Berichtdoor joepie » 02 aug 2004 18:07
God heeft geboden gegeven en daar moet je aan gehoorzamen.
Als je dat niet doet ben je daaraan ongehoorzaam.
En die geboden gaan niet over kledingvoorschriften.
Dus daar kun je wel een bepaalde mening over hebben maar die zeker niet als gebod aan een ander opleggen.
Lees maar eens wat romeinen 14 daarover zegt:Geen aanstoot geven
13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven. 14 Ik weet en ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor hem, die iets onrein acht, is het onrein. 15 Want indien uw broeder door iets, dat gij eet, gegriefd wordt, wandelt gij niet meer naar de eis der liefde. Breng niet door uw eten hem ten verderve, voor wie Christus gestorven is. 16 Laat van het goede, dat gij hebt, geen kwaad gezegd kunnen worden. 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de heilige Geest. 18 Want wie door deze Geest een dienstknecht is van Christus, is welgevallig bij God, en in achting bij de mensen. 19 Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert. 20 Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. 21 Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot. 22 Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht. 23 Maar wie twijfelt, wanneer hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En al wat niet uit geloof is, is zonde.
Dus of je nu wel of niet een hoed wil opzetten, er is geen gebod voor dat het wel of niet zou moeten. Het kan je overtuiging zijn dat je bepaalde gedeelte uit kunt leggen dat het zou moeten, maar ik kan het dus uit leggen dat het niet moet en dat er zeker niet bedoelt wordt dat je een hoed op zou moeten.
Dus we hebben beide een andere overtuiging.
Nu kan ik de mijne jou niet opleggen en jij de jouwe mij niet.
Maar laten we ieder zorgen dat wat we doen het ook doen zonder erover te twijfelen. Maar het uit geloof doen.
Dus draag jij een hoed omdat het jouw overtuiging is dat God dat van je vraagt, dan is het goed.
Draag ik er geen omdat ik overtuigt ben dat God het niet van mij vraagt is het ook goed.
Maar draag je een hoed omdat je denkt dat je daar anderen mee tevreden stelt en er niet van overtuigt bent dat het ook zo moet dan doe je zonde.
Pas nog een goede preek over gehoord. Als je die wilt lezen kan ik daar wel voor zorgen.