Hoe noem je je ouders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 08:28

graankorrel schreef:
pugna schreef:Ik gebruik heit of mem, afhankelijk van wie ik aanspreek.

U en jij gebruik ik allebei niet (ook de friese vertalingen daarvan niet). Gebruik meestal zinnen waar die woorden niet in nodig zijn. En anders spreek in ze aan in de derde persoon.

Bv. "Heit, hat heit de hûn al ieten joun?"

Prachtig, dat Friesch!

Idd errug mooi. Maar wat betekent het Pugna? Heeft papa de kippen al eten gegeven???

Ik zeg trouwens pa/ma en u/jij door elkaar heen. Bij ons in het dorp wordt veel "ge" en "gij" gebruikt (werd in ieder geval, misschien wordt dat wel minder). Vind ik ook wel mooie aanspreekvormen.
Geen commentaar

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 jul 2004 08:32

Motormuis schreef:
graankorrel schreef:

U en jij gebruik ik allebei niet (ook de friese vertalingen daarvan niet). Gebruik meestal zinnen waar die woorden niet in nodig zijn. En anders spreek in ze aan in de derde persoon.

Prachtig, dat Friesch!

Idd errug mooi. Maar wat betekent het Pugna? Heeft papa de kippen al eten gegeven???

Ik zeg trouwens pa/ma en u/jij door elkaar heen. Bij ons in het dorp wordt veel "ge" en "gij" gebruikt (werd in ieder geval, misschien wordt dat wel minder). Vind ik ook wel mooie aanspreekvormen.

pappa heeft pappa de hond al eten gegeven...

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 09:18

trijntjejohanna schreef:
Motormuis schreef:
graankorrel schreef:

Prachtig, dat Friesch!

pappa heeft pappa de hond al eten gegeven...

Bedankt :wink:
Geen commentaar

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 23 jul 2004 15:54

Ik zeg altijd gewoon jij en je, je ouders zijn de personen waar je het meest mee te maken heb en waar je(tot op zekere hoogte) het meest close mee ben, u klinkt zo afstandelijk. ik zou het vreselijk vinden als mijn kinderen later u tegen mij zouden zeggen!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 jul 2004 18:08

gewoon een beetje U of ontwijkend door een andere zin te formuleren waar het niet nodig is. ook weleens ge of gij.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 23 jul 2004 19:40

Ik zeg gewoon pa/pappa/ma/mamma maar net wat voor situatie het is, als ik iets van ze nodig heb is het al gauw pappa of mamma :wink: Verder zeg ik "je" tegen ze, heb nooit "u" hoeven zeggen.
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 jul 2004 16:04

Ik noem ze gewoon je en jij of pa en ma.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 jul 2004 16:18

Ik zeg ook altijd papa tegen mijn man. Dat is ouderwets en ook erg leuk.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 jul 2004 16:29

Mariamagdalena schreef:Ik zeg ook altijd papa tegen mijn man. Dat is ouderwets en ook erg leuk.

Tegen je man?

Je beschouwt hem toch niet als een soort vader?(Misschien vanwege het leeftijdsverschil?)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 jul 2004 17:39

Markie schreef:
Mariamagdalena schreef:Ik zeg ook altijd papa tegen mijn man. Dat is ouderwets en ook erg leuk.

Tegen je man?

Je beschouwt hem toch niet als een soort vader?(Misschien vanwege het leeftijdsverschil?)

Wel een beetje......... maar ik vind het ook lollig om papa te zeggen. Als we geen kinderen hadden, zou ik dat nooit zeggen, hoor.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 28 jul 2004 21:55

Mariamagdalena schreef:
Markie schreef:

Tegen je man?

Wel een beetje......... maar ik vind het ook lollig om papa te zeggen. Als we geen kinderen hadden, zou ik dat nooit zeggen, hoor.

Ik vind dat heel raar, hoor het wel eens vaker. Maar hij is jouw vader niet, dus is het ook niet correct dat je hem met papa aanspreekt. Het is ook niet ouderwets want dan spreek je hem aan met heer of baas, is nog bijbels ook.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 28 jul 2004 21:59

Paps en mams :D
Bedshaped

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 jul 2004 15:28

Memmem schreef:Ik vind dat heel raar, hoor het wel eens vaker. Maar hij is jouw vader niet, dus is het ook niet correct dat je hem met papa aanspreekt. Het is ook niet ouderwets want dan spreek je hem aan met heer of baas, is nog bijbels ook.

Wie ben jij om te oordelen dat het niet correct is, als ik papa zeg tegen de papa van mijn kids?
Als mijn man dat zelf ook tof vindt, dan is er niks mis mee. Het is alleen niet correct als hij het niet leuk zou vinden.
Bovendien is het wel ouderwets. In de generatie van mijn ouders, ook mijn ooms en tantes, mensen van tussen de 60 en de 75, daar spreken ouders elkaar ook vaak met mam of pap aan.
Heb ik zo vaak gehoord bij ouderen.

En heer of baas ga ik dus echt niet tegen mijn man zeggen, dan zou hij niet meer bij komen van het lachen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 29 jul 2004 17:58

Mariamagdalena schreef:
Memmem schreef:Ik vind dat heel raar, hoor het wel eens vaker. Maar hij is jouw vader niet, dus is het ook niet correct dat je hem met papa aanspreekt. Het is ook niet ouderwets want dan spreek je hem aan met heer of baas, is nog bijbels ook.

Wie ben jij om te oordelen dat het niet correct is, als ik papa zeg tegen de papa van mijn kids?
Als mijn man dat zelf ook tof vindt, dan is er niks mis mee. Het is alleen niet correct als hij het niet leuk zou vinden.
Bovendien is het wel ouderwets. In de generatie van mijn ouders, ook mijn ooms en tantes, mensen van tussen de 60 en de 75, daar spreken ouders elkaar ook vaak met mam of pap aan.
Heb ik zo vaak gehoord bij ouderen.

En heer of baas ga ik dus echt niet tegen mijn man zeggen, dan zou hij niet meer bij komen van het lachen.

Als ik zeg dat het niet correct is bedoel ik dat hij je papa nniet is en je dus in feite niet de waarheid spreekt. Dat je het doet moet je zelf weten maar ik vind het altijd lachwekkend. En je man met heer of baas aanspreken is pas ouderwets, lees maar eens oude boeken.

Ik spreek mijn ouders aan met papa en mama en mijn schoonmoeder met moe (in het dialect)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 jul 2004 18:26

Dat kun je wel zeggen, en vind jij het maar lachwekkend, er zijn ook kinderen die hun papa bij zijn naam noemen. Als ik goed nadenk, zeg ik eigenlijk alleen papa waar de kinderen bij zijn, en heel soms als we alleen zijn, omdat het een gewoonte is geworden. Maar iemand heet nou eenmaal papa of opa, als hij een opa is en er zijn steeds kleinkinderen over de vloer.
Ik snap niet wat daar gek aan is, maar het zal wel komen omdat jij heel veel jonger bent dan ik, dan kan jij het bij jezelf niet voorstellen.
Er komt ook nog eens bij dat mijn man een grijze dikke oudere man is. (53, bijna 54) En als het een slanke jeugdiguitziende man was, had ik het waarschijnlijk ook niet gezegt.

Terug naar “Archief”