Betekenis van de doop.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 12:02

ik hou het bij het nieuwe verbond wat staat in 1 kor 11: 25: de beker is het teken van het nieuwe verbond. Door het bloed van christus is de zonde van de wereld betaald en is de weg open naar de Vader. Daarom scheurde het tempelgordijn van boven naar beneden. "" prijs de Heer de weg is open, naar de Vader, naar elkaar'' .

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 13 aug 2003 13:12

joris schreef:ik hou het bij het nieuwe verbond wat staat in 1 kor 11: 25: de beker is het teken van het nieuwe verbond. Door het bloed van christus is de zonde van de wereld betaald en is de weg open naar de Vader. Daarom scheurde het tempelgordijn van boven naar beneden. "" prijs de Heer de weg is open, naar de Vader, naar elkaar'' .

Jezus Christus Triomfator
mijn Verlosser Middelaar
Vader met geheven handen ( sorry)
breng ik U mijn dank en eer
't is Uw Geest die mij doet zeggen
Jezus Christus is de Heer.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 14 jul 2004 02:52

Ikzelf ben nooit gedoopt-heb wel de behoefte hiertoe-, maar zal dan eerst belijdenis moeten doen...Voornamelijk dat laatste vind ik een grote stap omdat ik nooit bij een kerkgenootschap aangesloten geweest ben en de dogmatiek/kerkleer dus ook nooit heb ondervonden/geleerd heb. Ik las bij deze discussie dat de doop toch wel gezien wordt als het verbond tussen de mens en Jezus, maar vraag me af of jullie begrijpen dat dat een moeilijke beslissing is, omdat het nu een volwassen doop betreft en de volgorde belijdenis en doop dus omgedraaid wordt....Ben benieuwd naar jullie visie!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 jul 2004 07:11

Hoi Lana (welkom trouwens),

Als je aangeeft belijdenis te willen doen en je bent nog niet gedoopt, dan dient dat laatste als eerste te gebeuren (volgens mij). Meestal gaat dat aan de belijdenis zelf vooraf. Zoiets is altijd een bijzondere en voor een kerkelijke gemeente een blijde gebeurtenis. In de meeste gevallen gaat het dan vaak namelijk om iemand die uit de wereld wordt getrokken tot Christus. Wat een geweldig feest is zoiets.

Ik ken de kerkelijke situatie op Texel enigszins. Vandaar dat ik je zou willen adviseren om eens te gaan praten met M. Dankers uit Den Helder. Hij is ouderling bij de Oud Ger. Gem., maar wel iemand die over kerkmuren heenkijkt en bovendien zeer sympathiek is. Deze bekeerde man is ongetwijfeld bereid om eens rustig met je te praten als je daar behoefte aan hebt. Het is als balsem voor je ziel om hem over Christus te horen spreken. Om jaloers op te worden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 09:50

Omega schreef:Als je aangeeft belijdenis te willen doen en je bent nog niet gedoopt, dan dient dat laatste als eerste te gebeuren (volgens mij). Meestal gaat dat aan de belijdenis zelf vooraf.

Volgens mij gaat, in het geval van een volwassene, de belijdenis aan de doop vooraf. Je wordt gedoopt op je belijdenis net zoals dat in evangelische kringen met volwassenen gebeurt. Vergelijk het met het gesprek tussen Fillipus en de kamerling.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2004 09:59

Lana schreef:Ikzelf ben nooit gedoopt-heb wel de behoefte hiertoe-, maar zal dan eerst belijdenis moeten doen...Voornamelijk dat laatste vind ik een grote stap omdat ik nooit bij een kerkgenootschap aangesloten geweest ben en de dogmatiek/kerkleer dus ook nooit heb ondervonden/geleerd heb. Ik las bij deze discussie dat de doop toch wel gezien wordt als het verbond tussen de mens en Jezus, maar vraag me af of jullie begrijpen dat dat een moeilijke beslissing is, omdat het nu een volwassen doop betreft en de volgorde belijdenis en doop dus omgedraaid wordt....Ben benieuwd naar jullie visie!

Hm.... ik vind dat op zich wel raar... als je nog niet gelooft is je doop toch meteen je belijdenis van je geloof? De vragen bij het formulier voor volwassendoop zijn dan toch ruim voldoende?

35 Filippus vertelde de kamerling dat Jesaja over de Christus sprak. Hij vertelde hem dat Jezus de Christus is, waarbij hij uitging van wat zij zojuist hadden gelezen. 36 Op een gegeven ogenblik reden zij langs een water. "Kijk", zei de Ethiopiër, "daar is water. Wat is erop tegen mij te dopen?" 37 Filippus antwoordde: "Als u met uw hele hart in Jezus gelooft, is er niets op tegen." Hij zei daarop: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is." 38 Hij liet de wagen stilhouden en ging samen met Filippus het water in en Filippus doopte hem. 39 Toen zij uit het water kwamen, nam de Geest van de Here Filippus weg. De Ethiopiër zag dat hij weg was. Hij reisde verder met een hart vol blijdschap.

Ik snap dus niet zo goed waarom je 2 formulieren met vragen en antwoorden moet gebruiken en iemand eerst officieel belijdenis doet en zich daarna laat dopen. Vraag iemand net zoals hier in Handelingen 8 of hij/zij met het hele hart in Jezus gelooft.... Zo ja, dan kun je hem/haar dopen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 jul 2004 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 jul 2004 10:01

De enkele keren dat ik het heb meegemaakt, gebeurde het net andersom. Dus eerst doop, vervolgens belijdenis. Achterliggende gedachte daarbij was (volgens de kerkelijke orde) dat je eerst dooplid bent en vervolgens belijdend lid. Maar goed, het zou best kunnen dat dit per kerkgenootschap verschillend is. Het is m.i. ook niet zo belangrijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jul 2004 10:05

ik heb het zelf gedaan. ik deed eerst belijdenis van mijn geloof voordat ik gedoopt werd.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 jul 2004 10:10

De vragen bij het formulier voor volwassendoop zijn dan toch ruim voldoende?

Het zou best kunnen dat in veel gevallen belijdenis en doop geïntegreerd worden in één handeling. Eerst het ja-woord op de vijf vragen en vervolgens de doop.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 10:12

Marnix:
De vragen bij het formulier voor volwassendoop zijn dan toch ruim voldoende? (...) Ik snap dus niet zo goed waarom je 2 formulieren met vragen en antwoorden moet gebruiken en iemand eerst officieel belijdenis doet en zich daarna laat dopen. Vraag iemand net zoals hier in Handelingen 8 of hij/zij met het hele hart in Jezus gelooft.... Zo ja, dan kun je hem/haar dopen.

Mijn ervaring (binnen de NHK) is dat dit ook is wat er gebeurt. Je legt geen belijdenis af in de zin van het volledige formulier doornemen en beantwoorden maar door enkele eenvoudige vragen te beantwoorden. Of deze vragen in het doopformulier voor volwassenen staan of dat het andere vragen zijn weet ik zo niet meer (ik gok op het 1e). Iemand die zich op latere leeftijd laat dopen wordt volgens mij in 1 klap een gedoopt belijdend lid. Wellicht dat in de kerken waar de belijdenis meer een belijdenis van de leer is hier anders mee wordt omgegaan?

Klaas

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jul 2004 10:16

in de hervormde kerk is het zo dat eerst de belijdenisvragen gesteld worden waar je op antwoord, dan krijg je je tekst. en dan wordt de doopformulier gelezen voor volwassenen, waar diegene die gedoopt wordt op antwoord.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 10:19

Ik kon zo snel alleen het hertaalde formulier (zoals dat in de NHK gebruikt werd) online vinden, maar ik neem aan dat dat op dit punt niet afwijkt van het oude formulier:

Geliefde broeder N. Omdat u de Heilige Doop begeert te ontvangen als een zegel van uw inlijving in Gods kerk, moet duidelijk blijken dat u de christelijke leer, waarin u onderwezen bent en waarvan u voor ons belijdenis gedaan hebt, niet alleen aanneemt, maar daarnaar ook door Gods genade wilt leven.

Daarom behoort u voor God en Zijn gemeente op de volgende vragen oprecht te antwoorden :

Ten eerste: Gelooft u in de enige waarachtige God -Vader, Zoon en Heilige Geest die hemel en aarde, en al wat daarin is, uit niets geschapen heeft, en nog onderhoudt en regeert, zo dat er niets gebeurt zonder Zijn goddelijke wil?

Ten tweede: Gelooft u dat u in zonde ontvangen en geboren bent, dat daarom de toom van God op u rust en dat u van nature onbekwaam bent tot enig goed en geneigd tot alle kwaad ; en dat u met gedachten, woorden en werken de geboden van de Heere dikwijls hebt overtreden? Hebt u over deze zonden oprecht berouw?

Ten derde: Gelooft u dat Jezus Christus, die waarachtig en eeuwig God is en waarachtig mens, die Zijn menselijke natuur uit het vlees en bloed van de maagd Maria heeft aangenomen, u tot een Zaligmaker door God geschonken is; en dat u door dit geloof vergeving van zonden in Zijn bloed ontvangt; en dat u door de kracht van de Heilige Geest een lid van Jezus Christus en Zijn kerk bent geworden?

Ten vierde: Stemt u in met de hier geleerde twaalf artikelen van het christelijk geloof, die een samenvatting zijn van het Woord van God? Hebt u zich voorgenomen in deze leer tot het einde van uw leven standvastig te volharden en alle ketterijen en dwalingen die met deze leer in strijd zijn te verwerpen? Belooft u in de gemeenschap met de kerk niet alleen trouw het Woord van God te horen, maar ook te volharden in het gebruik van het Heilig Avondmaal ?

Ten vijfde: Verklaart u dat u van harte begeert altijd als christen te wandelen en te breken met de wereld en de wereldse begeerten, zoals het de leden van Christus en van Zijn gemeente past? Zult u zich gewillig onderwerpen aan alle christelijke vermaningen?

Antwoord : Ja.

De goede en grote God schenke u Zijn genade en zegen tot het volbrengen van deze belofte, door Jezus Christus.Amen.

Vragen zijn dus onderdeel van het formulier.

Klaas

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jul 2004 10:21

de belijdenis vragen en doop vragen zijn toch anders. tenminste bij ons.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 10:23

de belijdenis vragen en doop vragen zijn toch anders. tenminste bij ons.

Ik citeerde het hertaalde formulier. De bewoording van het oude formulier zal afwijken. Het lijkt me echter een beetje dubbelop om naast de vragen hierboven ook nog eens de belijdenisvragen te stellen...

Klaas

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 jul 2004 10:26

als ik me goed herinner is het 1x ja zeggen bij de belijdenisvragen en 1x bij de doopvragen, ik vond het niet dubbelop. maar overal kan het anders zijn.

Terug naar “Archief”