vergeving van zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 18:51

kootje schreef:Nou beste Maarten, dan poog ik om het nóg helderder voor uw ogen te verklaren. Ik bedoel dus dit dat die zonden die ze beleden hebben dus wel vergeven zijn, maar de zonden daarna niet meer.

Of doel je meer op de mogelijkheid tot afval van het geloof?
nee je begrijpt me wel goed. Maar kootje, als ik letterlijk al mijn zonden moet belijden dan zal ik nooit zalig worden, het is mij immers onmogelijk om al mijn zonden te belijden. mijn natuur is zo verweven met de zonde dat ik 99% van mijn zonde niet erken als zonde. Verder klopt dit niet met je visie op het genadeverbond.

De onmogelijkheid tot afval van het geloof moet ik daar nu toch aan koppelen. In de eerste plaats geloof ik niet in een gedeeltelijke zondenvergeving, ik vind dat eerlijk gezegd een troosteloze leer. In de tweede plaats geloof ik niet en dat natuurlijk op grond van Gods Woord dat mensen die eenmaal oprecht geloofden van het geloof af kunnen vallen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2004 19:14

Maarten schreef:
kootje schreef:Nou beste Maarten, dan poog ik om het nóg helderder voor uw ogen te verklaren. Ik bedoel dus dit dat die zonden die ze beleden hebben dus wel vergeven zijn, maar de zonden daarna niet meer.

nee je begrijpt me wel goed. Maar kootje, als ik letterlijk al mijn zonden moet belijden dan zal ik nooit zalig worden, het is mij immers onmogelijk om al mijn zonden te belijden. mijn natuur is zo verweven met de zonde dat ik 99% van mijn zonde niet erken als zonde. Verder klopt dit niet met je visie op het genadeverbond.

De onmogelijkheid tot afval van het geloof moet ik daar nu toch aan koppelen. In de eerste plaats geloof ik niet in een gedeeltelijke zondenvergeving, ik vind dat eerlijk gezegd een troosteloze leer. In de tweede plaats geloof ik niet en dat natuurlijk op grond van Gods Woord dat mensen die eenmaal oprecht geloofden van het geloof af kunnen vallen.

Je kunt natuurlijk ook vragen om vergeving van ook die zonden waarvan je je niet eens bewust bent dat het zonden zijn....
En als je dat echt meent zul je vergeving ontvangen!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 jul 2004 13:09

Maarten schreef:

Dat heb ik dus in het tweede deel van m'n antwoord proberen te geven. Het gaat er om dat je hart oprecht is voor God. Het gaat er dus niet om of je elke zonde beleden hebt. Het gaat echter niet over zonden in de toekomst!!! Iedere keer weer moeten wij toevlucht nemen tot het bloed van Christus voor vergeving. Dat is niet iets werkheiligs, God zorgt ervoor dat wij terugkeren. God bidt voor ons dat ons geloof niet zou ophouden!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

jannes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

bekering

Berichtdoor jannes » 19 jul 2004 18:25

Hi,

Als Gods iets doet, dan doet Hij het goed. Heb je weleens iets van je zonden gezien? Je ongerechtigheid. Ben je weleens doodsbang voor de hel geweest? Als je door God bekeerd wordt, wordt je ook echt bekeerd! Maar dat proces kan wel langzaam gaan. We hebben niet allemaal een Paulus bekering. Soms wil ik bekeerd worden, soms niet. Soms denk ik dat ik echt mijn zonden belijdt. Maar soms ook niet. Soms denk ik dat ik God lief heb, met een hele blijde vreugde vanbinnen. Soms voel ik niks. Is dit waarachtig geloof, ik weet het niet. ik weet het niet. Ik ben weleens bang dat ik vals geloof. Dat ik niet oprecht spijt/berouw van mijn zonde heb. En dan heb ik maar 1 hoop. Ik kan bidden tot Jezus Christus. En wat kan ik nog meer doen? Mijn levenswandel zuiver maken en houden. Maar dat vindt ik zo moeilijk...... Ik wil ook weleens naar een cafe toe, maar als je daar het gedrag van mensen ziet, dan denk ik daar kan geen zegen oprusten. Dat kan niet. Bid, en u zal gegeven worden.

Jannes :?

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: bekering

Berichtdoor kootje » 20 jul 2004 07:57

jannes schreef:Hi,

Als Gods iets doet, dan doet Hij het goed. Heb je weleens iets van je zonden gezien? Je ongerechtigheid. Ben je weleens doodsbang voor de hel geweest? Als je door God bekeerd wordt, wordt je ook echt bekeerd! Maar dat proces kan wel langzaam gaan. We hebben niet allemaal een Paulus bekering. Soms wil ik bekeerd worden, soms niet. Soms denk ik dat ik echt mijn zonden belijdt. Maar soms ook niet. Soms denk ik dat ik God lief heb, met een hele blijde vreugde vanbinnen. Soms voel ik niks. Is dit waarachtig geloof, ik weet het niet. ik weet het niet. Ik ben weleens bang dat ik vals geloof. Dat ik niet oprecht spijt/berouw van mijn zonde heb. En dan heb ik maar 1 hoop. Ik kan bidden tot Jezus Christus. En wat kan ik nog meer doen? Mijn levenswandel zuiver maken en houden. Maar dat vindt ik zo moeilijk...... Ik wil ook weleens naar een cafe toe, maar als je daar het gedrag van mensen ziet, dan denk ik daar kan geen zegen oprusten. Dat kan niet. Bid, en u zal gegeven worden.

Jannes :?

Een kind van God heeft zijn vergeving niet altijd op zak. Je ziet dat terug in de psalmen, bijvoorbeeld 51. David teert hier niet op eerdere godsontmoetingen, maar heeft weer vergeving nodig.
Wees mij genadig, o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden. Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde. Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij. Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.
En God veracht dit gebed niet. Dat weet David ook: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten. Daarom, dit moeten we vasthouden!, vallen we in zonde of twijfelen we, we mogen altijd weer tot God gaan -zie o.a. mijn onderschrift. Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, Hij kan Zichzelf niet verloochenen (1 Kor. 13:13)
Je hoeft je vergeving niet af te laten hangen van je gevoel. Doe dat asjeblieft niet! Je gevoel doet wankelen, de zaligheid ligt in een Ander! Omhels Hem als je persoonlijke God, leg je zonden op Hem en je bent behouden. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; (Joh. 1:12) Als je begint te twijfelen, neem opnieuw de toevlucht tot Hem en leg je zonden weer op het Lam. Ga jezelf geen eisen opleggen wat gedachten over hel en verloren gaan betreft. Jezus doet dat ook niet. Hij wijst daar totaal niet op, maar wijst juist op de zonde van het niet in Hem geloven! En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel: Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; Het buiten Hem blijven doet God juist verdriet! Wat kun je nog meer doen, zeg je. Dit: tot God gaan en Hem omhelzen als de aangeboden Zaligmaker van de hemel. Wie dorst heeft kome en die wil neme het water des levens om niet. (Openb. 22:17) Die tot Mij komt, zal ik niet uitwerpen (Joh. 6:37).
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

André

Berichtdoor André » 23 jul 2004 22:21

We hebben ook een categorie mensen, baby/peuter/kleuter

Hoe zat dat ook alweer waren ze nu wel of geen verbonds kinderen van God?

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 27 jul 2004 12:23

Hun doop is een teken van het Verbond; dus Verbondskinderen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jul 2004 14:43

Europeaan schreef:Hun doop is een teken van het Verbond; dus Verbondskinderen.

Al is Verbondskind wel wat anders dan bekeerd.....!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Stacie

Berichtdoor Stacie » 27 jul 2004 17:07

heiden schreef:
joepie schreef:Volgens mij vraag je geen vergeving over je zonde als je niet bekeerd bent. Want hoe kom je anders aan zonde besef?

Ik snap niet zo goed wat je met dat laatste bedoeld. Omdat ik niet gelovig ben weet ik niet wanneer ik iets verkeerd doe ofzo? Daar heb je echt geen bijbel voor nodig hoor!
heiden 8)

Heiden,
joepie bedoelt gewoon dat je een christen bent als je zonde besef hebt (dus ziet wat je verkeerd doet) en dan vergeving vraagt.
Jij bent geen christen als je niet om vergeving vraagt. om het maar even zwart-wit uit te drukken
Je kan nog wel zien wat je fout doet, heb je helemaal gelijk in, heb je geen bijbel voor nodig.
dat is t verschil tussen een heiden en christen 8)

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Re: vergeving van zonde

Berichtdoor Eowyn » 29 jul 2004 12:52

columbus schreef:Stel, je bent niet ‘wedergeboren/ bekeerd’ hoe je het ook noemen wilt. Iedere dag vraag je God om vergeving van de zonde die je gedaan heb die dag. Dat doe je al vanaf je jeugd, misschien wel uit gewoonte.
Worden die zonden vergeven?
Of worden die zonden pas vergeven als je bekeerd bent?

alleen als je bekeerd bent.

Zie johannes 3:36
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Trouwens wel een rare vraag, want je bidt toch om vergeving, omdat je bewust bent van je zonde?
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 29 jul 2004 13:43

Eowyn schreef:
columbus schreef:Stel, je bent niet ‘wedergeboren/ bekeerd’ hoe je het ook noemen wilt. Iedere dag vraag je God om vergeving van de zonde die je gedaan heb die dag. Dat doe je al vanaf je jeugd, misschien wel uit gewoonte.

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Trouwens wel een rare vraag, want je bidt toch om vergeving, omdat je bewust bent van je zonde?

Wat is de definitie van bewust zijn?
1 Weten dat je zondig bent
2 Voelen dat je zondig bent

Beide zijn voor mij een reden om tot God te gaan en vragen om vergeving.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 29 jul 2004 13:51

orgeltje schreef:
Eowyn schreef:

Wat is de definitie van bewust zijn?

Ik denk antwoord 2, omdat bijna iedereen wel weet dat hij/zij weleens verkeerde dingen doet.

You find your own way

And so I say that

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jul 2004 14:14

orgeltje schreef:Wat is de definitie van bewust zijn?

En in beide gevallen ben je het je toch bewust? Als je het voelt weet je het ook. Als je het weet hoeft dat niet perse te komen omdat je het voelt (kan ook omdat iemand anders het tegen je zegt en je het daarmee eens bent ofzo), maar dat maakt in principe weinig uit.

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 29 jul 2004 14:16

Aragorn schreef:
orgeltje schreef:Wat is de definitie van bewust zijn?

En in beide gevallen ben je het je toch bewust? Als je het voelt weet je het ook. Als je het weet hoeft dat niet perse te komen omdat je het voelt (kan ook omdat iemand anders het tegen je zegt en je het daarmee eens bent ofzo), maar dat maakt in principe weinig uit.

weten kan alleen verstandelijk zijn toch?

You find your own way

And so I say that

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jul 2004 14:21

Ja, dat klopt. Het voelen is dan wel iets anders dan het weten, maar het weten volgt uit het voelen zegmaar. Nouja, beetje vaag, maar: je voelt het en daarom weet je het. Of: je hoort het van een betrouwbaar iemand en je weet het. Bijvoorbeeld.. :)

Terug naar “Archief”