Marnix schreef:Hm dat vind ik ook een beetje ver gezocht... dat je ene vergelijking kunt trekken tussen de slaap van Boaz en de dood van Jezus...
Je moet denk ik uitkijken om overal verbanden te leggen als het bijbels niet duidelijk is of God dat er ook duidelijk mee wil maken... je kunt ook analogieen ergens zien waar die er misschien helemaal niet zijn.
Wel is het uiteraard goed om te kijken wat God duidelijk wil maken met verhalen uit het oude testament, ik weet zeker dat we er een hoop van kunnen leren... dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens.
Ook ben ik het met je eens dat we ons een moeten maken met de dood van Jezus (en ook met zijn opstanding)... en dat je dat in een preek over Ruth ook best kan noemen... maa rom te zeggen: Dat wordt hier uitgebeeld... zo kun je deze tekst zien... dat vind ik weer te ver gaan... ik zie namelijk nergens dat dit hier wordt uitgebeeld.
Want waarom moest Ruth dan voor het licht werd weer bij Boaz weg zodat niemand te weten zou komen wat er die nacht was gebeurd???

De reden waarom Boaz hier een type is van de Here Jezus is m.i. duidelijk als je beseft wat er verder allemaal beschreven staat:
Hij is de (ver)Losser uit Bethlehem.
Zijn naam betekent: in hem is sterkte/kracht.
Die andere losser, die niet lossen kan stelt dan de wet voor.
Ik heb al gezegd dat een analogie altijd een keer ophoudt, maar wat jij aanhaalt kan ik toch ook wel invullen:
de Gemeente wordt door de Heer opgehaald als een dief in de nacht, Hij komt als de Morgenster - deze verschijnt in het koudste gedeelte (grote verdrukking) van de nacht net voor de Zon (der gerechtigheid) opkomt.
Daarna wordt Israel als volk verlost door Boaz, die dan een is met Ruth. Israel wordt voorgesteld door Naomi, die haar naam veranderd had in Mara, bitterheid, vanwege alle ellende die het volk heeft doorgemaakt.
In Galaten neemt Paulus het de Galaten kwalijk dat zij de betekenis van Sara en Hagar niet vatten. Deze allegorie is nog moeilijker.