Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 15 jul 2004 07:05

Mensen,

Goed gerucht van onze naasten he, weten we het nog? :wink:
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 10:23

The_Pim schreef:Mensen,

Ja Pim, goed Pim :mrgreen:

Dit valt allemaal toch wel mee? We mogen het geschreeuw van dominees toch wel bespreken? Dat is toch puur objectief? De ene schreeuwt nou eenmaal harder dan de ander. Je moet het idd niet belachelijk gaan maken, omdat er nou eenmaal mensen zijn die niet anders kunnen.

Maar we mogen het wel bespreken volgens mij. Al is de relevantie mijns inziens niet heel groot om dit te bespreken. Maar ja, dat geldt van heel veel topics hier :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bijv. het topic "Fietsen met een rok", een onzinniger topic heb ik nog niet gevonden :lol:
Geen commentaar

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 15 jul 2004 10:33

Motormuis schreef:

Dit valt allemaal toch wel mee? We mogen het geschreeuw van dominees toch wel bespreken? Dat is toch puur objectief? De ene schreeuwt nou eenmaal harder dan de ander. Je moet het idd niet belachelijk gaan maken, omdat er nou eenmaal mensen zijn die niet anders kunnen.

MM, ik veroordeel jou of iemand anders ook niet hoor, tenminste dat is niet mijn bedoeling. Maar we doen het zo snel he: Meer tijd verdoen in het praten over iemand dan tijd vrijmaken voor het bidden voor iemand..... Misschien is deze uitspraak wat zwaar op de maag, zo voor de lunch, maar laten we 'm maar ter harte nemen!
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 jul 2004 10:37

Motormuis schreef:

Maar we mogen het wel bespreken volgens mij. Al is de relevantie mijns inziens niet heel groot om dit te bespreken. Maar ja, dat geldt van heel veel topics hier :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bijv. het topic "Fietsen met een rok", een onzinniger topic heb ik nog niet gevonden :lol:

Kan me best voorstellen dat het voor sommige vrouwen lastig is om met een rok aan te fietsen. Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En wat Pimmetjes opmerking betreft: Uw nederige dienaren buigen zich diep in het stof, en maken zeer vele nederige excuses.... Och, mocht het nog gebeuren dat u ons in die heerlijkheden plaatst, door in uwe genade onze nederige excuses te aanvaarden.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

(Wie heeft er nog een roddel?????? :lol: :lol: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 15 jul 2004 10:38

The_Pim schreef:
Motormuis schreef:

MM, ik veroordeel jou of iemand anders ook niet hoor, tenminste dat is niet mijn bedoeling. Maar we doen het zo snel he: Meer tijd verdoen in het praten over iemand dan tijd vrijmaken voor het bidden voor iemand..... Misschien is deze uitspraak wat zwaar op de maag, zo voor de lunch, maar laten we 'm maar ter harte nemen!

Ik ga in elk geval eerst eten, en dan gaan we met gevulde maag weer verder.. :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 13:43

En iedereen lekker gelunched? Ik elk geval wel. Heb nog steeds het gevoel dat we niet kwetsend bezig zijn. Moeten daar idd niet aan mee doen en bidden heeft absoluut meer zin.

Maar ik vind op een satirische manier bepaalde zaken aan de orde stellen, daar is toch niks mis mee. Ik vind bepaalde dingen nou eenmaal erg vermakelijk. Van die uiterlijke dingen. Voorbeelden? Okay:
1) ouderlingen die ineens een hoge zwarte hoed gaan dragen
2) mensen die vinden dat ritmisch zingen toch echt niet verantwoord is en denken dat zij dit echt kunnen beargumenteren. Arme mensen :mrgreen:
3) mensen die hun hele leven normaal hebben gepraat totdat ze dominee of ouderling worden
4) en dan ineens ook hun trouwring menen af te moeten doen

Ik kan nog wel ff doorgaan, maar goed, misschien word ik dan weer teruggefloten door de moderator. En daar heb ik m'n buik vol van :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 13:51

Nu je het zegt, wat kan daar toch de reden van zijn?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jul 2004 13:55

Motormuis schreef:Ik vind bepaalde dingen nou eenmaal erg vermakelijk. Van die uiterlijke dingen.

Gelukkig maar dat je het nog als "vermakelijk" weet te zien. Helaas zijn er ook mensen -ik ken ze van nabij- die op zulke uiterlijke dwaasheden volledig zijn afgeknapt en de kerk de rug toe hebben gekeerd. Intriest, maar waar! Dan kun je praten als Brugman, benadrukken dat die vreemde kronkels alleen de buitenkant betreffen en dat het uiteindelijk toch om andere, diepere zaken gaat, maar het helpt niet meer, het landt niet meer. Men heeft dan zó de buik vol van die vreemde refo-folklore dat ze er gewoon niks meer mee te maken willen hebben.

Zouden die broeders dàt wel beseffen als ze weer beginnen te galmen?
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 13:57

Pieter schreef:

Nu je het zegt, wat kan daar toch de reden van zijn?

Als je langs het randje van de hel bent gegaan (lees: tijdens je bekering), wordt hij eraf geschroeid.

Letterlijk citaat van een OGG ouderling. Tsja...erg he? Dit kun je idd niet meer aan mensen uitleggen.
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 13:58

Laatst gewijzigd door Motormuis op 15 jul 2004 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 14:03

SDG schreef:
Motormuis schreef:Ik vind bepaalde dingen nou eenmaal erg vermakelijk. Van die uiterlijke dingen.

Gelukkig maar dat je het nog als "vermakelijk" weet te zien. Helaas zijn er ook mensen -ik ken ze van nabij- die op zulke uiterlijke dwaasheden volledig zijn afgeknapt en de kerk de rug toe hebben gekeerd. Intriest, maar waar! Dan kun je praten als Brugman, benadrukken dat die vreemde kronkels alleen de buitenkant betreffen en dat het uiteindelijk toch om andere, diepere zaken gaat, maar het helpt niet meer, het landt niet meer. Men heeft dan zó de buik vol van die vreemde refo-folklore dat ze er gewoon niks meer mee te maken willen hebben.

Zouden die broeders dàt wel beseffen als ze weer beginnen te galmen?

Tsja, da's idd triest. Ik vind het vermakelijk, neem het niet al te serieus. En aangezien ik die mensen bijna nooit meer tegenkom, kan ik er wel mee leven.
Ach ja, een ouderling moet ook weer helemaal zelf weten zo'n rare hoed op z'n kop te zetten. Maar snap het alleen niet, hoe iemand zo kan veranderen. Prima als ze het maar niet gaan verplichten voor hun medebroeders....
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 14:12

Vind het ook triest. Kijk, ik voel me qua prediking goed thuis bij de GG. Heb daar ook in volle bewustheid belijdenis gedaan. Maar inderdaad, dat randgebeuren gaat me hoe langer hoe meer tegenstaan.

Waar ik me ook zondag-aan-zondag vreselijk aan erger, is de passieve opstelling van de meeste gemeenteleden. Men zit als zakken zand in de bank, is te beroerd om op te schuiven voor gasten, zegt elkaar nauwelijks of helemaal geen gedag. Het jongerenwerk is dood, ouderen en zieken worden slechts sporadisch bezocht, etc.

Kortom, het gemeente-zijn is gewoon van geen kanten zoals Gods Woord ons voorschrijft. Hoe gaan jullie daarmee om?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jul 2004 14:29

Pieter schreef:Kortom, het gemeente-zijn is gewoon van geen kanten zoals Gods Woord ons voorschrijft. Hoe gaan jullie daarmee om?

Nou, ik heb onlangs eens bij Motormuis gekerkt (toen de motor niet op de parkeerplaats stond, de muis was niet thuis). Maar serieus: dáár voelde ik wel het gemeente-zijn. Gearriveerdheid en gezapigheid is niet aan de orde wanneer je een nieuwe gemeente sticht op een Vinex-locatie waar bijna niemand meer naar de kerk gaat.

Helaas is dat op de meeste plaatsen anders: het gaat goed, we hebben een eigen dominee die het allemaal zo mooi weet te zeggen, de diaconie heeft miljoenen in kas, eigen scholen, rijk en verrijkt, geens dings gebrek...

Inderdaad, het heeft de naam dat het leeft, maar het is dood, zo dood als een pier!

Bid om een opwekking, broeders en zusters!
~~Soli Deo Gloria~~

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2004 14:33

Amen.

Ik zou best initiatieven willen ontplooien, zoals bijv. in Dordt waar jongeren op zieken- en ouderenbezoek gaan. Of bijeenkomsten voor jonge pasgetrouwde stellen. Ter bevordering van de onderlinge contacten, natuurlijk. En dan bedoel ik vanzelf d.m.v. gesprekken :mrgreen:

Echter, er valt weinig steun te verwachten.

Het ergste vind ik gewoon dat de gemeente alleen op zondag een gemeente lijkt te zijn. Ik zeg "lijkt", want zelfs dan is er geen eenheid.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 15 jul 2004 15:38

SDG schreef:
Pieter schreef:Kortom, het gemeente-zijn is gewoon van geen kanten zoals Gods Woord ons voorschrijft. Hoe gaan jullie daarmee om?

Nou, ik heb onlangs eens bij Motormuis gekerkt (toen de motor niet op de parkeerplaats stond, de muis was niet thuis). Maar serieus: dáár voelde ik wel het gemeente-zijn. Gearriveerdheid en gezapigheid is niet aan de orde wanneer je een nieuwe gemeente sticht op een Vinex-locatie waar bijna niemand meer naar de kerk gaat.

Helaas is dat op de meeste plaatsen anders: het gaat goed, we hebben een eigen dominee die het allemaal zo mooi weet te zeggen, de diaconie heeft miljoenen in kas, eigen scholen, rijk en verrijkt, geens dings gebrek...

Inderdaad, het heeft de naam dat het leeft, maar het is dood, zo dood als een pier!

Bid om een opwekking, broeders en zusters!

Moeten we idd vaker doen. Ook kritisch zijn naar jezelf he: Hoe vaak bezoeken wij de weduwen? En de zieken? En de oudjes? Nou ja, noem maar op. Moet ik me ook schamen, doe dat ook niet al te vaak :oops:

Goed initiatief trouwens in Dordt om dat zo te doen. Zal dat ook bij ons eens voorstellen.
Geen commentaar

Terug naar “Archief”