Geef je 10% van je inkomen aan het goeie doel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Geef je 10% van je inkomen aan het goeie doel?

Berichtdoor Motormuis » 30 jul 2004 23:10

Mensen,

Je bent christelijk, gaat naar de kerk, houdt van je naaste, leest bijbel, geeft collectegeld, adopteert een kind in india, noem maar op.

De bijbel geeft ons als norm, tienden te geven van ons inkomen. Ik vrees dat ik daar niet aan kom, ik geef wel aan goeie doelen, maar die 10% haal ik niet.

Zal de bijbel dit letterlijk bedoelen, tien procent van je inkomen weg te geven aan je noodlijdende naaste? En mag je dan je belastinggeld wat betaald wordt van je inkomen, er al bij insluiten? Met dat belastinggeld wordt immers (oa.) betaald aan werklozen, arbeidsongeschikten, weduwen, etc. etc. Ik vind dat altijd een moeilijk punt.

Dan nog. Stel we geven al die gelden. We lopen vervolgens door de stad en we zien arme stumperds op een bankje zitten. Vorige week had ik dat nog. Je loopt met een stel vrienden door Utrecht te slenteren, biertje drinken op een terras, lekker eten, kortom een mooie zomeravond. Daar zie je die arme stakker zitten, verwilderde baard, vijf blikjes bier van de euroshopper naast zich, geen uitdrukking in z'n ogen. Het flitst door je heen: Wat zou de barmhartige samaritaan hebben gedaan? Toch loop je door.
Een aantal uren en biertjes later, loop je weer over dezelfde gracht. Die man zit daar nog steeds. Iedereen loopt hem voorbij. Ik ook.

Ik blijf in gebreke.......

Ik verwacht niet zozeer een sluitend antwoord van jullie, dat kan wellicht ook niet. Maar herkennen jullie dit? Of wat doen jullie in zo'n geval?
Geen commentaar

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 30 jul 2004 23:37

In zo'n geval flitst het wel door me heen: wat zou Jezus doen? Genoeg geef je nooit, wat ik wel doe is om inplaats van aan kerken geld te geven aan projecten, in mijn geval veelal in Israël.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2004 23:59

Ik geef wel aan goede doelen, of het 10 procent is zou ik es moeten narekenen... Denk het niet... maar kom wel in de buurt... Aan Israel heb ik nog nooit wat gegeven :) Er zijn mensen die het geld of het eten wat je ermee kan kopen bijvoorbeeld veel beter kunnen gebruiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 31 jul 2004 00:01

ehm..

Geld is voor mij helemaal niet belangrijk. Toch kom ik denk ik door nalatigheid niet aan de 10 %.

Maar. Voor mij is tijd een veel groter offer, of opgeven van carriere voor werk in Gods koninkrijk.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 jul 2004 09:58

Marnix,
Gelukkig zijn er verschillen, er zijn talloos goede doelen, een ieder geeft aan een doel wat zijn of haar sympatie heeft, niets mis mee.
Phranz,
Je tijd, je carrière, ik heb bewondeering voor jonge mensen die dat doen, ik ben er jaloers op.
Dat is ook een stukje opvoeding om onze kinderen dat onder de aandacht te brengen. In onze gezindte is er dan nog wel wat werkte doen. Ook iets voor de kerken en onze opinieleiders.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 31 jul 2004 13:43

waarnemer schreef:In zo'n geval flitst het wel door me heen: wat zou Jezus doen? Genoeg geef je nooit, wat ik wel doe is om inplaats van aan kerken geld te geven aan projecten, in mijn geval veelal in Israël.

Ja, idd, wat zou Jezus doen? Ik vind het wel moeilijk. Al zou je die man een euro geven, dan kooptie er weer alcohol of drugs voor. Toch laat je hem zitten, in al z'n ellende. De ellende straalt ervan af. Dan zou je die arm om zo iemand heen moeten slaan, hem of haar liefde moeten geven. Maar dat vind ik zo moeilijk. Ik zeg het maar heel eerlijk, maar die mensen vind ik vaak zo vies, te vies bijna om aan te raken. Toch geeft het me altijd een beroerd gevoel zo iemand te zien zitten.
Geen commentaar

Aragorn

Re: Geef je 10% van je inkomen aan het goeie doel?

Berichtdoor Aragorn » 31 jul 2004 13:47

Motormuis schreef:Zal de bijbel dit letterlijk bedoelen, tien procent van je inkomen weg te geven aan je noodlijdende naaste? En mag je dan je belastinggeld wat betaald wordt van je inkomen, er al bij insluiten? Met dat belastinggeld wordt immers (oa.) betaald aan werklozen, arbeidsongeschikten, weduwen, etc. etc. Ik vind dat altijd een moeilijk punt.

Ik denk dat wij allemaal al wel 10% geven via ons sociale stelsel. In het oude Israel bestond zoiets niet en waren vrijwillige giften via de tempel het enige wat de armen kregen, nu is de staat gewoon tussenpersoon en betalen wij de armen, waarschijnlijk meer dan 10%.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niets meer hoeft te geven, want we hebben genoeg. :)

Met zwervers en geld geven vind ik ook altijd lastig. Waar kun je ze nu mee helpen? Oke, als je geld geeft kunnen ze weer een keer slapen of wat eten of nog een biertje drinken, maar dan houdt het toch op..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 13:47

Ja inderdaad... Jezus bood trouwens troost door die mensen over God te vertellen... Hij was niet rijk.... maar wel "rijk in het geloof" en daar deelde Hij royaal van uit.

En je kunt in plaats van die man een euro te geven natuurlijk ook een zak friet of zo voor hem halen. Weet je zeker dat dat geld goed besteed is :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 13:50

Marnix schreef:En je kunt in plaats van die man een euro te geven natuurlijk ook een zak friet of zo voor hem halen. Weet je zeker dat dat geld goed besteed is :)

Een broodje gezond is beter. :wink:

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. Toen ik een voor een zwerver een broodje kocht op het station (had naar eigen zeggen al bijna 24 uur niets gegeten) bedankte hij niet eens. Hij vroeg alleen wat erop zat. :|
Hij wilde in eerste instantie ook geld hebben, maar goed, ik heb mijn plicht gedaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jul 2004 13:58

Ja, ik had het pas ook nog. Eerst zij hij honger te hebben, en toen ik aanbood wat te halen had hij liever drinken. Goed, dan maar flesje halen bij de kiosk, zegtie: nee doe maar bij de Burger King. :mrgreen: Dat vond ik dan weer net iets tever gaan, ik ben ook geen ober, maargoed, hij zei dus ook nog dattie het nodig had om te kunnen slapen ofzo. Is dat zo, dat ze geld nodig hebben om te kunnen slapen?

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jul 2004 14:04

Dat zei een andere vrouw ook (ze was christin zei ze, ook nog even gepraat over Jezus enzv.). Had ze nodig om bij het leger des Heils een slaapplaats te krijgen of zo.

De pinautomaat gaf alleen maar briefjes van 50, dus ze had weer geluk. Ze wilde wel mijn bankrekeningnr. hebben, zodat ze het terug kon storten zodra ze weer geld had, maar ik heb nog niets gezien.

Dat geeft uiteindelijk niet, want is het niet Christus die ons bevolen heeft de armen te verzorgen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 14:41

caprice schreef:
Marnix schreef:En je kunt in plaats van die man een euro te geven natuurlijk ook een zak friet of zo voor hem halen. Weet je zeker dat dat geld goed besteed is :)

Een broodje gezond is beter. :wink:

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. Toen ik een voor een zwerver een broodje kocht op het station (had naar eigen zeggen al bijna 24 uur niets gegeten) bedankte hij niet eens. Hij vroeg alleen wat erop zat. :|
Hij wilde in eerste instantie ook geld hebben, maar goed, ik heb mijn plicht gedaan.

Precies :) Anderen helpen doe je als het goed is niet voor de bedankjes :) Wel kun je het beste het even vragen als iemand vraagt om geld: Heb je honger? Zin in een frietje / broodje gezond?

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 31 jul 2004 14:57

Even een tegen reactie.

Laatst was ik op het station. Een zwerver vroeg om 10 cent dan kon hij eindelijk een kopje koffie kopen (bij de Karstadt kun je ze gratis krijgen). Ik zei dat ik dat niet wilde geven en gaf hem 2 brötchen. Nouh... die man sprong een vreugdedans van dankbaarheid. mag ik die opeten? vroeg hij. Ja zei ik en ik pakte er zelf ook nog 2 (die ik stiekum had achtergehouden) en heb die, dubbel genietend met hem opgegeten. Ik vertelde wat over dat mijn moeder het had klaargemaakt e.d. Toen de trein naar Frankfurt kwam en ik in wilde stappen kwam hij nog achter me aan. He, bedankt het, en je moeder kan goed brood klaar maken.

Ik heb me zelden zo gelukkig gevoeld. En.. nog zeldener heb ik iemand zo gelukkig gezien.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!

er hat dir viel Gutes getan.

Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.

Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.

Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,

vielmehr als ein Vater es kann.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 jul 2004 15:21

Hoi, geld is voor ons erg belangrijk. Omdat wij heel zuinig leven, maar een inkomen hebben dat erg laag is, en hele hoge vaste lasten, en verhuizen kunnen wij niet. Wij kunnen geen 10% aan wat dan ook geven. Want wij staan zelf altijd rood, omdat we net zoveel inkomsten hebben als vaste lasten. Dus eten moet zo goedkoop mogelijk. Alles eigenlijk, de kachel zo min mogelijk aan, en als het moet in de winter, niet hoger dan 15 graden, snel douchen, weinig lampen aan, nou, ga zo maar door. Doordat je Christen bent, is het niet echt moeilijk altijd zuinig te doen, omdat wij geen eisen stellen en geen luxe hoeven. Maar alle spullen hebben wij tweede hands, of van familie gekregen. Soms lig ik wel wakker en dan denk ik, hoe moet het nou allemaal, en als alles nog duurder wordt, komen wij dan niet op straat te staan? Als gas en licht afgesloten moet worden , dan gaat het nog wel, als je maar water hebt, maar als je de huur niet meer op kunt brengen, dan wordt het pas echt eng.

Dus 10% kan er bij ons niet af, want dan moeten wij het gas laten afsluiten, of zo iets.
Naar he? Maar onze situatie zie je tegenwoordig steeds meer in Nederland.
Gezinnen met 900 euro inkomen en 860 euro aan vaste lasten.......... :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2004 15:45

:)

Misschien ter bemoeding goed om het verhaal van het "penningkse der weduwe" eens te lezen, die gaf met haar laatste 2 kopermuntjes volgens Jezus meer dan die rijken die er veel meer in gooiden.

Terug naar “Archief”