Ik kwam een vraag tegen over zelfmoord. Een dominee gaf hier een antwoord op waar ik het niet echt helemaal mee eens ben.
Hoe denken jullie over dit antwoord?:
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanrossem31.html
Moderator: Moderafo's
Evelien schreef:Hij geeft in zijn antwoord aan dat zelfmoordenaars niet (voor eeuwig) bij Hem kunnen zijn.
Evelien schreef:Hij geeft in zijn antwoord aan dat zelfmoordenaars niet (voor eeuwig) bij Hem kunnen zijn.
Ik heb het idee dat deze dominee niet echt met zelfmoord in aanraking is geweest. 'Misschien pastoraal wel, maar echt van dichtbij.
Misschien zie ik het wel verkeerd. Maar toch mis ik iets in zijn antwoord.
Iemand die zelfmoord pleegt snakt naar rust. Klinkt heel dom als je het leest. Maar als je aan iemand vraagt die een poging heeft gedaan van zelfmoord dan krijg je vaak een antwoord dat ze naar rust snakken.
Liesl schreef:Zomaar een citaat..
In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.
Iemand die suicide pleegt zal dit niet bewust doen om een verbond te sluiten met de dood. Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.
Zareb schreef:Liesl schreef:Zomaar een citaat..
In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.
Iemand die suicide pleegt zal dit niet bewust doen om een verbond te sluiten met de dood. Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.
Tja, ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Men verwacht geen hulp van de dood.
Maar men kan het leven niet meer aan.
Wie zijn wij om daar over te oordelen. Natuurlijk als je je leven in de handen van God mag en kan leggen heb je een sterke motivatie om door te vechten. Maar daar kan een ander, vanuit zijn of haar veilige plaats niet over oordelen.
We kunnen alleen maar "terzijde staan" en dat kan nu juist net genoeg zijn.
superpotje schreef:inderdaad, iemand die een suicidepoging doet, doet het niet om hulp van de dood te krijgen, Ik zie het veel meer als een laatste kreet om hulp. Ik heb zelf meerdere malen een poging gedaan.
superpotje schreef:En ik weet dat alles dan erg donker lijkt en bidden bijna niet meer mogelijk is. En dan mijn pogingen echt een schreeuw om hulp waren. Ik ben na afloop ook erg blij dat God me gespaart heeft.
superpotje schreef:Ik denk dat we de eeuwige bestemming van een mens die zelfmoord pleegt aan God moeten overlaten.
dingo schreef:Begreep je omgeving er iets van of waren ze stomverbaasd? De omgeving ziet het namelijk lang niet altijd aankomen tenminste wat ik er van meegemaakt heb. Maar nogmaals, fijn dat God je gespaard heeft.
Invincible schreef:Een aantal uitspraken hierboven:
• In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.
• Iemand die zelfmoord pleegt snakt naar rust.
• Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.
• Men verwacht geen hulp van de dood. Maar men kan het leven niet meer aan.
• Ik zie het veel meer als een laatste kreet om hulp.
Verschillende mensen, verschillende redenen. Ik denk niet dat er 1 standaard voor is.
Invincible schreef:Een aantal uitspraken hierboven:
• In ieder geval is zelfmoord een verbond sluiten met de dood, alsof men daarvan hulp verwacht.
• Iemand die zelfmoord pleegt snakt naar rust.
• Een persoon is vaak niet meer in staat om na te denken over zijn/haar keuzes. Ze zijn zo in nood dat ze geen andere uitweg meer kennen.
• Men verwacht geen hulp van de dood. Maar men kan het leven niet meer aan.
• Ik zie het veel meer als een laatste kreet om hulp.
Verschillende mensen, verschillende redenen. Ik denk niet dat er 1 standaard voor is.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten