Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 12:43

surfer schreef:
onzin! de duivel is de Vader der leugenen!
ik geloof het graag, maar de bijbelschrijvers nemen het ook niet altijd zo nauw met de waarheid.

En als een god beweert dat hij iemands gebeden verhoort, en daar komt niets van terecht, is dat dan wel waarheid?

Moet jij eens kijken hoeveel mensen in God zouden geloven als Hij inderdaad bestond en gebeden verhoorde (let wel: ik zeg niet: alle oneffenheden in hun leven gladstreek).

De christelijke religie kent vele subtiele halve of hele onwaarheden.

ik weet zeker! dat God mij hoord en verhoord! wel op zijn tijd, en zijn manier. Maar Hij verhoord! Jij zegt dat het halve waarheden zijn, Zijn beloftes. Maar ik ben nog nooit een halve waarheid tegen gekomen.
Wel moet je niet 1 belofte uit de bijbel trekken en je daar op richten. Je moet de bijbel altijd in zijn gehele verband zien, net zoals je de wetten niet los van elkaar kan zien.

Gods beloftes zijn aan elkaar verbonden, en naar onze wijsheid kan het zijn dat het halve waarheden zijn, of dat het allemaal zo tegenstrijdig is.
Ik heb ook een poos gedacht van: waarom komt God nou die belofte niet na. Maar ik ben God leren kennen als een vriend, een vriend die geen robot is.. waar een standaard resept voor is. God moet je in Zijn geheel zien. Als ik vraag om wijsheid ontvang ik die soms direct in Zijn woord, soms moet ik om wijsheid vragen en moet ik er dus zelf overna denken. Soms moet ik zelf wat gaan doen.. Maar God komt altijd met oplossingen!

ik weet 100% zeker dat God alles wat ik samen met God doe in mijn leven doet medewerken ten goede! Ik heb nog nooit een verkeerde keuze gemaakt samen met God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 13:00

thespiritisinsideus schreef:en als het kwaad in ieders leven niet van god komt, hoe zit t dan met zijn gebedsverhoring gecombineerd met almacht? of god is verantwoiordelijk voor goed en kwaad of god creeert je met talenten die je zelf ZELFSTANDIG moet benutten

nooit gehoord van de duivel als machthebber over deze wereld. Jij schrijft mischien alle zooi hier op aarde toe aan God. Maar ik mag geloven dat er in God geen kwaat woont (zoals het in de bijbel staat).
Alle zooi op aarde is de schuld van de duivel. En van ons vertrouwen in die duivel!
44 Gij zijt uit den vader59) den duivel, en wilt de begeerten uws60) vaders doen; die was een mensenmoorder61) van den beginne,62) en is in de waarheid63) niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen;64) want hij is een leugenaar, en de vader derzelve65) leugen.

de duivel is de mensenmoordenaar van de beginnen af. Zolang het grootste gedeelte van de wereld hem nog aanhangt, op hem vertrouwt en op hem blijft vertrouwen. Dan kan je niet anders verwachten dan dat het hier een zooi op aarde is.

God heeft ons gemaakt, goed perfect. Naar zijn beeld. We zijn gaan geloven in de leugen, en de vader der leugen. We hebben onzelf aan hem toevertrouwt. Nu wil God weer dat we op Hem gaan vertrouwen, (Hij die goed IS). (Hij doet alle dingen medewerken ten goede). Als wij volkomen om Hem vertrouwen dan kunnen wij wonderlijke dingen doen, dan kunnen we leven zoals Jezus. Dan kunnen worden zoals Jezus. En dan kunnen we weer worden zoals God ons werkelijk bedoelt heeft. (ow Heer maak ons uw beeld gelijk). Maar die volkomen overgave is niet iets wat in 1 keer gebeurt, je moet van het vertrouwen in de duivel en je eigen beste keuzes gaan switschen naar het vertrouwen in een voor jou onbekende God. Maar er is niks beters dan dat, als je vertrouwt op God en je laat lijden door Hem dan zul je pas jezelf terug vinden. En je Vader steeds meer leren kennen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 16:41

thespiritisinsideus schreef:jouw interpretatie en zo is het denk ik ook wel bedoeld, maar als ik in een boek lees dat zwaartekracht onzin isk vervolgens pak ik een baksteen, loop ik naar het balkon en laat k m 7 verdiepingen vallen, dan gebeurt dat toch, als er in de bijbel staat dat iemand er altijd voor me zal zijn en die indruk krijg ik niet, dan geloof ik dat na een poosje ook niet meer, net als de zwaartekracht die niet zou bestaan

Toch niet helemaal.. wie zegt dat hij naar beneden door de zwaartekracht of dat er zoiets als zwaartekracht bestaat? Misschien is het wel neerwaartse druk vanuit de ruimte ofzo.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 22:34

totdaqt dat aangetoond is geloof ik dat zwaartekracht bestaat, totdat er bewezen is dat god te vertrouwen is, vertrouw ik hem niet

dat is niet helemaal waar, ik zou maar wat graag willen, maar even om het voorbeeld duidelijk te maken

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 23:13

thespiritisinsideus schreef:totdaqt dat aangetoond is geloof ik dat zwaartekracht bestaat, totdat er bewezen is dat god te vertrouwen is, vertrouw ik hem niet

:mrgreen:

dat is niet helemaal waar, ik zou maar wat graag willen, maar even om het voorbeeld duidelijk te maken

Ik liep ook te zeuren over het voorbeeld, sloeg ook niet ergens op. Maar misschien is er toch wel een link te leggen. Dat dingen naar beneden vallen is in principe bewijsbaar, zwaartekracht niet. Misschien is het met God ook wel zo. Dat het concept god in principe niet te bewijzen is, maar alleen de gevolgen die het heeft en de acties die het uitvoert. (Even heel plastisch/technisch uitgedrukt)

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 23:22

of polakken wij op t feit dat dingen vallen t etiket zwaartekracht, terwijl anderen dat niet doen en plakken sommigen op rare dingen t etiket god terwijl anderen dat niet doen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 23:27

thespiritisinsideus schreef:of polakken wij op t feit dat dingen vallen t etiket zwaartekracht, terwijl anderen dat niet doen en plakken sommigen op rare dingen t etiket god terwijl anderen dat niet doen

Dat denk ik wel ja. En anderen plakken er weer het etiket 'toeval' op, of yinyan ofzo, whatever. En zie er nu maar eens achter te komen welk etiket het juiste is.. :roll:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jun 2004 23:02

Matt schreef:Ikzelf zit in de vrijgemaakte kerk, dus daar gaat het niet vaak over. Ik denk zelf ook niet dat er echt een moment is waarop je bekeerd bent ofzo.
Ik vind dat het woord bekering nogal een zware lading heeft als ik wat vrienden er over hoor praten (GG). Je zou dus zo kunnen denken, dat iemand die niet bekeerd is en die overlijdt zijn toekomst twijfelachtig is, of zeg ik dat dan verkeerd? Kun je dan gewoon stellen dat hij/zij in de hemel is (denk zelf van wel).

Als iemand niet bekeerd is, is de toekomst van die persoon de hel. Jezus Zelf zegt daar verschillende keren in de Bijbel wat over. Dus als iemand onbekeerd sterft, dan gaat zo iemand niet naar de hemel. Anders zou het betekenen dat iedereen naar de hemel gaat, en dan maakt het niet meer uit wat je doet.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jun 2004 23:07

Matt schreef:
Daphne schreef:hoe bedoel je dit precies?
Volgens mij komt iemand die niet bekeerd is, niet in de hemel. Als Jezus niet jouw Borg/Zaligmaker is geworden, wie moet er dan betalen voor al je zonden? God ziet ze echt niet door de vingers!

Dit snap ik dan dus waarschijnlijk niet. Je mag ook pas aan het avondmaal als je bekeerd bent nietwaar?
De mensen die dus niet aan het avondmaal gaan zijn dus niet bekeerd. Dit is dus het overgrote deel van de gemeente. Als er nu iemand hiervan sterft, zou hij dus niet in de hemel komen?

Het lijkt mij zelf dat Jezus voor iedereen is gestorven. We moeten weldegelijk besef en berouw hebben van onze zonden, maar God wil deze vergeven. Hij heeft toch niet voor niets Zijn Zoon laten sterven, zodat wij niet meer eeuwig hoeven te sterven? Kun je bijvoorbeeld van de moordernaar aan het kruis zeggen dat hij bekeerd was? Hij zag de grote daden van God en geloofde? En hij komt in de hemel. Geloven in leer en leven is toch genoeg mij dunkt?

De moordenaar aan het kruis werd getroffen door het bidden van Jezus voor Zijn vijanden, en kreeg door de Heilige Geest het inzicht dat deze Man Gods Zoon moest zijn.
Dus de moordenaar aan het kruis was bekeerd, ja. Anders spreekt de Bijbel zichzelf tegen. Aan de ene kant dat je niet onbekeerd de hemel in kunt komen, maar aan de andere kant dat die moordenaar als onbekeerde toch stiekum de hemel binnenging. Dan spreekt nogmaals de Bijbel, en dus ook God (Bijbel=Gods Woord) Zich Zelf tegen. Dan liegt God dus en is Hij niet zondeloos meer, laat staan almachtig, en dan blijft er van je geloof en van de God van je geloof niets meer over. Wie het vatten kan die vatte het.... 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 jun 2004 11:19

Race406 schreef:
Matt schreef:
Daphne schreef:hoe bedoel je dit precies?
Volgens mij komt iemand die niet bekeerd is, niet in de hemel. Als Jezus niet jouw Borg/Zaligmaker is geworden, wie moet er dan betalen voor al je zonden? God ziet ze echt niet door de vingers!

Dit snap ik dan dus waarschijnlijk niet. Je mag ook pas aan het avondmaal als je bekeerd bent nietwaar?
De mensen die dus niet aan het avondmaal gaan zijn dus niet bekeerd. Dit is dus het overgrote deel van de gemeente. Als er nu iemand hiervan sterft, zou hij dus niet in de hemel komen?

Het lijkt mij zelf dat Jezus voor iedereen is gestorven. We moeten weldegelijk besef en berouw hebben van onze zonden, maar God wil deze vergeven. Hij heeft toch niet voor niets Zijn Zoon laten sterven, zodat wij niet meer eeuwig hoeven te sterven? Kun je bijvoorbeeld van de moordernaar aan het kruis zeggen dat hij bekeerd was? Hij zag de grote daden van God en geloofde? En hij komt in de hemel. Geloven in leer en leven is toch genoeg mij dunkt?

De moordenaar aan het kruis werd getroffen door het bidden van Jezus voor Zijn vijanden, en kreeg door de Heilige Geest het inzicht dat deze Man Gods Zoon moest zijn.
Dus de moordenaar aan het kruis was bekeerd, ja. Anders spreekt de Bijbel zichzelf tegen. Aan de ene kant dat je niet onbekeerd de hemel in kunt komen, maar aan de andere kant dat die moordenaar als onbekeerde toch stiekum de hemel binnenging. Dan spreekt nogmaals de Bijbel, en dus ook God (Bijbel=Gods Woord) Zich Zelf tegen. Dan liegt God dus en is Hij niet zondeloos meer, laat staan almachtig, en dan blijft er van je geloof en van de God van je geloof niets meer over. Wie het vatten kan die vatte het.... 8)
Ik niet iig :?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jannes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jannes » 19 jul 2004 18:52

Hi,

He la la, jullie praten over God alsof het een ding is. GOD heeft ZIJN ZOON gestuurd opdat wij behouden zouden worden. Maar dat meisje verwacht gelijk antwoordt van God. Beseft ze eigenlijk wel hoe nietig wij voor God zijn. Hoe verdorven ook. Wij zitten vol zonde. We mogen nog blij zijn dat God zich over ons wil ontfermen. Dat is ook pas geloven. Zien hoe GROOT God is. Hoe slecht wij zijn. dat zijn we. Het is niet 1+1=2 hoor>>>>>>>>>>>>>>>>> jannes

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jul 2004 19:26

jannes schreef:Hi,

He la la, jullie praten over God alsof het een ding is. GOD heeft ZIJN ZOON gestuurd opdat wij behouden zouden worden. Maar dat meisje verwacht gelijk antwoordt van God. Beseft ze eigenlijk wel hoe nietig wij voor God zijn. Hoe verdorven ook. Wij zitten vol zonde. We mogen nog blij zijn dat God zich over ons wil ontfermen. Dat is ook pas geloven. Zien hoe GROOT God is. Hoe slecht wij zijn. dat zijn we. Het is niet 1+1=2 hoor>>>>>>>>>>>>>>>>> jannes

Jij praat over God alsof het een ding is. Alsof hij naar ons kijkt, en ons zonder liefde aankijkt, en af en toe een keer een uitzondering zal maken voor mensen die wel bij Hem mogen komen.

Als je zo denkt ken je God niet. God zegt zelf in zijn Woord, dat hij liefde IS. niet dat hij alleen lief heeft maar dat Hij bestaat uit liefde.
"8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.35) "

God kijkt alle dagen naar iedereen hier op aarde uit totdat zij tot hem komen. Hij wil niet dat er ook maar 1 mens hier op aarde verloren gaat. Jij praat over mensen alsof ze dingen zijn. Maar voor God is de mens (jij en ik persoonlijk) zo enorm waardevol dat Hij Zijn Zoon gegeven voor jou en mij. Gods liefde voor ons maakt ons klein, en maakt God groot.
Maar je maakt God niet groot door Hem te schilderen als een boze God die niks meer met jou te maken wil hebben.

jannes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jannes » 07 aug 2004 21:11

Hi,

Ik praat niet alof God een boze God is.

* God is liefde
*God is rechtvaardig.
*God is lankmoedig
*God is barmhartig.
*God kan ons straffen zodat wij op het rechte spoor blijven lopen. Je mag God altijd aanroepen. ALTIJD, maar God geeft antwoord op Zijn Tijd. Geef de moed niet te snel op, maar geloof in Gods beloften.

jannes

caprice

Berichtdoor caprice » 07 aug 2004 21:13

jannes schreef:Hi,

Ik praat niet alof God een boze God is.

* God is liefde
*God is rechtvaardig.
*God is lankmoedig
*God is barmhartig.
*God kan ons straffen zodat wij op het rechte spoor blijven lopen. Je mag God altijd aanroepen. ALTIJD, maar God geeft antwoord op Zijn Tijd. Geef de moed niet te snel op, maar geloof in Gods beloften.

jannes

Straffen doet God alleen met Zijn vijanden, en de wederpartijders van Zijn volk. Zijn volk kastijdt Hij om hen op het rechte pad te houden.
God is een toornig God, maar er is nog een weg en een middel om die welverdiende straf te ondergaan en wederom tot genade te komen!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 aug 2004 21:18

Toornig? dat klinkt een beetje negatief, kan het ook Rechvaardig zijn? :wink:

Terug naar “Archief”