kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 14 jul 2004 19:08

jacobH schreef:Beste Lalage,

Je kan je afvragen of je boosheid terrecht is. Is het zo moeilijk om je schoonmoeder/moeder te gemoet te komen. Ook al zie je er zelf helemaal geen kwaad in. Doe het dan gewoon uit liefde voor je (schoon)moeder. Het is toch geen halszaak. En je krijgt er ook geen enge ziekte van. Het enige wat je met er tegen in gaan zal bereiken is een huis met herrie. Er zijn ook wel een aantal bijbel teksten te noemen die jullie gedrag afkeuren.

1 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geergerd wordt, of waarin hij zwak is.
22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment het gezag van een ouder niet meer zo zal aanvaarden. Toch wil ik jullie wijzen op de Heere Jezus die, hoewel Hij God was, Zijn ouders in alles gehoorzaam was.

Verder geef ik geen waarde oordeel over de kleren van je vriend. Het zullen mijn kleren niet zijn. Maar zijn ze provocerend en je weet dat (dat ervaart je schoonmoeder namelijk zo), dan denk ik dat je zonde doet.

met vr gr

JacobH

Aan het rekening houden met het geweten/de gevoelens van anderen zitten natuurlijk ook wel grenzen. Er is binnen een groepering vaak een 'schreeuwende minderheid' die heel reactionair alles wat niet in hun denkkader past, scherp veroordeelt. Natuurlijk kan je zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat je je broeder of je zuster ergert, maar als dat ergeren voortkomt uit een bekrompen en star wereldbeeld en niet wordt gedragen door een (meestal zwijgende) meerderheid van de groep, in dit geval een kerk, dan vraag ik me af hoe serieus je die ergernis moet nemen. Wat moet je doen als mensen een kerstkrans als blijk van waardering namens de kerk voor hun vrijwillige inzet niet willen aannemen, omdat er een minuscule kerstman op de doos staat? Je een hele preek voorhouden omdat je voor de kerk even iemand opbelt die je oma op moet komen halen? Achter je rug om jou veroordelen omdat je in competitieverband sport?
Ik denk dat ik het wel weet...
The proof of the pudding is in the eating.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 jul 2004 20:36

Bookman schreef: En we willen ons wel aanpassen aan bijvoorbeeld de eis van Hare Majesteit om in gala te verschijnen. Dan worden kledingvoorschriften met het grootste gemak ingewilligd. Nu zeg ik niet dat we in gala naar Gods Huis moeten gaan, maar bepaalde kleding komt op mij toch provocerend over. Ergernis geven is niet goed. :wink:

... deze woorden zijn me uit het hart gegrepen ( en dan noem ik prinsjesdag waar en massa o.a. hoeden worden aangeschaft die bij het merendeel direct in de kast belanden, ook zo bij b.v. koninklijke huwelijken)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jul 2004 20:40

tanteoranje schreef:
Bookman schreef: En we willen ons wel aanpassen aan bijvoorbeeld de eis van Hare Majesteit om in gala te verschijnen. Dan worden kledingvoorschriften met het grootste gemak ingewilligd. Nu zeg ik niet dat we in gala naar Gods Huis moeten gaan, maar bepaalde kleding komt op mij toch provocerend over. Ergernis geven is niet goed. :wink:

... deze woorden zijn me uit het hart gegrepen ( en dan noem ik prinsjesdag waar en massa o.a. hoeden worden aangeschaft die bij het merendeel direct in de kast belanden, ook zo bij b.v. koninklijke huwelijken)

Ook eens, aanstoot geven is niet goed. Wat ik wel lastig vind, is om te bepalen wanneer ik aanstoot geef.
Ik ga regelmatig met m'n motor naar de kerk, al helemaal niet om te provoceren maar omdat ik het gewoon erg lekker vind. Ik heb dan niet m'n netste zondagse pak aan. Naar mijn gevoel erger ik niemand. Maar het kan natuurlijk wel. Hoe ver gaat dat en hoe kun je, nogmaals, weten dat je iemand ergert?

Ben benieuwd of iemand hier het antwoord op weet
Geen commentaar

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 jul 2004 21:46

... ja, hangt toch erg af van de kledingstijl van de gemeente waar je kerkt. 't Is bij ons b.v beetje gemiddeld, wel merendeel van de mannen in kostuum of overhemd met das (bij hittegolf dassen af, behalve bij de ambtsdragers) Een enkele jongeling zie je in spijkerbroek (wat ik niet netjes vind :wink: )
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 14 jul 2004 22:51

Motormuis schreef:Ik ga regelmatig met m'n motor naar de kerk, al helemaal niet om te provoceren maar omdat ik het gewoon erg lekker vind. Ik heb dan niet m'n netste zondagse pak aan. Naar mijn gevoel erger ik niemand. Maar het kan natuurlijk wel. Hoe ver gaat dat en hoe kun je, nogmaals, weten dat je iemand ergert?

Je bent Motormuis of je bent het niet... Kennen ze je daar als Motormuis? Ik denk dat het in jouw gemeente geen probleem zal zijn: men lijkt daar behoorlijk verdraagzaam en geenszins bekrompen. Bij ons zou dat anders liggen... :?
~~Soli Deo Gloria~~

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2004 00:01

Borkdude doet geen bandshirts aan naar de kerk, omdat hij weet dat er mensen zijn die daar aanstoot aan hebben. Maar volgens mij was dit geval met de kisten meer een kwestie van smaak.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 jul 2004 07:01

Motormuis schreef:Ook eens, aanstoot geven is niet goed. Wat ik wel lastig vind, is om te bepalen wanneer ik aanstoot geef.
Ik ga regelmatig met m'n motor naar de kerk, al helemaal niet om te provoceren maar omdat ik het gewoon erg lekker vind. Ik heb dan niet m'n netste zondagse pak aan. Naar mijn gevoel erger ik niemand. Maar het kan natuurlijk wel. Hoe ver gaat dat en hoe kun je, nogmaals, weten dat je iemand ergert?

Wij hadden vorig jaar zelfs een speciale dienst waar zo'n 40 motorrijders kwamen, allemaal echt in motorkleding, en ook de "ruige" motorrijder ontbrak niet. En er was helemaal niets mis mee. Niemand die hier op tegen was, het is even iets onwennig, maar verder niet. De predikant had in plaats van zijn pak ook een motorpak aan, ja was wel zo handig als je op de motor komt. In september is weer een dergelijke dienst. Maar het lijkt dat als je de eerste keer in bepaalde kleding komt mensen vreemd kijken. Maar hoe vaker je komt hoe minder het opvalt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 jul 2004 08:28

ik denk zelf dat als jij het kunt verantwoorden tegenover God dat het dan wel goed zit!! enne ja ik weet wel dat je geen aanstoot moet geven.. maar ja soms is het bijna onmogelijk om geen aanstoot te geven... want van sommige mensen mag je niet zoveel verschillende dingen aan

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:49

Pieter schreef:Precies. Of wel, of niet.

Je bent niet alleen 's zondags refo. Gewoon niet doen dus, die rok :mrgreen:

Of beide..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 15 jul 2004 17:41

BJ schreef:
Motormuis schreef:Ook eens, aanstoot geven is niet goed. Wat ik wel lastig vind, is om te bepalen wanneer ik aanstoot geef.

Wij hadden vorig jaar zelfs een speciale dienst waar zo'n 40 motorrijders kwamen, allemaal echt in motorkleding, en ook de "ruige" motorrijder ontbrak niet. En er was helemaal niets mis mee. Niemand die hier op tegen was, het is even iets onwennig, maar verder niet. De predikant had in plaats van zijn pak ook een motorpak aan, ja was wel zo handig als je op de motor komt. In september is weer een dergelijke dienst. Maar het lijkt dat als je de eerste keer in bepaalde kleding komt mensen vreemd kijken. Maar hoe vaker je komt hoe minder het opvalt.

O, kijk aan. Kom naar Terneuzen, bij ons in de Gergem is het de gewoonte om een kerkdienst voor zwemmers te organiseren. We keken de eerste keer wel wat vreemd toen er een hele club zwemmers in hun zwembroek van de bike stapte. Er was ook een dominee bij, ook in zwembroek. Nu zijn we het al gewend. We lezen dan ook uit de bijbel voor zwemmers, ( waterproof :lol: ) en zingen van laat al de stromen vrolijk zingen. Als je zo nauw kijkt................dan hou je het nergens. :mrgreen:
En niemand vind het gek.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2004 00:37

Vieringen in de vrije natuur zijn overigens prachtig! Met de bergen op de achtergrond kan je niet om Gods grootheid heen... Gek genoeg kan het na een paar dagen trekken en uit rugzak leven zonder spiegel in de buurt niemand meer schelen hoe die eruitziet en oftie vlekken in z'n kleren heeft.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 18 jul 2004 08:51

Misschien is deze tekst al genoemd in de discussie, maar ik kwam 'm gisteren toevallig tegen:

Rom. 15:1 (en verder) schreef:1) Maar wij, die sterk zijn, zijn schuldig de zwakheden van de onsterken te dragen, en niet onszelf te behagen.
2) Dat dan een ieder van ons zijn naaste behage ten goede, tot stichting.
3) Want ook Christus heeft zichzelf niet behaagd...
...
6) Opdat u eendrachtig, met 1 mond, mag verheerlijken de God en Vader van onze Heere Jezus Christus.
7) Daarom, neem elkaar aan, zoals ook Christus ons aangenomen heeft...

In de discussie kwam een paar keer naar voren: 'tot hoever moet je gaan met je aanpassen', maar in deze tekst wordt dat niet genoemd. Het enige wat gezegd wordt is dat het onze plicht is om rekening met een ander te houden, ipv onze belangen zoeken.

Maar ik weet ook niet hoe je in dit verband vers 2 moet zien, of het nog tot stichting is om met een driedelig pak naar de kerk te komen... :roll: In elk geval moeten we ook doen wat in ons vermogen ligt om anderen meer inzicht in de Bijbel te geven.

In elk geval was het voor mij duidelijk dat ik niet steeds moet denken 'in hoeverre moet ik me aanpassen en in hoeverre kan ik m'n eigen zin doen', maar dat ik in navolging van Christus mezelf moet leren verloochenen.

Hopelijk staat dat nog op Gods 'to-do-lijst' om in mij te veranderen...

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 18 jul 2004 22:28

mensen kijken me sowieso na als het om kleding gaat, dus dat doen ze in de kerk ook, maar nog geen negatieve reacties gehad al denken de oudjes vast : die jeugd van tegenwoordig

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 20 jul 2004 00:19

Naar de kerk draag ik eigenlijk gewoon dezelfde kleren als doordeweeks. vroeger moest ik van mn ouders altijd een rok aan op zondag.
Tegenwoordig ga ik over het algemeen gewoon in een broek naar de kerk (hebben ontzettend veel mensen bij ons), maar ik zou er echt geen moeite mee hebben om met een rok aan naar de kerk te gaan.
Als ik ook zou weten dat er mensen bij mij in de kerk aanstoot zouden hebben aan mijn kleren zou ik ze niet dragen. Maar bij ons in de kerk kan kwa kleding opzich wel aardig wat...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 08:02

Johanne schreef:Naar de kerk draag ik eigenlijk gewoon dezelfde kleren als doordeweeks. vroeger moest ik van mn ouders altijd een rok aan op zondag.
Tegenwoordig ga ik over het algemeen gewoon in een broek naar de kerk (hebben ontzettend veel mensen bij ons), maar ik zou er echt geen moeite mee hebben om met een rok aan naar de kerk te gaan.
Als ik ook zou weten dat er mensen bij mij in de kerk aanstoot zouden hebben aan mijn kleren zou ik ze niet dragen. Maar bij ons in de kerk kan kwa kleding opzich wel aardig wat...

Bravo, dit is volgens mij de juiste houding!
Geen commentaar

Terug naar “Archief”