Hoe diep zit ons geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 jul 2004 12:15

Emotie is niet altijd oppervlakkig, maar emotie is wel vaak misleidend.

Daarmee bedoel ik niet dat je gevoel kunt uitsluiten als het om geloven gaat, maar het is niet goed om alleen op je gevoel af te gaan. Denk ik.

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 20 jul 2004 12:16

Zelf ben ik van mening dat het geloof dat veel jongeren kennen erg opgelegd is. De beschermde opvoeding, de leerstellingen alles wordt zo voor je neergelegd alsof je even een handleiding doorwerkt. Maar dat is het geloof niet alleen. Er is een verschil tussen moeten kennen en willen kennen.
Het geloof uit zich door werken, niet door emotie's. Emoties kunnen niet leiden, is een lege huls al ziet het er prachtig uit. Het is tijdelijk en enorm voor jezelf. Want ik kan wel zien dat iemand emotie heeft, het doet mij niet zoveel. Als iemand blij is kan ik ook wel de wil hebben om blij te zijn, dan kan ik ook blij worden maar ik heb niets.
Geloof is kennis hebben van de liefde.
Heb een beugel en een buikje.
Beati pauperes spiritu
Bedankt
Also known als Zorro in de bus bij Funlover =)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 12:20

Pieter schreef:Emotie is niet altijd oppervlakkig, maar emotie is wel vaak misleidend.

Daarmee bedoel ik niet dat je gevoel kunt uitsluiten als het om geloven gaat, maar het is niet goed om alleen op je gevoel af te gaan. Denk ik.

Eens. Had ik hiervoor ook al gezegd :wink:
Geen commentaar

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 20 jul 2004 12:22

Motormuis schreef:
Pieter schreef:Emotie is niet altijd oppervlakkig, maar emotie is wel vaak misleidend.

Eens. Had ik hiervoor ook al gezegd :wink:

Op je gevoel afgaan is zelfs heel gevaarlijk, dan leg je de grond in jezelf en niet in de aangebrachte verzoening van Christus. Zelf ben je zo veranderlijk als wat, daar moet je je zekerheid niet van af laten hangen. Ik zeg het heel gemakkelijk, ik weet dat de praktijk weerbarstiger is.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 jul 2004 12:25

MM schreef:Eens. Had ik hiervoor ook al gezegd

Natuurlijk. Twee zielen, één gedachte. Hoe eensgezind 8)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jul 2004 12:31

Emotie heeft wel degelijk met je geloof te maken, evenals verstand. Geloof is denk ik niet iets dat op zich staat, maar dat gewoon door je hele wezen werkt. "Heb de Heere uw God lief met uw hele hart, hele verstand, heel uw ziel, heel uw kracht".

PS Picardijn, je hebt mn ex-onderschrift gejat... :? :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 12:55

Gershwin schreef:Emotie heeft wel degelijk met je geloof te maken, evenals verstand. Geloof is denk ik niet iets dat op zich staat, maar dat gewoon door je hele wezen werkt. "Heb de Heere uw God lief met uw hele hart, hele verstand, heel uw ziel, heel uw kracht".

Da's waar, maar dat dat dan altijd een hele emotionele bedoening moet worden, dat lees ik nergens in de bijbel. Hou er sowieso niet van om dat collectief te doen, maar goed, da's persoonlijke smaak.
Geen commentaar

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jul 2004 13:32

Precies, das een kwestie van smaak, maar volgens mij is de vraag of je je geloof op meer of mindere wijze uit via je emoties eveneens een kwestie van persoonlijkheid, en zegt het niet zozeer iets over de inhoud van je geloof als wel over je manier van geloofsbeleving. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn: Paulus komt ook heel wat rationeler op mij over dan Johannes, desalniettemin waren ze beiden apostel.

Goodbye.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 14:34

Gershwin schreef:Precies, das een kwestie van smaak, maar volgens mij is de vraag of je je geloof op meer of mindere wijze uit via je emoties eveneens een kwestie van persoonlijkheid, en zegt het niet zozeer iets over de inhoud van je geloof als wel over je manier van geloofsbeleving. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn: Paulus komt ook heel wat rationeler op mij over dan Johannes, desalniettemin waren ze beiden apostel.

Amen! En dan hebben we het nog niet eens over Petrus gehad :wink:
Geen commentaar

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 20 jul 2004 14:39

Volledig met je eens, zeker in forums e.d. zal er ook weinig diepgang inzitten. Hoewel jongeren onderling best diepgaande gesprekken kunnen hebben. Meer als ouderen onder elkaar volgens mij.

Je kan een hoop zeggen met weinig woorden en weinig zeggen met veel woorden, dit laatste vind ik altijd heel kenmerkend voor mensen die alles zo goed van de Bijbel denken te weten.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

joris

Berichtdoor joris » 20 jul 2004 19:15

emotie is nooit oppervlakkig.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 jul 2004 22:42

Hij kent uw smarten. Hij is bezocht met uw verdrukkingen, Elke zucht die u ontsnapt, vangt Zijn oor op. Elke traan die uw oog vertroebelt, wordt in Zijn fles opgevangen. Elke pijnscheut die uw hart doorsteekt, doet ook het hart van Jezus beven. Als u op deze Hogepriester ziet, zult u van vreugde zingen in de donkerste nacht van tegenspoed. Hij heeft mij liefgehad vanaf het begin van de tijd. Hij heeft mij tot het einde toe lief.

Dit is een stukje uit een boekje van McCheyne 'Zo Grote Zaligheid' en telkens als ik dit leest word ik ontroerd. Hier spreekt zoveel liefde uit en dat raakt me telkens weer, dat is echt geen oppervlakkige emotie.

oppervlakkige emotie zie je vaak in die flut programmas op tv, Hennie Huisman en de hele reutemeteut. dat zijn (meestal) goedkope emoties om kijkcijfers op te krikken.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 jul 2004 12:56

Volgens mij is oppervlakkige emotie inderdaad niet mogelijk, emotie is per definitie diepgaand. Oppervlakkige emotie is gespeelde emotie; om terug te komen op het onderwerp: iedereen die religieuze emoties heeft, heeft die oprecht (en dan is er niets mis mee), of heeft niet die emotie maar wendt die voor.

Het feit dat veel mensen problemen hebben met 'emotie in de kerk' is dat ze zelf a.h.w. een andere emotionele huishouding hebben. Ze staan anders in het leven, hebben niet geleerd zich emotioneel te uiten of hebben geleerd hun emoties te onderdrukken, of hebben simpelweg gewoon minder emoties. Dat gelovigen elkaar vervolgens op hun al dan niet aanwezige emotionaliteit en de uiting daarvan afrekenen is een stukje gebrokenheid van de kerk o.i.d., maar zegt erg weinig over het geloof van die personen.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 jul 2004 14:00

Ik ben een emotioneel ingesteld mens. Het feit dat ik weinig emotie ken inzake het geloof, de relatie met God, etc. is dus veelzeggend in mijn situatie. Ik kan er niet veel mee, met God, geloof en bijbel. Niet meer.

Ik raak ontroerd als ik naar mijn kleine neefje en nichtje kijk. Ik huil als ik sommige songteksten lees of verhalen. Als ik diep intrigrerende intervies zie/lees/hoor. En ga zo maar door.

Ja, ik wil een diepe, liefdevolle en bovenal emotionele relatie met God, maar het schijnt onmogelijk. Bovendien, als God de god is zoals men hem vaak afschilderd, en zoals sommigen hier Hem neerzetten, dan hoeft het voor mij niet...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 jul 2004 20:12

Het geloof een persoonlijke relatie, voor mij niet.

Terug naar “Archief”