Zelfmoord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Zelfmoord.

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2004 07:23

Ik kwam een vraag tegen over zelfmoord. Een dominee gaf hier een antwoord op waar ik het niet echt helemaal mee eens ben.

Hoe denken jullie over dit antwoord?:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanrossem31.html

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jun 2004 07:33

waar ben je het dan niet mee eens???

ik kan me nl wel in zijn antwoord vinden!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 jun 2004 09:41

ik ben het ook helemaal met ds. van Rossem eens. In welk gedeelte kun je je niet vinden, Evelien?
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2004 13:34

Hij geeft in zijn antwoord aan dat zelfmoordenaars niet (voor eeuwig) bij Hem kunnen zijn.

Ik heb het idee dat deze dominee niet echt met zelfmoord in aanraking is geweest. 'Misschien pastoraal wel, maar echt van dichtbij.

Misschien zie ik het wel verkeerd. Maar toch mis ik iets in zijn antwoord.

Iemand die zelfmoord pleegt snakt naar rust. Klinkt heel dom als je het leest. Maar als je aan iemand vraagt die een poging heeft gedaan van zelfmoord dan krijg je vaak een antwoord dat ze naar rust snakken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jun 2004 13:42

Evelien schreef:Hij geeft in zijn antwoord aan dat zelfmoordenaars niet (voor eeuwig) bij Hem kunnen zijn.

ik hebn niet het idee dat hij dat zegt... hij zegt wel dat het niet goed is als jhe zelfmoord pleegt. Maar hij geeft geen oordeel over wat er dan met diegene gebeurt... dat doet hij niet en kan hij ook niet!!

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 jun 2004 00:17

Evelien schreef:Hij geeft in zijn antwoord aan dat zelfmoordenaars niet (voor eeuwig) bij Hem kunnen zijn.

Ik heb het idee dat deze dominee niet echt met zelfmoord in aanraking is geweest. 'Misschien pastoraal wel, maar echt van dichtbij.

Misschien zie ik het wel verkeerd. Maar toch mis ik iets in zijn antwoord.

Iemand die zelfmoord pleegt snakt naar rust. Klinkt heel dom als je het leest. Maar als je aan iemand vraagt die een poging heeft gedaan van zelfmoord dan krijg je vaak een antwoord dat ze naar rust snakken.

Volgens mij heeft hij niet gezegd dat zelfmoordenaars niet voor eeuwig bij hem kunnen zijn. Hij wil alleen maar aangeven dat het niet God's wil is en dat we beter naar God kunnen gaan ipv dit middel te gebruiken. Voor God is zelfmoord wel een zonde net als alle anderen dus niet onvergeeflijk

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 20 jun 2004 23:35

Wat ik mis in het verhaal van Van Rossum is de hulp-kant. Op het moment dat iemand suïcidale neigingen heeft, moet hij/zij hulp zoeken! Er met anderen over praten en professionele hulp zoeken. Bidden helpt ook wel, maar als iemand depressief is, gaat bidden vaak ook moeilijk.

Dingen beoordelen als zijnde van God of van de duivel is voor zelfmoord erg moeilijk. Misschien is de duivel degene die iemand zelfmoord laat plegen, maar het kan ook simpelweg veroorzaakt worden door een psychisch probleem. God is in ieder geval wel degene die ervoor zorgt dat het niet doorgaat.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 09 jul 2004 12:44

Zomaar een citaat..

In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.

Iemand die suicide pleegt zal dit niet bewust doen om een verbond te sluiten met de dood. Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.

Op mijn werk hebben we cliënten die soms suicidaal zijn. Die probeer ik altijd over te plaatsen naar een gesloten afdeling om hem/haar tegen zichzelf te beschermen... achteraf hoor je vaak hoe blij iemand met die actie was.

Ik kan mij grotendeels vinden in het antwoord wat op deze vraag gegeven is maar ik heb moeite met de slechte belichting van psychiatrische kant. Het zij te hopen dat we bewaard worden voor een depressie, een vreselijke nood o.i.d. zonder de hulp van De Heere
Refoweb is van ons allemaal :p

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2004 17:39

Liesl schreef:Zomaar een citaat..

In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.

Iemand die suicide pleegt zal dit niet bewust doen om een verbond te sluiten met de dood. Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.

Tja, ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Men verwacht geen hulp van de dood.
Maar men kan het leven niet meer aan.

Wie zijn wij om daar over te oordelen. Natuurlijk als je je leven in de handen van God mag en kan leggen heb je een sterke motivatie om door te vechten. Maar daar kan een ander, vanuit zijn of haar veilige plaats niet over oordelen.
We kunnen alleen maar "terzijde staan" en dat kan nu juist net genoeg zijn.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 09 jul 2004 20:58

Zareb schreef:
Liesl schreef:Zomaar een citaat..

Tja, ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Men verwacht geen hulp van de dood.
Maar men kan het leven niet meer aan.

Wie zijn wij om daar over te oordelen. Natuurlijk als je je leven in de handen van God mag en kan leggen heb je een sterke motivatie om door te vechten. Maar daar kan een ander, vanuit zijn of haar veilige plaats niet over oordelen.
We kunnen alleen maar "terzijde staan" en dat kan nu juist net genoeg zijn.

inderdaad, iemand die een suicidepoging doet, doet het niet om hulp van de dood te krijgen, Ik zie het veel meer als een laatste kreet om hulp. Ik heb zelf meerdere malen een poging gedaan. En ik weet dat alles dan erg donker lijkt en bidden bijna niet meer mogelijk is. En dan mijn pogingen echt een schreeuw om hulp waren. Ik ben na afloop ook erg blij dat God me gespaart heeft.
Ik denk dat we de eeuwige bestemming van een mens die zelfmoord pleegt aan God moeten overlaten.

dingo

Berichtdoor dingo » 09 jul 2004 23:02

superpotje schreef:inderdaad, iemand die een suicidepoging doet, doet het niet om hulp van de dood te krijgen, Ik zie het veel meer als een laatste kreet om hulp. Ik heb zelf meerdere malen een poging gedaan.

Gelukkig is het bij een poging gebleven.
superpotje schreef:En ik weet dat alles dan erg donker lijkt en bidden bijna niet meer mogelijk is. En dan mijn pogingen echt een schreeuw om hulp waren. Ik ben na afloop ook erg blij dat God me gespaart heeft.

Begreep je omgeving er iets van of waren ze stomverbaasd? De omgeving ziet het namelijk lang niet altijd aankomen tenminste wat ik er van meegemaakt heb. Maar nogmaals, fijn dat God je gespaard heeft.
superpotje schreef:Ik denk dat we de eeuwige bestemming van een mens die zelfmoord pleegt aan God moeten overlaten.

Dat oordeel houdt God idd aan Zichzelf en dat is maar goed ook want Hij is een stuk barmhartiger dan wij.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 10 jul 2004 00:09

dingo schreef:Begreep je omgeving er iets van of waren ze stomverbaasd? De omgeving ziet het namelijk lang niet altijd aankomen tenminste wat ik er van meegemaakt heb. Maar nogmaals, fijn dat God je gespaard heeft.

Mijn omgeving snapt het wel al verwacht je zoiets toch niet snel. Het scheelde dat ik al een tijd in de hulpverlening zat, dan begrijpen ze het toch sneller

Ja, inderdaad fijn dat god me gespaard heeft, na zoiets zie je zo duidelijk dat het leven waarde heeft en mooi kan zijn

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 12 jul 2004 15:27

Een aantal uitspraken hierboven:

• In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.
• Iemand die zelfmoord pleegt snakt naar rust.
• Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.
• Men verwacht geen hulp van de dood. Maar men kan het leven niet meer aan.
• Ik zie het veel meer als een laatste kreet om hulp.

Verschillende mensen, verschillende redenen. Ik denk niet dat er 1 standaard voor is.
..

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 13 jul 2004 13:30

Invincible schreef:Een aantal uitspraken hierboven:

• In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.
• Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.

Verschillende mensen, verschillende redenen. Ik denk niet dat er 1 standaard voor is.

Daarom is zo'n topic ook zo goed.

Maar al deze punten kunnen iig wel onder het kopje psychiatrie gezet worden zodat er meer begrip en inzicht te verwachten is met daaruit voortvloeiend de juiste hulp!
Refoweb is van ons allemaal :p

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jul 2004 14:25

Invincible schreef:Een aantal uitspraken hierboven:

zeker ook geen standaard

Maar ik ken wel mensen van heel dichtbij die een zelfmoordpoging gedaan hebben en nog leven, als je aan hen vraagt waarom ze zoiets doen dan hoor ik toch van: er is voor mij geen uitkomst en toekomst meer ik verlang naar rust.

Terug naar “Archief”