Aragorn:
Ik ben dat vergeestelijken van bijbelse gebeurtenissen ook zat.

Waarin gewone dagelijkse gebeurtenissen worden uitgemeten en er een soort 'diepere' betekenis achter zit. Neem bijv het volgende (gewoon even op internet opgezocht:)
‘Barnabas’ leest het Oude Testament op een heel eenzijdige manier, die in die eerste eeuwen in de kerk toonaangevend zou worden - zij het niet zo ver doorgevoerd als deze ‘Barnabas’ in praktijk bracht.
Het is de methode van de allegorese, met behulp waarvan hij vergeestelijkend overal Christus ‘terugvindt’.
Een voorbeeld: als er in Genesis 14 staat dat Abraham met een leger van 318 man tegen de koningen van het Oosten ten strijde trekt, verklaart de auteur van de Brief van Barnabas dat als volgt: achttien is samengesteld uit tien (in het Grieks: j) en acht (in het Grieks: è). en dat zijn samengevoegd tot ‘Je’ precies de beginletters van de naam Jèsous of Jezus. Zo ‘blijkt’ dat in het Oude Testament Jezus al werk zaam was.
Maar ook:
Bijv. zeggen:
de muren van Nehemia heeft betrekking op de muren van mijn hart. Dit is een mooie toepassing, maar het wordt niet bedoeld! In feite is het verdraaiing van de tekst! Je zegt A, bedoelt B, zegt iets op een andere manier. Als je dit toepast, zeg dat dan ook!
Joh. 21:11 er worden 153 vissen gevangen
153 = 3 x 50 + 3 = 3 eenheid
50 = 7 x 7 + 1 = 7, het getal van de volheid; 1, de eenheid die de HG te weeg brengt.
Dat soort dingen: waarbij ik dus hele horden mensen ja en amen zie knikken en roepen.
Ik heb hier eens een college over gevolgd, en de docent kwam tot de conclusie dat het wezen van deze misinterpretaties ligt in de gnostische achtergrond. Het us de stroming die zocht naar de diepere geheimen achter de aardse en verachtelijke werkelijkheid.
Het Oude Testament was voor gnostici een boek vol geestelijke waarheden. De concrete teksten waren voor hen een opstapje naar de hogere, geestelijke werkelijkheid.
Kerkvader Origenes: "'De Schriften zijn opgesteld door de Geest van God en hebben zowel een voor de hand liggende betekenis als een betekenis die voor de meeste lezers verborgen blijft. Want de woorden van de Schrift vormen de uitwendige vorm van goddelijke mysteries . . . De gehele wet is geestelijk, maar de geïnspireerde betekenis wordt niet door allen herkend, alleen door hen die in wijsheid en kennis begenadigd zijn met de gave van de Heilige Geest."
De letterlijke tekst is al moeilijk genoeg. En dan gaan mensen ook nog zoeken naar alle geestelijke aanwijzingen.
Eq. haakt daarbij af.