Kruisje, WWJD en geloof hoop liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 14 jul 2004 11:13

Thanx Jk

zo kan jet ook zien ja! :)
handuggg zon forum :wink:

kuzzz

daat
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2004 11:15

Ik heb een keer in de trein iets moois meegemaakt :)
Aan de andere kant van het middenpad zat een Amerikaans echtpaar dat naar Schiphol werd gebracht door een Nederlander. Er zat een jongen bij met een WWJD-bandje en ze kwamen daarover in gesprek. Na een tijdje kon ik het niet laten om te vertellen dat ik ook zo'n bandje had. We hebben een tijdje zitten kletsen en daarna ging ik nog ff bijbel lezen (deed ik toen elke ochtend in de trein). Toen zaten ze zo van: hey wat lees je, Jeremia, gaaf! Het was gewoon zo'n goed begin van de dag om ineens een paar christenen tegen te komen en dat kwam allemaal door dat WWJD-bandje.

Ik draag hem niet meer zo vaak, maar het kan echt goed helpen. Je denkt beter na bij wat je doet. Ik heb wel een kettinkje met o.a. een Ichthusvisje eraan. Dat vind ik gewoon mooi om bij me te dragen, maar de mensen die ik een beetje ken weten toch allemaal wel dat ik christen ben. Dat komt niet daardoor ;)

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 14 jul 2004 11:35

AAh
das echt gaaf!!!!
is goed begin inderdaad
bijbel lezen onderweg.. gaat ik ook is doen.. lees em toch al zo weinig :?

echt cool om te lezen lalage!!

kuzz

DAat
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2004 11:50

Is wel wennen hoor, om waar iedereen bij zit je bijbel te pakken. Maar ik heb verder nooit reacties erop gehad, niet positief en niet negatief.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 14 jul 2004 12:37

Ik draag zelf een kettinkje met een ichtus vis. Met name toen ik nog in het noorden van het land zat en ik nog op een onchristelijke school zat heb ik daardoor veel gesprekken gehad die mij vroegen waarom ik christelijk ben en wat ik dan geloof. Echt mooi om mensen op die manier aan het denken te zetten.

Kruisjes vind ik zelf iets minder. Moeten wij van het lijden van de Here Jezus een sieraad maken.
Toch vind ik het moeilijk, want het is ook gewoon het teken van geloof.

WWJD-bandjes. Ik had er een als sleutelhanger. Ik vind het inderdaad mooi om er bij na te denken wat Jezus in bepaalde gevallen zou doen, maar het is nu echt een modeverschijnsel en dan vind ik het niet meer mooi. Ik geef les op het Driestar College in Gouda en heel veel leerlingen dragen hem daar. Dan vraag ik mij af, waarvoor draag je het, omdat het leuk staat of omdat het je werkelijk wat doet???
Maar dat moet ieder voor zich oordelen

En Daatje als je je ouders er verdriet mee doet, waarom zou je hem dan blijven dragen. Je kunt aan je ouders vertellen waarom je het draagt, en misschien snappen ze het dan. Misschien kunnen je ouders je ook wel vertellen waarom ze het niet goed vinden. En denk vooral eens aan de Rechabieten. Ze mochten geen wijn drinken, niet dat het zondig was, maar omdat hun vader het niet goed vond. En ze luisterden naar hun vader en God zegende ze daarom. Dit hoofdstuk staat niet voor niets in de bijbel, maar om ons te leren dat we onze ouders moeten liefhebben en gehoorzamen, en dan is het helemaal niet moeilijk om iets te laten waar ze verdriet van hebben.
En misschien nog wel het mooiste, denk er eens aan wat Jezus zou doen in zo'n situatie. Ik geloof nooit dat hij tegen zijn ouders in zou gaan.

Sorry het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hartelijke Groet,
Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 14 jul 2004 14:24

Ik heb er zeker geen problemen mee, teksten als wwjd zetten je toch net iets vaker aan het denken dan normaal. Kruisjes worden in heel de wereld nogal lukraak gedragen, daar zit voor een niet christen veel minder betekenis aan dan voor een christen. volgens mij zien velen het als een soort van mascotte.

ichtusvisjes e.d vind ik niet erg, alleen moet je je er dan wel naar gedragen. Dit laatste mis ik vaak wel bij mensen die daar mee rondrijden.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 jul 2004 17:14

Willempie schreef:Ik draag zelf een kettinkje met een ichtus vis. Met name toen ik nog in het noorden van het land zat en ik nog op een onchristelijke school zat heb ik daardoor veel gesprekken gehad die mij vroegen waarom ik christelijk ben en wat ik dan geloof. Echt mooi om mensen op die manier aan het denken te zetten.

Kruisjes vind ik zelf iets minder. Moeten wij van het lijden van de Here Jezus een sieraad maken.
Toch vind ik het moeilijk, want het is ook gewoon het teken van geloof.

WWJD-bandjes. Ik had er een als sleutelhanger. Ik vind het inderdaad mooi om er bij na te denken wat Jezus in bepaalde gevallen zou doen, maar het is nu echt een modeverschijnsel en dan vind ik het niet meer mooi. Ik geef les op het Driestar College in Gouda en heel veel leerlingen dragen hem daar. Dan vraag ik mij af, waarvoor draag je het, omdat het leuk staat of omdat het je werkelijk wat doet???
Maar dat moet ieder voor zich oordelen

En Daatje als je je ouders er verdriet mee doet, waarom zou je hem dan blijven dragen. Je kunt aan je ouders vertellen waarom je het draagt, en misschien snappen ze het dan. Misschien kunnen je ouders je ook wel vertellen waarom ze het niet goed vinden. En denk vooral eens aan de Rechabieten. Ze mochten geen wijn drinken, niet dat het zondig was, maar omdat hun vader het niet goed vond. En ze luisterden naar hun vader en God zegende ze daarom. Dit hoofdstuk staat niet voor niets in de bijbel, maar om ons te leren dat we onze ouders moeten liefhebben en gehoorzamen, en dan is het helemaal niet moeilijk om iets te laten waar ze verdriet van hebben.
En misschien nog wel het mooiste, denk er eens aan wat Jezus zou doen in zo'n situatie. Ik geloof nooit dat hij tegen zijn ouders in zou gaan.

Sorry het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hartelijke Groet,
Willempie

dus in alles wat je ouders willen moet je hun volgen. dat vind ik een beetje gevaarlijke uitspraak, ik heb in mijn leven grote beslissingen moeten maken waar mijn ouders het totaal niet mee eens waren, maar voor mijn geweten moest ik het wel doen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 jul 2004 17:54

Jezus gehoorzaamde ook niet in alles zijn ouders. Denk maar aan dat toen Hij twaalf was, Hij Zijn ouders onwijs ongerust maakte door naar de tempel te gaan om te onderwijzen. Zijn ouders hebben drie dagen naar Hem gezocht voor ze Hem vonden.
Lukas 2:
En zij (Jozef en Maria), Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
49 En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?

Hier leert Jezus ons dat de wil van God boven de wil van onze ouders gaat. Als onze ouders ons iets willen laten doen of verbieden wat tegen Gods wil is, dan mag je daar tegen in gaan.
Maar ga wel zo veel als het kan, mee in de wil van je ouders. Zolang het dus maar niet in strijd is met Gods wil.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 jul 2004 18:02

bloempie19 schreef:Jezus gehoorzaamde ook niet in alles zijn ouders. Denk maar aan dat toen Hij twaalf was, Hij Zijn ouders onwijs ongerust maakte door naar de tempel te gaan om te onderwijzen. Zijn ouders hebben drie dagen naar Hem gezocht voor ze Hem vonden.
Lukas 2:
En zij (Jozef en Maria), Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
49 En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?

Hier leert Jezus ons dat de wil van God boven de wil van onze ouders gaat. Als onze ouders ons iets willen laten doen of verbieden wat tegen Gods wil is, dan mag je daar tegen in gaan.
Maar ga wel zo veel als het kan, mee in de wil van je ouders. Zolang het dus maar niet in strijd is met Gods wil.

En het dragen van kettinkjes is Gods wil????

Lees ook eens de volgende verzen.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 jul 2004 18:05

Mijn bericht was eigenlijk als reactie op Marcels bericht. Niet echt direkt met betrekking tot kettinkjes ofzo.
Sorry voor het offtopic gaan. :oops:
Maar wat bedoel jij met de volgende verzen?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 jul 2004 18:11

Lukas 2

50 En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak.
51 En Hij ging met hen af, en kwam te Nazareth, en was hun onderdanig. En Zijn moeder bewaarde al deze dingen in haar hart.
52 En Jezus nam toe in wijsheid, en in grootte, en in genade bij God en de mensen.

Je hebt wel gelijk, we moeten God meer gehoorzaam zijn dan mensen (ouders). Maar het gaat mij te ver om zo iets van een kettinkje te zeggen. :D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 jul 2004 18:18

pugna schreef:Je hebt wel gelijk, we moeten God meer gehoorzaam zijn dan mensen (ouders). Maar het gaat mij te ver om zo iets van een kettinkje te zeggen. :D

Wat een kettinkje betreft vind ik ook dat je je ouders moet gehoorzamen als zij het liever niet willen dat jij die draagt.
Een kettinkje is de moeite niet waard om scheve gezichten over te hebben. Dan bereik je volgens mij ook niet bepaald je doel met je ketting!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 14 jul 2004 19:11

Thanx allemaal voor jullie reactiess

maaru ja ouders gehoorzamen... (tenminste het 'liever niet')
dat doe ik al jaren.. en nu dus een x niet.. mag et?
maar weetje ik draag mn bandje echt met bedoelingen en zeker niet voor de mode.. en ik denk ook dat dat voor vele andere mensen geld die em dragen of iets dergelijks.

enn alsk mn ouders moest gehoorzamen dan had ik geen vrienden en zat ik hier niet de forummenen chatten.. klinkt mss btje vaag maar uiteindelijk komt et daar op neer..

Tuurlijk eer ik mn vader en moeder.. dat denk ik der altijd maar bij als ik weers iets liever niet mag ..
maar die scheve gezichten verdwijnen vast wel weer..

iig thanxxx

kuss Daat

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 14 jul 2004 20:51

Hoi!

Ik wil toch nog wel even reageren. Zelf draag ik geen kruisje omdat ik iedereen het al droeg, niet dat dat een reden is om het niet te gaan dragen natuurlijk! Iedereen moet dat zelf weten. Zelf draag ik een kettingetje met een davidsster. Ik krijg vaak reacties van mensen dat ze vragen of ik joods ben. Joh leg ik dan altijd uit ik ben christen, maar een davidsster verwijst natuurlijk ook naar Jezus! Ik leg dan ook altijd uit dat ik daarmee wel verbonden voel met het joods volk!
Daarvoor had ik hem niet bewust gekocht ofzow! Maar is wel een mooie gedachte uiteindelijk!

Joh natuurlijk moet je je ouders gehoorzamen, maar dat gaat toch niet ten koste van alles? Zelf ga ik bijvoorbeeld straks verder studeren aan de CHE in Ede dus. Als ik de zin van mijn ouders gedaan had, had ik er nu vanaf komende september niet gezeten. Uiteindelijk zijn men ouders wel akkoord gedaan. Maar blijft overeind staan, als ik het niet doorgezet had was ik er nooit gekomen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2004 23:56

Jezus zegt ook harde dingen, dat Hij verdeeldheid brengt en dat je dus ook je moeder moet loslaten voor Hem. Um, snap je welk stukje ik bedoel? Ik weet zo niet waar het staat...

Terug naar “Archief”