jacobH schreef:Beste Lalage,
Je kan je afvragen of je boosheid terrecht is. Is het zo moeilijk om je schoonmoeder/moeder te gemoet te komen. Ook al zie je er zelf helemaal geen kwaad in. Doe het dan gewoon uit liefde voor je (schoon)moeder. Het is toch geen halszaak. En je krijgt er ook geen enge ziekte van. Het enige wat je met er tegen in gaan zal bereiken is een huis met herrie. Er zijn ook wel een aantal bijbel teksten te noemen die jullie gedrag afkeuren.
1 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geergerd wordt, of waarin hij zwak is.
22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment het gezag van een ouder niet meer zo zal aanvaarden. Toch wil ik jullie wijzen op de Heere Jezus die, hoewel Hij God was, Zijn ouders in alles gehoorzaam was.
Verder geef ik geen waarde oordeel over de kleren van je vriend. Het zullen mijn kleren niet zijn. Maar zijn ze provocerend en je weet dat (dat ervaart je schoonmoeder namelijk zo), dan denk ik dat je zonde doet.
met vr gr
JacobH
Aan het rekening houden met het geweten/de gevoelens van anderen zitten natuurlijk ook wel grenzen. Er is binnen een groepering vaak een 'schreeuwende minderheid' die heel reactionair alles wat niet in hun denkkader past, scherp veroordeelt. Natuurlijk kan je zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat je je broeder of je zuster ergert, maar als dat ergeren voortkomt uit een bekrompen en star wereldbeeld en niet wordt gedragen door een (meestal zwijgende) meerderheid van de groep, in dit geval een kerk, dan vraag ik me af hoe serieus je die ergernis moet nemen. Wat moet je doen als mensen een kerstkrans als blijk van waardering namens de kerk voor hun vrijwillige inzet niet willen aannemen, omdat er een minuscule kerstman op de doos staat? Je een hele preek voorhouden omdat je voor de kerk even iemand opbelt die je oma op moet komen halen? Achter je rug om jou veroordelen omdat je in competitieverband sport?
Ik denk dat ik het wel weet...