homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 12 jul 2004 14:14

superpotje schreef:
Motormuis schreef:
Optimatus schreef:Ik vind het goed dat er over gesproken wordt op dit forum. Chapeau!

Mijn mening over homo's? Eigenlijk niet echt uitgesproken voor of tegen. Ik denk dat iedereen dat voor zich moet bepalen en rekenschap afleggen bij de Heer.

Mij maakt het weinig uit, ik ben gelukkig met mijn vriendin, maar ik wil niemand het geluk onthouden als hij die jongen van zijn leven is tegengekomen.

Blijf bij de Heer, ik geloof dat Die je bijstaat.

Ik weet wel dat iedereen zelf rekenschap af moet leggen, maar het is nogal postmodern gedacht, dat iedereen het zelf maar moet bepalen. Bijbel is toch ons richtsnoer?

De bijbel is zeker ons richtsnoer om naar te leven, maar iedereen kan een tekst anders interpeteren. Waarom zijn er anders zoveel scheuringen in de kerken gekomen. Juist door die interpetatie. Al zijn de kerken het vaak allemaal wel eens wat homofilie/homoseksualiteit betreft. Ik denk dat dat ook een interpetatie is van de bijbel. Waar een ander persoon weer anders over kan denken.
Ik ben van mening dat een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht mag, ik vind nergens in de bijbel terug dat er geen liefde kan zijn tussen mensen van hetzelfde geslacht.

Ik ga niet weer alle teksten citeren die hier op dit forum al genoemd zijn. Jij hebt het over liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Dat is wat anders dan sexueel contact. Ik ken idd ook het voorbeeld van David en Jonathan, een liefde die de "liefde der vrouwen teboven ging". Dat is goed mogelijk, ik mag m'n vrienden ook errug graag. Maar 't is wat anders om daar gelijk een sexuele verhouding aan te koppelen en op grond van de bijbel goed te keuren.

Trouwens, jouw onderschrift gehoorzaam ik wel hoor. Ik accepteer je wel :wink:

't Is een heel lastig verhaal....
Geen commentaar

Koffie

Berichtdoor Koffie » 16 jul 2004 14:14

Motormuis schreef:Ik ga niet weer alle teksten citeren die hier op dit forum al genoemd zijn. Jij hebt het over liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. Dat is wat anders dan sexueel contact. Ik ken idd ook het voorbeeld van David en Jonathan, een liefde die de "liefde der vrouwen teboven ging". Dat is goed mogelijk, ik mag m'n vrienden ook errug graag. Maar 't is wat anders om daar gelijk een sexuele verhouding aan te koppelen en op grond van de bijbel goed te keuren.

Trouwens, jouw onderschrift gehoorzaam ik wel hoor. Ik accepteer je wel :wink:

't Is een heel lastig verhaal....

Ik vond dat er een verschil zit tussen liefde en een vriendschap. ik denk dat we er gewoon niet uitkomen en dat er een verschil van mening blijft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jul 2004 00:28

Kijk, ik moet er niet aan denken om "het" met een andere vent te doen. Maar als twee mannen of twee vrouwen denken dat zij het kunnen verantwoorden en er ook nog gelukkig van worden, wie ben ik om hun dat geluk te ontzeggen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 17 jul 2004 00:46

de website van jeroen schreef:Wel wil ik opmerken dat omofilie niet in de schepping ligt en derhalve een duidelijk gevolg is van de vloek van God over deze wereld.

like, wow! homofilie is een gevolg van een vloek van God over deze wereld?!?
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Opperpotje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Opperpotje » 17 jul 2004 10:26

*zucht eens heel diep en kijkt naar alle reakties van de mensen*

Kijk ik snap het nog steets niet waarom mensen zo denken over Homofilie.....als ze een ralatie hebben...kijk ik zie het zo ieder mens is geboren met homofilie...het zit verborgen in een klein hokje van je gevoelen, bij de ene mens staat het deurtje helemaal open (Homo`s le en bi) en bij de andere maar op een klein kiertje, het kleine kiertje houdt in dat je van iedereen kan houden, maar het houden van zal nooit gebeuren van je eigen geslacht.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 jul 2004 10:40

meboy schreef:
Het kan dat je jezelf niet beperkt voelt in de liefde maar welke maatstaf gebruik je om te meten of dat daadwerkelijk zo is? Ik voel me ook gezegend met het feit dat ik een man nog kan en mag liefhebben. Maar tegelijkertijd weet ik dat dit geen volmaakte liefde is naar de maatstaven die God gebruikt. Waarom heb je Christus nog nodig als je denkt dat je liefde volmaakt is?

Welke ruimte stel je jezelf voor dan? en waar basseer je jezelf op? Want zo is het lastig discussieren. Wat is een open gesprek in jouw ogen? Een gesprek waarin ik mijn mening aan de kant zet?

Over volmaaktheid van liefde, waar jij op je site nog al ingaat, gaat het niet. De meest volmaakte liefde is de liefde van Boven naar ons mensen. Daar kan geen enkele relatie tussen mensen aan tippen.
De liefde die je voor je partner voelt kan (moet?) daar een afspiegeling van zijn.

De ruimte die ik mijzelf geef is dat ik in de Bijbel geen directe veroordeling lees om een relatie met een man aan te gaan, waarbij ik dan aan die relatie dezelfde normen opleg als die door de Bijbel aan een hetero-relatie opgelegt worden.
Voor mijzelf is dat een monogame relatie in liefde, verbondenheid en trouw naar elkaar, in afhankelijkheid van Hem die ons zo geschapen heeft.

En dat staat verre van de moderne homo-cultuur, waartegen in dit topic al zoveel is geroepen.

Waar baseer ik mij op?
Op diezelfde Bijbel die jij ook leest.

Jij hoeft je mening voor mij niet aan de kant te zetten.
Als jij er voor kiest, - het is dus jouw vrijwillige keuze -, om zonder relatie door het leven te gaan is dat jouw goed recht.
Het is een mening als een ander, uitgaande van jouw eigen invulling van wat jij denkt dat de Bijbel zegt. Prima, als dat voor jou zo werkt moet je er niets aan veranderen.

Maar dat wil niet zeggen dat mijn invulling per definitie een verkeerde is.

Alfredt

Berichtdoor Alfredt » 17 jul 2004 10:48

Zareb schreef:Maar dat wil niet zeggen dat mijn invulling per definitie een verkeerde is.

Dat klopt, het is niet zijn invulling die zaken bepaalt. Maar er is wel een absolute waarheid zijn, en die moeten we uit de bijbel halen. Ook als die waarheid ons niet bevalt blijft het wel de waarheid.
Dus als je dingen goed of afkeurt moet je dat doen met bijbelse argumenten. Als je dat niet wilt dan zet je je eigen gevoelens boven de bijbel. (Ik spreek niet in jouw specifieke geval, want ik ken je niet. Het is een abstract gerichte post ;) )

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 jul 2004 11:01

Alfredt schreef:Maar er is wel een absolute waarheid zijn, en die moeten we uit de bijbel halen. Ook als die waarheid ons niet bevalt blijft het wel de waarheid.
Dus als je dingen goed of afkeurt moet je dat doen met bijbelse argumenten. Als je dat niet wilt dan zet je je eigen gevoelens boven de bijbel. (Ik spreek niet in jouw specifieke geval, want ik ken je niet. Het is een abstract gerichte post ;) )

Juist joh, helemaal mee eens, maar;
Is men in staat om zonder vooroordelen de Bijbel te lezen?
m.a.w. is het niet vaak zo dat men eerst een eigen standpunt bepaald en daarna pas in de Bijbel een bevestiging daarvan zoekt.

Ik heb in mijn antwoord geen Bijbelse argumenten gebruikt omdat de uitleg van Bijbelteksten in dit topic en in andere die over dit thema gaan al lang circuleren. En herhaling geeft verveling.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2004 11:07

Deze url, die mij aan het denken heeft gezet, heb ik al eerder geplaatst:
http://home.wanadoo.nl/inspiritus/christen%20en%20homo.htm

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 jul 2004 11:31

Inderdaad een mooie en eerlijke site. Echt de moeite waard!

Opperpotje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Opperpotje » 17 jul 2004 14:37

Gedicht uit het boekje Homofilie en christen zijn

het ergste wat mij overkomen is,
zei mijn moeder,
Dat een van mijn zoon`s homofiel is.
Mijn broers en ik wisten niet wat het was.
Later wist ik,
Dat ik het ergste wat mijn moeder kon overkomen.
Mijn vader ging daar anders mee om.
Hij voelde dat ik anders was.
Hij wilde dat ik niet zo was.
Hij ging moppen tappen.
Eindeloos moppen tappen.
Ik heb er thuis nooit over gepraat.
Op school was het niet anders.
De jongens uit mijn klas scholden.
Homo, homo, homo.
Geen leraar die er wat van zij.
het was een gerefomeerde school.
Nu, jaren later, zie ik die jongens van destijds.
terug als eerzaame vaders in de kerk.
We herkennen elkaar van die tijd.
We groeten beleefd en doen alsof er niets gebeurt is.
Wel zo gemakkelijk voor hen.
Het doet nog zo veel pijn.
Steeds als ik ze weer zie doet het nog pijn.

NN

Gedicht dat ik ooit gemaakt heb

Ik ben een parel, een parel ik god`s hand
Jij bent een parel, een parel in God`s hand
Wij samen een parel gedragen in God`s hand
jij en ik een parel, een parel in God`s hand.

Marijke lindeman

meboy

Berichtdoor meboy » 17 jul 2004 14:54

Zareb schreef:
meboy schreef:
Het kan dat je jezelf niet beperkt voelt in de liefde maar welke maatstaf gebruik je om te meten of dat daadwerkelijk zo is? Ik voel me ook gezegend met het feit dat ik een man nog kan en mag liefhebben. Maar tegelijkertijd weet ik dat dit geen volmaakte liefde is naar de maatstaven die God gebruikt. Waarom heb je Christus nog nodig als je denkt dat je liefde volmaakt is?

Welke ruimte stel je jezelf voor dan? en waar basseer je jezelf op? Want zo is het lastig discussieren. Wat is een open gesprek in jouw ogen? Een gesprek waarin ik mijn mening aan de kant zet?

Over volmaaktheid van liefde, waar jij op je site nog al ingaat, gaat het niet. De meest volmaakte liefde is de liefde van Boven naar ons mensen. Daar kan geen enkele relatie tussen mensen aan tippen.
De liefde die je voor je partner voelt kan (moet?) daar een afspiegeling van zijn.

De ruimte die ik mijzelf geef is dat ik in de Bijbel geen directe veroordeling lees om een relatie met een man aan te gaan, waarbij ik dan aan die relatie dezelfde normen opleg als die door de Bijbel aan een hetero-relatie opgelegt worden.
Voor mijzelf is dat een monogame relatie in liefde, verbondenheid en trouw naar elkaar, in afhankelijkheid van Hem die ons zo geschapen heeft.

En dat staat verre van de moderne homo-cultuur, waartegen in dit topic al zoveel is geroepen.

Waar baseer ik mij op?
Op diezelfde Bijbel die jij ook leest.

Jij hoeft je mening voor mij niet aan de kant te zetten.
Als jij er voor kiest, - het is dus jouw vrijwillige keuze -, om zonder relatie door het leven te gaan is dat jouw goed recht.
Het is een mening als een ander, uitgaande van jouw eigen invulling van wat jij denkt dat de Bijbel zegt. Prima, als dat voor jou zo werkt moet je er niets aan veranderen.

Maar dat wil niet zeggen dat mijn invulling per definitie een verkeerde is.

ok helder; Maar aan de ene kant zeg je jezelf niet beperkt te voelen in de liefde en aan de andere kant belijd je niet volmaakt te zijn in de liefde. Dat moet je me nog even uitleggen.

Ik snap je standpunt; alle teksten over homoseks kan je op een bepaalde manier wegredeneren. Ook dat is een interpretatiekeuze die je maakt. Toch ben ik benieuwd hoe je dan de kaders die God aangeeft bij de schepping hanteert;

Gen 2 : 22-24

En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam. Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is. Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

In die tekst zie je 2 gebeurtenissen terug: het huwelijk (aankleven) en de seks (tot één vlees zijn). Ik denk dat God daarmee een raamwerk heeft neergezet. Als je van dat raamwerk uitgaat dan lees je al die teksten over seks ook vanuit dat licht.

Uit je reacties denk ik te kunnen opmaken dat je erg vaak je hoofd hebt gestoten aan mensen die zeggen; homo = fout en hetero = goed. Je dacht dat ik ook die mening was toegedaan. Het tegendeel is waar.

Het verschil tussen jou en mij is dat jij zegt: hetero = goed dús homo = ook goed. Terwijl ik denk; homo = fout máár hetero = ook fout. Het gevolg is hetzelfde; de één niet minderwaardiger zien als het ander.

meboy

Berichtdoor meboy » 17 jul 2004 15:10

Misschien is het prettig iets duidelijker te zijn over mijn situatie; Ik ben homo. Toen ik jonger was had ik een mening die fél anti-alles was. Liefde ontkende ik. Ik had niet veel gelezen en gestudeert. Ik zocht de bekende homo-teksten op en concludeerde snel; het staat er.... punt.

totdat ik verliefd werd, heftig verliefd werd. Ik kon er niet meer om heen. Ik moest gaan lezen, graven en studeren. Vooral de vraag; "waarom kan een hetero zijn liefde tonen terwijl het niet volmaakt is?" speelde een grote rol. De enige conclusie die ik kon trekken was; dat is onmogelijk!

Een hetero kan zijn liefde niet tonen als die onvolmaakt is! die liefde moet volmaakt zijn in Gods ogen anders heeft het geen bestaansrecht. Het vind pas bestaansrecht als het gereinigd is door Christus.

Toen die conclusie getrokken was werd het mij ook duidelijk dat hoewel mijn liefde onvolmaakt is er ook vrijheid ligt voor mijn liefde als het gebrek geborgen ligt in Christus handen. Die vrijheid wordt beschreven; lees David en Jonathan; intense liefde. Aan de ene kant had je dus die intense liefde en aan de andere kant afkeuring van gelijkgeslachtige seks. Zowel in het oude als nieuwe testament.

Die discrepantie verdwijnt als je realiseert dat het hier om verschillende soorten liefdes gaat. Die zelfs in de Bijbel een andere benaming hebben in de grondtaal.

Inmiddels heb ik een relatie met diezelfde vriend. Ik ben erg gelukkig. Ik voel dat de uitvoering die ik er aan geef altijd vol met gebrek zal zitten (evenals een hetero dat van zijn relatie hoort te voelen). Ik weet dat de manier waarop God naar mijn relatie kijkt niet afhangt van mijn invulling maar van Christus' borgwerk. Schuldgevoel heeft plaats gemaakt voor schuldbesef.

Vanwege de tekst die ik in de vorige reactie genoemd heb is het mijn intentie niet te trouwen en geen geslachtgemeenschap te hebben. De teksten over homoseks zijn misschien multi-interpretabel maar samen met de tekst uit genesis denk ik niet die vrijheid te hebben. Ik weet zeker dat dit 100% niet gaat lukken (net zoals een hetero zeker weet dat hij overspel gaat plegen aangezien het kijken naar iemand anders al overspel is). Dat geeft geen ruimte voor de zonde, geen verzachtende omstandigheid, maar wel plaats voor Christus en het leven uit zijn offer.

Ik hoop dat je nu een duidelijker beeld hebt over mijn persoon.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 jul 2004 16:33

Opperpotje schreef:*zucht eens heel diep en kijkt naar alle reakties van de mensen*

Kijk ik snap het nog steets niet waarom mensen zo denken over Homofilie.....als ze een ralatie hebben...kijk ik zie het zo ieder mens is geboren met homofilie...het zit verborgen in een klein hokje van je gevoelen, bij de ene mens staat het deurtje helemaal open (Homo`s le en bi) en bij de andere maar op een klein kiertje, het kleine kiertje houdt in dat je van iedereen kan houden, maar het houden van zal nooit gebeuren van je eigen geslacht.

hier moet ik ook van zuchten, wat een onzin! maar goed, het is geen algemene denkwijze
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Rnn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rnn » 17 jul 2004 16:50

Heel veel sterkte en bedankt voor je openheid. 't Lijkt me best moeilijk om zo open te zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat 't wel goed is...

Terug naar “Archief”