag jij een hoed omdat het jouw overtuiging is dat God dat van je vraagt, dan is het goed.
Draag ik er geen omdat ik overtuigt ben dat God het niet van mij vraagt is het ook goed.
Maar draag je een hoed omdat je denkt dat je daar anderen mee tevreden stelt en er niet van overtuigt bent dat het ook zo moet dan doe je zonde.

Pas nog een goede preek over gehoord. Als je die wilt lezen kan ik daar wel voor zorgen.

maar bewijs mij nou eens vanuit de Schrift dat het werkelijk geen gebod is.

Dat zeg je nu wel zo, en ik meen dat de huidige hoed ook niet goed is, maar volgens mij is het weldegelijk een gebod.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 aug 2004 21:09

Bewijs dan eerst eens dat het wel een gebod is.
Er zijn tien geboden en daar staat hij niet tussen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 aug 2004 21:17

joepie schreef:Bewijs dan eerst eens dat het wel een gebod is.

Ik snap wat je zeggen wilt.
Alleen je argument vind ik niet steekhoudend.
Er zijn meer zaken die we wel doen, zien als een gebod, maar er niet tussen staat...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 02 aug 2004 21:25

allemaal zeer boeiend als je een hoed wilt draagen en anders doe je het niet
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

joepie

Berichtdoor joepie » 02 aug 2004 21:28

Night schreef:

Ik snap wat je zeggen wilt.
Alleen je argument vind ik niet steekhoudend.
Er zijn meer zaken die we wel doen, zien als een gebod, maar er niet tussen staat...

Toch zou ik niet weten wat?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 aug 2004 07:43

Dus als het buiten de 10 geboden staat is het ineens geen gebod meer. De Heere had het beter niet in de bijbel kunnen zetten dus?

Het is wel een gebod maar Hij fopt ons eigenlijk, want het is toch geen gebod omdat het niet in de 10 geboden staat.

Onderbouw dan eens waarom het geen gebod zou zijn.

met vr gr

JacobH

joepie

Berichtdoor joepie » 03 aug 2004 08:40

Waar staat dat het een GEBOD is?
Bewijs dat dan eerst maar.
Ik lees het nergens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2004 09:47

JacobH schreef:maar bewijs mij nou eens vanuit de Schrift dat het werkelijk geen gebod is.

Dat zeg je nu wel zo, en ik meen dat de huidige hoed ook niet goed is, maar volgens mij is het weldegelijk een gebod.

Aha... gaat dat zo tegenwoordig? Je moet bewijzen dat iets niet een gebod is... Zou het niet andersom moeten zijn? :)

Aragorn schreef:Waarom moet je je in het openbaar dan wel mooi maken voor God?

Caprice schreef:Moest het volk Israël dat dan niet doen? (Exodus 19).

Ik protesteer... Deze opmerking is off-topic... Wat heeft een hoed te maken met "je mooi maken voor God?"... Alsof het dragen van een hoed je mooi maakt voor God :D Ik lees nergens in de bijbel dat God een hoed mooi vindt :)

Want Caprice/JacobH, gebied God ergens de vrouwen van het volk Israel om een hoed te dragen? Of om hun hoofd te bedekken? Ik heb het nergens zien staan. Waarom, oh waarom als dit zo belangrijk zou zijn staat dit niet in het oude testament? Of is God pas later hoedjes mooi gaan vinden?

Leg mij eens uit JacobH, waarom gold dit gebod niet voor Joden in het OT en zou het wel voor ons gelden? Het feit dat het alleen in de brief aan Corinthe staat en niet in het oude testament bijvoorbeeld geeft voor mij wel aan dat dit cultuurgebonden is... Watn Paulus komt nergens in zijn brieven met nieuwe regels als ze niet cultuurgebonden zijn, wat Paulus schrijft in zijn brieven is allemaal gebaseerd op het hele oude testament en de vervulling daarvan door Jezus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 aug 2004 09:53

Nou, dat is nog maar de vraag. Toen ik een paar jaar geleden in Israel was, zag ik bijna alle orthodox joodse vrouwen met rok aan en een hoed op/hoofddoek om. Ik dacht: he, het zijn net refo's :D . Dus denk ik dat het wel in hun traditie zit. Of het ook in het OT beschreven staat weet ik niet zo 1-2-3, daar zouden we es naar op zoek kunnen gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 aug 2004 20:43

Marnix schreef:
JacobH schreef:maar bewijs mij nou eens vanuit de Schrift dat het werkelijk geen gebod is.

Aha... gaat dat zo tegenwoordig? Je moet bewijzen dat iets niet een gebod is... Zou het niet andersom moeten zijn? :)

Aragorn schreef:Waarom moet je je in het openbaar dan wel mooi maken voor God?

Caprice schreef:Moest het volk Israël dat dan niet doen? (Exodus 19).

Ik protesteer... Deze opmerking is off-topic... Wat heeft een hoed te maken met "je mooi maken voor God?"... Alsof het dragen van een hoed je mooi maakt voor God :D Ik lees nergens in de bijbel dat God een hoed mooi vindt :)

Want Caprice/JacobH, gebied God ergens de vrouwen van het volk Israel om een hoed te dragen? Of om hun hoofd te bedekken? Ik heb het nergens zien staan. Waarom, oh waarom als dit zo belangrijk zou zijn staat dit niet in het oude testament? Of is God pas later hoedjes mooi gaan vinden?

Leg mij eens uit JacobH, waarom gold dit gebod niet voor Joden in het OT en zou het wel voor ons gelden? Het feit dat het alleen in de brief aan Corinthe staat en niet in het oude testament bijvoorbeeld geeft voor mij wel aan dat dit cultuurgebonden is... Watn Paulus komt nergens in zijn brieven met nieuwe regels als ze niet cultuurgebonden zijn, wat Paulus schrijft in zijn brieven is allemaal gebaseerd op het hele oude testament en de vervulling daarvan door Jezus.

Waarom zou het cultuur gebonden zijn? Omdat het maar 1 keer in de bijbel staat. ?Is dat een gegronde reden? Bewijs mij dan eens. Als het slechts cultuur gebonden zou zijn. Waarom is het dan opgetekend in de bijbel?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 aug 2004 21:23

Je wilt nogal bewijzen zien, maar ondertussen praat je over de andere vragen heen.
Volgens mij moet er eerst nog maar "bewezen" worden dat het een "gebod" is. Want dat is nog steeds niet gebeurd.
De enige geboden die God heeft gegeven staan in het O.T.. Zoals Marnix al aanhaalde.
En die herhaalt Jezus nog eens als hij spreekt met de rijke jongeling. (Lucas 18: 18-27)
Niets over verplichte kledingvoorschriften.

Terug naar “Archief”