Refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 20 jul 2004 18:50

Motormuis schreef:Dus ja, gemeenteleden wel belangrijk, maar nog steeds staat een goeie preek voor mij op nummer 1. Ik kan het hele aardige mensen vinden, terwijl ik nou niet het idee heb dat de preek mij wat te zeggen heeft.

Wat is de definitie van een goede preek :?:

Elke preek is een goede preek. immers Gods komt erdoor met zijn boodschap tot jou. En of de preek nu wel of niet in je straatje past, hij je wel of niet aanspreekt. Het is Gods woord :!: We moeten er iets meedoen, ja ook zelfs verantwwording afleggen wat we ermee gedaan hebben.

Ik vind de uitdrukking goede preek dan niet op zijn plaats!

Maar om even terug te keren naar het onderwerp. Mijns inziens kies je voor een bepaald kerkgenootschap vanwege de leer die daar geleerd word. Dat je er ook thuis voelt is wel belangrijk, maar dit kan nooit het doel zijn van de kerk. Niet dat je het er niet naar je zin mag hebben, maar uiteindelijk zit je in de kerk om gods boodschap te horen en niet om gezellig bij elkaar te zijn.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 jul 2004 18:52

meschianza schreef: Zo voel ik me niet.....totdat mensen denigrerende opmerkingen maken over ''refo's'' dan schiet ik gelijk in de verdediging en voel ik me aangesproken, heel gek.

Daar herken ik mij helemaal in.
Zo voel ik het ook.

Ik ben er niet welkom. Maar toch voel ik me daar thuis.
Een soort van christelijke SM

Maar uiteindelijk is er gelukig Iemand die overal boven staat. Zelfs over kerkmuren heen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jul 2004 22:42

orgeltje schreef:Wat is de definitie van een goede preek :?:

Een goede preek is iig gestructureerd, niet ongeordend.

orgeltje schreef: Mijns inziens kies je voor een bepaald kerkgenootschap vanwege de leer die daar geleerd word. Dat je er ook thuis voelt is wel belangrijk, maar dit kan nooit het doel zijn van de kerk. Niet dat je het er niet naar je zin mag hebben, maar uiteindelijk zit je in de kerk om gods boodschap te horen en niet om gezellig bij elkaar te zijn.

Ik kies niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de vorm. De aanbidding van God vind ik ook erg belangrijk en met psalmen op hele noten wordt dat voor mij erg moeilijk. En dat soort dingen maken wel dat je je wel of niet thuis voelt. Verder vind ik het erg moeilijk om een gemeenschap te vormen met mensen die niet voor mijn ideeen open staan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jul 2004 08:04

Lalage schreef:
Rnn schreef:
Lalage schreef:Wow, wil je gergemmer worden? Kan me niet voorstellen... De vrijgemaakte kerk of christelijk gereformeerde of Nederlands gereformeerde kan erg goed zijn. Het verschilt wel erg per plaats.

Lalage, waarom kun jij je niet voorstellen dat iemand 'GerGemmer' (wat een woord trouwens) wil worden..? Is er iets mis mee? Waarschijnlijk ben je dan zelf geen G.G.-er? Niet dat ik vind dat de G.G. het alleen maar is hoor!

Waarom ik geen gergemmer ben... Eigenlijk kan ik daar niet zoveel over zeggen, omdat ik er nooit geweest ben. Maar wat ik ervan weet... dat het niet zo blij is en dat je verplicht een rok aan moet en vaak een hoed op. En dat vrouwen niet in het ambt mogen. En dat ze alleen psalmen op hele noten zingen, ik heb dat trouwens weleens gehoord, niet echt aantrekkelijk vind ik. Ik ben weleens in de kerk van parsifal geweest, een zware bondskerk, nou daar voelde ik me echt niet thuis. Ik hou ook niet van dat mensen heel erg kijken naar je buitenkant. That's it. Een zware gkv of ngk of cgk zou mij ook niet liggen. Maar misschien past het bij een ander wel. Het lijkt me alleen een nogal grote sprong om van evangelisch gergemmer te worden. Trouwens, hebben evangelischen niet ook veel bijbelkennis? Nouja, iig meer dan de gemiddelde PKN'er, haha.

Lalage kom nou eens bij ons in de kerk en dan vooral op een zondag waar we s'avonds jeugdvereniging hebben.
We zingen daar (opwekkings)liederen en er word gediscusieerd.

En trouwens? ik vindt dat je wel erg trapt tegen de rechtsere kringen.
Erg jammer, had ik niet van je verwacht dat je zo anti bent.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 21 jul 2004 08:52

Ik ga het nu toch even opnemen voor Lalage. Hoewel ik de goede bedoelingen begrijp, geloof ik toch dat Lalage onrecht wordt aangedaan. Zij beschrijft waarom ze niet gauw gergermmer zal worden. Dat is toch niet erg. Haar overwegingen zijn lang niet allemaal mijn overwegingen, maar het verwijt dat ze gefrustreerd zou zijn en tegen rechtstere kringen zou trappen, deel ik niet.

Waarschijnlijk zal Lalage ook allerhande bezwaren tegen ‘mijn’ kerk kunnen opsommen (gkv), net zoals ik vragen heb bij haar sympathie voor de pkn, maar dat sluit een respectvol omgaan met elkaar toch niet uit? En dat veroorzaakt toch ook niet dat we op poppetjes in plaats van ‘de zaak’ spelen?

Dat is toch juist de kracht van Refoweb…??

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 jul 2004 09:03

Ik heb op zich niet het idee dat Lalage tegen de rechtsere kerken trapt, ze zegt alleen dat een bepaalde stijl van kerk-zijn haar niet ligt, dat lijkt me haar goed recht.
Edit: dat heeft Europeaan al gezegd (en beter)

Verder: als je stelt dat je vooral in de kerk zit om Gods boodschap te horen en daarna pas voor je mede-gelovigen, heb je volgens mij niet geheel de juiste visie op de gemeente. Het belangrijkste aspect van de 'onderlinge bijeenkomsten' in het NT was samen je geloof beleven, erover praten, elkaar stichten, enz. Hieruit is onder andere het fenomeen 'preek' voortgekomen, maar de preek was niet het belangrijkste aspect van een samenkomst.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2004 12:49

zoow hehe eindelijk een paar mensen die snappen wat ik bedoel. Communiceren is moeilijk.

Europeaan schreef:Waarschijnlijk zal Lalage ook allerhande bezwaren tegen ‘mijn’ kerk kunnen opsommen (gkv), net zoals ik vragen heb bij haar sympathie voor de pkn, maar dat sluit een respectvol omgaan met elkaar toch niet uit? En dat veroorzaakt toch ook niet dat we op poppetjes in plaats van ‘de zaak’ spelen?

Inmiddels heb ik heel wat ervaring opgedaan met de GKV, zowel positieve als negatieve. Ik kan daar enorm genieten van de goede preken en ik heb in Zwolle en Amsterdam gezien dat ze soms ook Opwekking zingen en een beamer gebruiken. Mijn conclusie is dat ik in sommige plaatsen best wel lid zou willen worden van de GKV, als ze mij tenminste willen hebben ;) In andere plaatsen, in het oosten van het land, is 't nog wat conservatiever en zou ik tegen dingen aanlopen.

Mijn sympathie voor de SoW-kerk, nu PKN, komt voort uit de 10 jaar dat ik daar actief lid geweest ben. Maar ik heb daardoor ook kunnen concluderen dat ik zelf voor een andere kerk zal kiezen. Ik heb er wel belijdenis gedaan, omdat ik daarmee niet wilde wachten. Het voordeel van de PKN is dat ik erg veel ervaring heb opgedaan met verschillende liturgische vormen, waar ik ook erg van heb genoten: onder andere kwalitatief goede muziek, poezie, alternatieve vormen van avondmaal vieren, Taize-achtige vieringen.

Mijn ouders hebben me 'interkerkelijk' opgevoed, zijn zelf ook van verschillende richtingen afkomstig (refo en katholiek!) en ik heb daar de vruchten van geplukt. Ik ben ze er erg dankbaar voor. Ze hebben me ook geleerd dat het erg belangrijk is om actief te zijn in een gemeente die bij je past. Je moet kijken waar je God het beste kunt dienen.

Ik wil inderdaad niet tegen rechtse kerken schoppen, maar weet gewoon dat ik daar niet pas. Want als ik daar lid zou worden, zou ik wel gaan schoppen... Ik ben op refoweb gekomen, om mijn broers en zussen uit die kerken toch te leren kennen. Zoals ik in een andere thread zei: Refoweb lijkt een beetje op de hemel: christenen die, ongeacht hun achtergrond, samen God zoeken. En dat vind ik gewoon erg gaaf. We kunnen veel van elkaar leren.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 22 jul 2004 12:16

Lalage schreef:zoow hehe eindelijk een paar mensen die snappen wat ik bedoel. Communiceren is moeilijk.

Europeaan schreef:Waarschijnlijk zal Lalage ook allerhande bezwaren tegen ‘mijn’ kerk kunnen opsommen (gkv), net zoals ik vragen heb bij haar sympathie voor de pkn, maar dat sluit een respectvol omgaan met elkaar toch niet uit? En dat veroorzaakt toch ook niet dat we op poppetjes in plaats van ‘de zaak’ spelen?

Inmiddels heb ik heel wat ervaring opgedaan met de GKV, zowel positieve als negatieve. Ik kan daar enorm genieten van de goede preken en ik heb in Zwolle en Amsterdam gezien dat ze soms ook Opwekking zingen en een beamer gebruiken. Mijn conclusie is dat ik in sommige plaatsen best wel lid zou willen worden van de GKV, als ze mij tenminste willen hebben ;) In andere plaatsen, in het oosten van het land, is 't nog wat conservatiever en zou ik tegen dingen aanlopen.

Mijn sympathie voor de SoW-kerk, nu PKN, komt voort uit de 10 jaar dat ik daar actief lid geweest ben. Maar ik heb daardoor ook kunnen concluderen dat ik zelf voor een andere kerk zal kiezen. Ik heb er wel belijdenis gedaan, omdat ik daarmee niet wilde wachten. Het voordeel van de PKN is dat ik erg veel ervaring heb opgedaan met verschillende liturgische vormen, waar ik ook erg van heb genoten: onder andere kwalitatief goede muziek, poezie, alternatieve vormen van avondmaal vieren, Taize-achtige vieringen.

Mijn ouders hebben me 'interkerkelijk' opgevoed, zijn zelf ook van verschillende richtingen afkomstig (refo en katholiek!) en ik heb daar de vruchten van geplukt. Ik ben ze er erg dankbaar voor. Ze hebben me ook geleerd dat het erg belangrijk is om actief te zijn in een gemeente die bij je past. Je moet kijken waar je God het beste kunt dienen.

Ik wil inderdaad niet tegen rechtse kerken schoppen, maar weet gewoon dat ik daar niet pas. Want als ik daar lid zou worden, zou ik wel gaan schoppen... Ik ben op refoweb gekomen, om mijn broers en zussen uit die kerken toch te leren kennen. Zoals ik in een andere thread zei: Refoweb lijkt een beetje op de hemel: christenen die, ongeacht hun achtergrond, samen God zoeken. En dat vind ik gewoon erg gaaf. We kunnen veel van elkaar leren.

Dit heb je erg mooi gezegd :wink:
Geen commentaar

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2004 12:39

Motormuis schreef:Dit heb je erg mooi gezegd :wink:

thanx, zijn we nu weer vriendjes? ;) :8>

Motormuis
Luitenant
Luitenant