Kerk moet gez. seksualiteit prediken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jan 2003 21:14

Ik weet niet in welke kerk je komt, maar bij ons wordt er nooit omheen gedraait. Maar wat wil je nu eigenlijk van de preekstoel horen?
Vind je dat de dominee sexuele voorlichting moet geven?
Of dat er gezegt wordt tot hoe ver mag je gaan?
Dat is toch voor zoveel dingen. Wat voor de 1 nog goed is is voor de ander al te ver.
Het is als eerste een taak die je als ouders krijgt.
Je kinderen opvoeden in de vreze des Heren, en daar hoort hoe om te gaan met je sexuele gevoelens etc. bij. Hoe wil God dat we daar mee omgaan. En bij ons wordt er voldoende aandacht aan besteed in de kerk, dus wij hebben niet te klagen ;-)

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 jan 2003 21:27

[quote] Ik vindt dit een beetje een non-issue. [/quote]

Meen je dit werkelijk? Als iedereen van de hoed en rand wist, of de bloemetjes en de bijtjes, zo je wilt. Hoe komt het dan dat er in Nederland speciale opvangcentra zijn voor tienermoeders uit alle delen van de bevolking. In het "christelijke VS" is het echt een probleem, maar ook in Nederland kan het een probleem worden.

[quote] Als het dan toch moet, dan liever in het pastoraat. [/quote]

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit voor veel jongeren en jongvolwassenen een drempel opwerpt. De stap naar een pastor is bij onderwerpen waar nog altijd een taboe op ligt niet eenvoudig. Als de stap dan gemaakt wordt is dat vaak omdat er grenzen zijn overschreden.

Trouwens wat is er mis mee om te weten waar je grenzen liggen.

Ikzelf ben dus een voorstander voor meer openheid, dus ook vanaf de kansel. Overal kun je tegengenwoordig geconfronteerd worden met verschillende vormen en uitingen van seksualiteit, behalve in de kerk?
Dat terwijl de kerk, die midden in de wereld staat, een helder geluid zou moeten geven over wat de HEERE GOD, bedoelt heeft met seksualiteit.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jan 2003 21:32

Die tienermoeders zitten daar niet omdat ze niet voorgelicht zijn, maar waarschijnlijk te veel en te vroeg.
Ik ga er vanuit dat als er onder de christenen tiener moeders zijn ze opgevangen zullen worden in hun eigen gezin/gemeente.
En de wereld is wat dat betreft erg open in de sexuele voorlichting.

Maar misschien kun je aangeven welke kerk. Want ik voel er helemaal niets bij, als je in het algemeen stelt dat 'de Kerk' er weleens meer aan mag doen. Want bij ons heb je geen klagen.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 07 jan 2003 21:33

Een preek duurt maar 1,5 uur, je kunt niet alles aankaarten en daarom hebben we ook verenigingen, folders, voorlichting, cathechesatie..... kunnen we daar er niet wat meer aan doen?
Credo ergo sum

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 07 jan 2003 22:39

Ik denk dat het ook afhangt naar wat voor kerk je gaat. Als bij mij in de kerk de ds. het eens uitgebreid over sex zou gaan hebben....nou ik weet niet wat de kerkenraad dan zou doen. Ik denk ook dat veel dominees zelf niet eens weten hoe ver ze kunnen gaan over het onderwerp sex in hun preek. Het is misschien voor de dominees verstandig om tijdens een 'dominee-vergadering' (als dit bestaat) het onderwerp sex bespreekbaar te maken. Misschien doen ze dit al wel maar daar merken we dan jammergenoeg weinig van in de preken.

Het is dan denk ik ook belangrijk dat (en dan vooral in de gereformeerde kringen) het onderwerp sex eerst goed bespreekbaar moet zijn op jeugdverenigingen en catechisaties. En ook in het gezin zelf!!

:oops:

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 07 jan 2003 22:48

ik zou het niet goed keuren dat een dominee achter zijn kansel in de kerk over sex ualieteit gaat preken
een dominee ver kondigt het woort van god en geen sex zo dominee vind ik dan niet in de kerk passen

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 jan 2003 23:39

Seksuele opvoeding ligt primair in het gezin.
Daar moet het beginnen.
De vraag is of de kerk daarin zijn inspraak mag en moet hebben.
Voorleven en richting geven mag wat mij betreft zeker!
De vraag is of de dominee mij moet gaan vertellen hoe ik mijn seksuele verkeer moet gaan inrichten. Waarschijnlijk zullen we het wel eens zijn, maar toch..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 07 jan 2003 23:59

Inderdaad we zijn het waarschijnlijk wel met elkaar eens. Ik stel ook stellig dat we het over seksualiteit moet gaan. Oftewel over de omgang met je partner. Niet over seks en over hoe ver je mag gaan. Aanmoedigen dat we er in het gezin over moeten hebben is belangrijk. Een dominee zou hier de aangewezen persoon voor moeten zijn. Toen ik zelf grote vragen had heb ik pastoraal goede gesprekken gehad. Enige tijd later merkte ik dat de predikant een goede preek had over seksualiteit. Ik weet dat het veel mensen goed heeft gedaan. Het was allemaal heel helder. Het hoeft niet elke week over seksualiteit te gaan maar ook in de kerk moet het niet worden 'vergeten'. Ik hoop alleen maar dat veel meer mensen heel serieus met dit onderwerp omgaan.
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

elis000
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elis000 » 08 jan 2003 08:18

ik vind dat de sexuele opvoeding allereerst thuis moet plaatsvinden. die taboe moet weg.
Het is een beetje raar als de dominee vanaf de preekstoel een beetje over sex gaat preken, maar de dominee hoort de jeugd wel te waarschuwen voor sex voor het huwelijk. dit onderwerp kan weer op de catechesatie uitgebreid worden.

Ik vind wel dat er steeds meer over gepraat word, die taboe gaat heel langzaam een beetje weg, dat merk ik wel tenminste.

gr :D

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 08 jan 2003 23:14

[quote]Ik ga er vanuit dat als er onder de christenen tiener moeders zijn ze opgevangen zullen worden in hun eigen gezin/gemeente. [/quote]

Was dat maar waar. In een aantal gevallen zal dat wel zo zijn, maar veelal niet. Bedenk wel dat we het in deze gevallen hebben over seks buiten het huwelijk.

[quote]Maar misschien kun je aangeven welke kerk. Want ik voel er helemaal niets bij[/quote]

Ik zou niet kunnen zeggen welke het beter doet dan anderen,maar dat wil ik ook niet. Wel ben ik blij, dat het in jouw kerk wel goed gaat.

[quote]Als bij mij in de kerk de ds. het eens uitgebreid over sex zou gaan hebben....nou ik weet niet wat de kerkenraad dan zou doen.[/quote]

Die zouden van het boek Hooglied al rode oortjes krijgen?

[quote]ik zou het niet goed keuren dat een dominee achter zijn kansel in de kerk over sex ualieteit gaat preken
een dominee ver kondigt het woort van god en geen sex zo dominee vind ik dan niet in de kerk passen[/quote]

Waarom doen we het boek Hooglied dan niet in de ban, hup scheur maar uit je bijbel.

[quote]Toen ik zelf grote vragen had heb ik pastoraal goede gesprekken gehad. Enige tijd later merkte ik dat de predikant een goede preek had over seksualiteit. Ik weet dat het veel mensen goed heeft gedaan.[/quote]

Geweldig. Trouwens wat ik nu vraag is niet onaardig bedoelt, maar kon je dat thuis niet leren dan? Er zijn er die vinden dat het in binnen het gezin hoort te blijven ver van de kansel.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jan 2003 08:42

Als je spreekt over maar een aantal gevallen wel en veel gevallen niet, dan moet ik je toch corrigeren. Het is mijns inziens andersom.
In veel gevallen zullen buitenechtelijk zwanger geworden meisjes opgevangen worden in hun gezin/gemeente. Als dat niet zo is , is er wezenlijk iets mis met het Christen zijn van die mensen die om dat meisje heen staan.
Ik heb in mijn omgeving al regelmatig meegemaakt dat er meisjes zwanger waren, en die zijn allemaal opgevangen in het gezin waar ze wonen. Je kunt natuurlijk proberen een vertekend beeld te geven. Maar ik wil dat toch even gecorrigeerd zien.
Die opvang huizen zitten inderdaad vol met onkerkelijke meisjes.

En het is niet de taak van een dominee om de jeugd voor te lichten. Dat is primair de taak van de ouders.
Maar dat een dominee niet schuwt om de sexualiteit te behandelen, of hooglied te bepreken is mijns inziens een normale zaak.
Alleen moet je niet de voorlichting van een predikant gaan verwachten.

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 09 jan 2003 14:43

er worden veel dingen door elkaar gehaald. Seksualiteit is geen seks. Praten over seksualiteit is geen voorlichting. Een predikant kan mijns inziens (met de bijbel ernaast) de discussie op gang brengen over seksualiteit. De preken zijn niet bedoeld als algemene voorlichting compleet met gedetailleerde beschrijving.

Ik heb ontdekt dat het in het gezin ook goed te bespreken valt al is het taboe daar nog niet zo lang geleden verbroken. Dominees hebben in deze tijd dus des te meer taak om een discussie op gang te brengen. Anders voedt het volk zich wel met overige seculiere kanalen en dat zou pas echt jammer zijn.....
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 jan 2003 15:26

Anders voedt het volk zich wel met overige seculiere kanalen en dat zou pas echt jammer zijn.....
dat is volledig voor eigen rekening van het volk...

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 09 jan 2003 20:43

Die opvang huizen zitten inderdaad vol met onkerkelijke meisjes.

Steek je hoofd maar in het zand.
Sorry, ben je er wel eens geweest of heb je er contacten, ik wel.
Het is logisch dat je hoort van gezinnen, die hun kind opvangen, maar denk je dat als ze dat niet doen dat ook zo open naar buiten zullen brengen?

Als dat niet zo is , is er wezenlijk iets mis met het Christen zijn van die mensen die om dat meisje heen staan.

Een christen is jammergenoeg niet beter, dat een niet-christen. We zouden wel beter moeten kunnen doen, we hebben immers GOD aan onze zijde. We moeten er wel steeds weer bij bepaald worden wat goed is, mensen zijn nogal vergeetachtig, weet je.

er worden veel dingen door elkaar gehaald. Seksualiteit is geen seks.

Je hebt helemaal gelijk. Seksualiteit is meer.

Ik heb ontdekt dat het in het gezin ook goed te bespreken valt al is het taboe daar nog niet zo lang geleden verbroken.

Tuurlijk is het gezin een goede plaats, waar je het als ouders voor kunt leven en in veiligheid kunt bepraten. Maar dit geld lang niet voor elk gezin er zijn nog voldoende ouders, die zich laten verrassen door wat kinderen/jeugdigen leren buiten het gezin, op school, in de speeltuin.....
Wat wil je als christen, wil je dat je kind een verwrongen beeld van seksualiteit krijgt, een zuiver beeld zoals GOD dat wil. Daarnaast zijn er ook nog ouder die zelf een verwrongen beeld over seksualiteit hebben, wie in het gezin moet ze daarvan overtuigen. Een dominee kan het onderwerp bespreekbaar maken en wijzen op wat zuiver is.

onderzoekt ALLE dingen en behoud het goede

Ik hoop niet dat je bedoelt dat we alles maar moeten uitproberen en dan maar kijken wat goed is. Maar de bijbelse toepassing bedoelt, dat we alles dat we op ons afkrijgen moeten toetsen aan de bijbel en als het goed is, er dan ons dan pas mee inlaten.

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 09 jan 2003 21:19

Volgens mij is de Bijbel er duidelijk over: 7e gebod.
Alhoewel dat niet veel verder wordt uitgewerkt.
ik denk dat het goed is om als amtsdragers hier
niet omheen te draaien en ronduit moeten zeggen
waar het op staat.

Terug naar “Archief”