Berichtdoor elbert » 04 aug 2004 08:14
Cathy schreef:elbert schreef:Het opvallende in het antwoord van deze catechismusvraag is, dat iemand die wedergeboren is, door de werking van de Heilige Geest wel dingen doet/kan doen die (echt) goed te noemen zijn, al is het volgens dezelfde catechismus wel zo dat dit maar een klein beginnetje betreft (Zondag 44, vraag en antwoord 114).
Wat doen we de Heilige Geest (en G.d) met zulke opmerkingen schro-me-lijk tekort.....

We doen de Heilige Geest en God hiermee niet te kort, we geven hiermee een eerlijke beschouwing van onszelf, van onze menselijke natuur. Iemand die tot geloof gekomen is, zal toch de rest van zijn leven last blijven houden van zijn/haar menselijke natuur. Daarom is elke daad die we doen met zonde bevlekt, zelfs onze goede daden (want dan zit er regelmatig toch een gedachte of bijbedoeling bij die niet goed is; bij mij wel in elk geval

). Wat God wil is dat wij volmaakt zijn en dat zal in de huidige bedeling nog geen realiteit zijn, maar pas bij Jezus' terugkomst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)