Ben jij bekeerd of leef je nog onbekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 19 jul 2004 12:40

Ik vraag me af wat er precies onder bekeerd verstaan wordt; ik ging voorheen nooit naar de kerk, las nauwelijks in de bijbel en leefde 'er op los'. Sinds enige tijd lees ik wel in de bijbel, bid en ga (zo mogelijk) naar de kerk ook mijn levensdoel en instelling is veranderd. Ben ik nu bekeerd? Of wordt daarmee bedoelt dat er een bepaalde Godservaring aan ten grondslag moet liggen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jul 2004 13:19

Lana, dat is de eeuwige vraag op refoweb.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 19 jul 2004 14:21

Lana schreef:Sinds enige tijd lees ik wel in de bijbel, bid en ga (zo mogelijk) naar de kerk ook mijn levensdoel en instelling is veranderd. Ben ik nu bekeerd?

Het leven is al ingewikkeld genoeg, dus dat hoeft niet nog ingewikkelder. Kun je deze opsomming taxeren als werk van de Heilige Geest? Ik zou denken van wel. Zeker als je erbij zegt dat je levensdoel en instelling veranderd is. Wat wil je als bekeerde christen nog meer?

In feite doe je nu precies wat Jezus zegt in de Bergrede (Matt. 6): Zoek eerst het Koninkrijk van God en de rest zal u bovendien geschonken worden.

Als dat je instelling is, hoef je aan je bekering niet te twijfelen.

Laat je bemoedigen door de zaligsprekingen van Matt. 5 (ook Bergrede dus). Want die zijn allemaal ook op jouw van toepassing! Gefeliciteerd!!

André

Berichtdoor André » 19 jul 2004 20:11

Lana schreef:Ik vraag me af wat er precies onder bekeerd verstaan wordt; ik ging voorheen nooit naar de kerk, las nauwelijks in de bijbel en leefde 'er op los'. Sinds enige tijd lees ik wel in de bijbel, bid en ga (zo mogelijk) naar de kerk ook mijn levensdoel en instelling is veranderd. Ben ik nu bekeerd? Of wordt daarmee bedoelt dat er een bepaalde Godservaring aan ten grondslag moet liggen?

Wat denk je zelf, je leeft er niet meer oplos, dus wsl probeer je nu te leven naar Gods geboden, en ben je er serieus mee bezig en dat je levensdoel is veranderd zegt denk ik ook wel iets...........

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 jul 2004 13:03

Ja ik ben bekeerd :)

Ik heb altijd al in G.d geloofd, Hem altijd al ervaren (afgezien van de dalen) zolang ik mij herinner.
Ben nooit het echte slechte pad op gegaan ofzo, ben best een braaf ventje :) maar het heeft me wel jarenlang aan radicaliteit ontbroken. Ik denk dat de omslag daarin op de EO-Jongerendag 1999 is geweest, met het thema 'Keep the faith'. Sindsdien ben ik echt gaan verlangen naar meer en meer van G.d. En boy, dat is een uitdaging :o dat is het enige wat me nog echt kan boeien in dit leven, de rest is bijzaak.

Mijn doelen in dit leven zijn er op het moment 2:
*Zijn stem leren verstaan, meer en meer en helderder.
*Ontvangen van meer van Zijn HeiligeGeest, en alle gaven en vruchten die daarbij komen kijken.
Ze overlappen elkaar een beetje, maar deze 2 doelen wil ik echt heel erg uitdiepen in mijn toch al te korte leventje. Hier ben ik voorlopig wel zoet mee.

Een 3de:
*Kennis ontrent het geloof vermeerderen. Maar dat gaat helemaal vanzelf op fora als deze.

En ja ik faal vaak :( en ja het is soms zwaar :( maar daarin ligt een uitdaging.
En ja ik weet dat ik uiteindelijk bij mijn Vader kom. Ik hoop dat mijn leven iets voor Hem mocht betekenen.

Tot zover denk ik :roll:

Eric.
..

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 05:49

Europeaan schreef:
Lana schreef:Sinds enige tijd lees ik wel in de bijbel, bid en ga (zo mogelijk) naar de kerk ook mijn levensdoel en instelling is veranderd. Ben ik nu bekeerd?

Het leven is al ingewikkeld genoeg, dus dat hoeft niet nog ingewikkelder. Kun je deze opsomming taxeren als werk van de Heilige Geest? Ik zou denken van wel. Zeker als je erbij zegt dat je levensdoel en instelling veranderd is. Wat wil je als bekeerde christen nog meer?

In feite doe je nu precies wat Jezus zegt in de Bergrede (Matt. 6): Zoek eerst het Koninkrijk van God en de rest zal u bovendien geschonken worden.

Als dat je instelling is, hoef je aan je bekering niet te twijfelen.

Laat je bemoedigen door de zaligsprekingen van Matt. 5 (ook Bergrede dus). Want die zijn allemaal ook op jouw van toepassing! Gefeliciteerd!!

Gaat dat zo makkelijk? De mens is maar al te bereidwillig om zelf te werken hoor, en met zijn godsdienst nog een heel eind te komen. Er zijn er tienduizenden die elke zondag twee keer naar de kerk gaan, bidden, bijbellezen, maar onbekeerd voortleven.
Het is daarom goed om jezelf te beproeven of het wel echt werk van God is.

Lees eens het boek 'De bijna-christen ontdekt' van Matthew Meade.
Het is ook goed om de preken van Smytegelt te lezen en het boek 'Toetsteen der ware en valse genade' van Th. van der Groe.

Al ons werk moet afgebroken worden, en alleen Gods werk zal dan overblijven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jul 2004 14:00

Eerste reactie: *zucht*

Tweede reactie: nee, ik ben niet bekeerd denk ik zo. Ik zou willen dat ik het kon geloven. Ik zou willen dat ik een echte liefdevolle relatie met God zou hebben. Het schijnt niet te mogen... Niet dus...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 jul 2004 14:36

kurtyo schreef:Ik zou willen dat ik een echte liefdevolle relatie met God zou hebben. Het schijnt niet te mogen... Niet dus...

Als de wil er is ben je al een heel eind. G.d wil het namelijk ook, ZEKER weten.
Dat het niet 'mag' is per definitie onzin.

Ik kan je alleen maar aanraden Hem te zoeken in gebed, je hart uit te storten voor Hem. Bij mij werkt dat altijd.
Wie zoekt, die vind.
Wie klopt, die zal worden opengedaan.
En daar mag je G.d aan houden.

Ik bidt voor je :wink:
..

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 25 jul 2004 15:22

Het moeilijke in deze discussie(s) vind ik dat je aan de ene kant niets 'mag' doen, het is immers geen werkverbond (meer). Maar aan de andere kant wordt er gezegd dat het te 'makkelijk' is om bijvoorbeeld te denken zoals Europeaan het verwoordde, terwijl het wel zo in de bijbel staat (!)

Ik begrijp dat het een heel persoonlijke interpretatie is, maar het blijft daardoor heel moeilijk om er 'vat' op te krijgen (in hoeverre je dat zou moeten willen natuurlijk :roll: )

André

Berichtdoor André » 25 jul 2004 21:01

Ja, ik ben een kind van God, Hij heeft mij als Zijn kind aangenomen.
Hij heeft geleden voor o.a. mij aan het Kruis, daarvoor dank ik God.
Ik heb mij bekeerd tot Hem, omdat ik weet dat ik niet zonder Hem kan leven.
Ik merk in mijn leven dat Hij voor mij zorgt iedere dag opnieuw.

Terug naar “Archief”