Emotie is niet altijd oppervlakkig, maar emotie is wel vaak misleidend.
Daarmee bedoel ik niet dat je gevoel kunt uitsluiten als het om geloven gaat, maar het is niet goed om alleen op je gevoel af te gaan. Denk ik.
Moderator: Moderafo's
Motormuis schreef:Pieter schreef:Emotie is niet altijd oppervlakkig, maar emotie is wel vaak misleidend.
Daarmee bedoel ik niet dat je gevoel kunt uitsluiten als het om geloven gaat, maar het is niet goed om alleen op je gevoel af te gaan. Denk ik.
Eens. Had ik hiervoor ook al gezegd
Gershwin schreef:Emotie heeft wel degelijk met je geloof te maken, evenals verstand. Geloof is denk ik niet iets dat op zich staat, maar dat gewoon door je hele wezen werkt. "Heb de Heere uw God lief met uw hele hart, hele verstand, heel uw ziel, heel uw kracht".
Gershwin schreef:Precies, das een kwestie van smaak, maar volgens mij is de vraag of je je geloof op meer of mindere wijze uit via je emoties eveneens een kwestie van persoonlijkheid, en zegt het niet zozeer iets over de inhoud van je geloof als wel over je manier van geloofsbeleving. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn: Paulus komt ook heel wat rationeler op mij over dan Johannes, desalniettemin waren ze beiden apostel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten