- Bach
- Beethoven
- Tchaikovski
- Vivialdi
- Copin
Ik ken er niet zoveel maar deze vind ik wel goed.
Moderator: Moderafo's
Snorbaarder schreef:Dan verschillen jij en ik behoorlijk van mening. Ik geloof absoluut niet dat Bach hoog boven bepaalde rock-componisten uit torent. Want dit zijn net zo goed componisten die hun werk minsten zo goed beheeren als Bach het zijne deed. Ik durf in ieder geval, net als Aragorn, toe te geven dat het ongelofelijk subjectief is en smaakgebonden.
Peter L schreef:Snorbaarder schreef:Dan verschillen jij en ik behoorlijk van mening. Ik geloof absoluut niet dat Bach hoog boven bepaalde rock-componisten uit torent. Want dit zijn net zo goed componisten die hun werk minsten zo goed beheeren als Bach het zijne deed. Ik durf in ieder geval, net als Aragorn, toe te geven dat het ongelofelijk subjectief is en smaakgebonden.
Ik ben beniewd wie je bedoelt.
kurtyo schreef:Dat is mijn quote...
="kurtyo]Ik hoopte dat jij jezelf boven je smaak kunt plaatsen en toe kunt geven (geldt ook voor Snorbaarder) dat er op ander gebied ook zeer begaafde musici/componisten zijn. En ik durf nog steeds te zeggen dat bepaalde dingen die ik hoor in metal en rock en wat dan ook zeker muzikaal gelijkwaardig zijn aan Bach. Wat niet wegneemt dat ook ik Bach geniaal vind.
En is een catchy popdeuntje niet even goed verzonnen dan een ingewikkelde symfonie? Want je moet maar in staat zijn iets te bedenken wat bij iedereen in het hoofd blijft hangen en waar je automatisch op meebeweegt.. het is zo subjectief allemaal.
Melodious Tonk schreef:Peter L schreef:En is een catchy popdeuntje niet even goed verzonnen dan een ingewikkelde symfonie? Want je moet maar in staat zijn iets te bedenken wat bij iedereen in het hoofd blijft hangen en waar je automatisch op meebeweegt.. het is zo subjectief allemaal.
Dat laatste is niet moeilijk, want iedereen die een beetje muziek geleerd heeft kan zich dat truukje meester maken.
Peter, dat is te kort door de bocht. Waarom zijn de meeste conservatorium-afgestudeerden dan niet stinkend rijk: effe een catchy popdeuntje verzinnen en cashen maar??
Melodious Tonk schreef:Het is toch een beetje lastig vergelijken: Bach wil op andere gronden beoordeeld worden vanuit zijn aard en cultuur dan The Beatles, en die op hun beurt weer op andere gronden dan A Tribe Called Quest.
Melodious Tonk schreef:Waar Bach een onovertroffen meester in was is polyfonie: op een waanzinnig mooie manier verschillende melodieën samenvlechten met strikte regels (contrapunt) binnen stijlfiguren zoals de fuga of bepaalde dansen (sarabande, gigue etc).
Waar The Beatles meesters in waren is het uitbreiden van de simpele akkoordprogressies uit de vroege Rock'nRoll naar een emotionele diepgang waar tekst en muziek subtiel en ongelofelijk passend verweven zijn (overgangen tussen delen, majeur/mineurwisselingen op belangrijke momenten etc etc) met een enorme drive en voor die tijd ongekende rauwheid.
Waar A Tribe Called Quest een goed voorbeeld van is zijn funky grooves die je in beweging zetten, prachtig getimed gedeclameerde teksten met ingenieuze twists, en creatief gebruik van een omgevallen platenkast, een manier van muziek maken die voortvloeit uit het instrumentarium van deze tijd (samplers en draaitafels, geen traverso's en klavecimbels).
Je kunt niet dezelfde criteria toepassen op alle soorten muziek. Het probleem van sommige deskundigen is dat ze criteria voor Bach gaan toepassen op The Beatles. (Met de bekende verketteringen tot gevolg.)
Andersom komt opvallend genoeg weinig voor... Bach wordt zelden verweten dat-ie niet echt funky is. :mrgreen:
Gershwin schreef:Mwah... je kan veel over Chopin en Mahler zeggen, maar niet dat het onmelodieuze muziek is![]()
Misschien bedoel je dat de melodieen iets minder voorspelbaar zijn? en dat kan ik me bij Mahler voorstellen, maar bij Chopin nog steeds niet.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten